De ideale droogweerstrategie voor de GP van België volgens Pirelli

De zondag op het circuit van Spa-Francorchamps is voor aanvang van
de Formule 1 Grand Prix precies wat we ervan verwachten, en toch
ook wat we gewend zijn. Het regende al flink in de Belgische
Ardennen en daar hadden vooral de juniorenklassen Formule 3 én
Formule 2 last van. Logischerwijs moet de Formule 1 dus ook
rekening houden met een race onder regenachtige omstandigheden, al
moet men in België met alle mogelijke scenario's rekening houden. 
Dus ook met een droge race, en dat is waar Pirelli nu een handje
mee helpt. De bandenfabrikant deelt de ideale strategische opties
voor een droge race, waarbij de C1 (hards), C3 (mediums) en C4
(softs) gebruikt kunnen worden. En opties hebben de teams zeker,
want Pirelli stelt zowel een één- als een tweestopper voor. In het
geval van de tweestopper wordt een start op de softs aangeraden, om
vervolgens twee keer naar een setje mediums te wisselen. Eén keer
tussen ronde 10 tot 16, en de tweede keer tussen ronde 23 tot 29.
Als de teams voor een eenstopper kiezen, hebben ze iets meer
vrijheid in het invullen van de details. Eén optie die Pirelli
aankaart is een start op de softs en een wissel naar de mediums
tussen ronde 14 tot 20. Voor optie twee start je op de mediums en
wissel je tussen ronde 16 en 22 naar een setje hards. De
topcoureurs zullen in het geval van een eenstopper sneller voor
optie twee gaan, aangezien zij nog maar beperkte sets ongebruikte
banden over hebben. Bekijk de drie ideale strategische opties
hieronder. De tekst gaat verder onder de afbeelding .  Bandensets
De volledige top vier, bestaande uit Oscar Piastri, Lando Norris,
Charles Leclerc en Max Verstappen, heeft immers geen nieuwe set
zachte banden meer over. Wel hebben zij alle vier nog een nieuwe
set harde banden (Verstappen zelfs twee) en een nieuwe set mediums
(Leclerc heeft er daar nog twee van). De eenstopper-optie met
mediums en hards is voor hen dus de meest logische optie, al kunnen
zij er eventueel nog wel voor kiezen een gebruikte set zachte
banden onder de auto te leggen. Lewis Hamilton en Kimi Antonelli
mogen met deze strategische opties dan weer wel van geluk spreken,
want zij hebben respectievelijk nog drie en vier sets zachte banden
over, bovenop twee sets mediums én een setje hards. Mocht het dus
droog blijven, hebben zij iets meer strategische vrijheid. Mogelijk
kan hen dat nog helpen om een weg naar voren te vinden, aangezien
ze beiden vanuit de pitstraat moeten starten. Een duidelijk
overzicht van Pirelli dus, maar logischerwijs blijft het nog even
de vraag of de teams daar ook gebruik van kunnen maken. Op het
moment dat het namelijk begint te regenen, stapt iedereen over op
de regenbanden (intermediates of full wets, afhankelijk van hoe
hevig de regenbui is). Dan kunnen alle bovenstaande opties de
prullenbak in, want dan wordt het hele strategische plan weer
overhoop gegooid. Nog even afwachten dus...

Top Headlines

Oudere Top Headlines