Uitstellen race zet streep door aanvalsplan machteloze Verstappen en Red Bull
Een kleine anderhalf uur later dan gepland gaat de Formule 1 Grand
Prix van België van start. Van uitstel kwam gelukkig geen afstel,
maar de race startte met vertraging alsnog wel achter de safety
car. Dat kan niet voorkomen dat Oscar Piastri vakkundig doet wat
Max Verstappen op zaterdag in de sprintrace deed. Hij gaat vanuit
de slipstream op Les Combes relatief eenvoudig voorbij aan Lando
Norris, terwijl daarachter Max Verstappen stand houdt op P4 en
vervolgens langdurig vastzit achter Leclerc. Het opgeven van
topsnelheid voor meer downforce speelt hem parten op de rechte
stukken. Maar dan komt het kantelmoment, waarop iedereen van
intermediates naar droogweerbanden wisselt. Verstappen behoudt zijn
positie, maar wat had hij nu graag over zijn wapen van topsnelheid
beschikt. Niet voor niets klaagt hij over clipping op de rechte
stukken: "Het is echt heel erg!" Belangrijk detail in de strijd om
de overwinning is dat bij de stops Piastri naar medium banden is
gewisseld en Norris naar harde banden. Beide coureurs proberen de
race daarop uit te rijden en dus schrijft logica voor dat richting
het einde van de race Norris het bandenvoordeel heeft. Terwijl
Verstappen steady op P4 af koerst, omdat George Russell zijn tempo
niet kan volgen, slaagt Norris er slechts mondjesmaat in om iets
van de achterstand op Piastri weg te werken. Het is ook Norris die
van de twee McLaren-coureurs de meeste foutjes maakt. De opmars
komt er dan uiteindelijk toch nog, maar de opmars komt te laat voor
Norris. Uiteindelijk bedraagt het verschil op de streep 3,5
seconden. Max Verstappen meldt zich nog tot vlak achter Charles
Leclerc, met name na een foutje van de Monegask, maar ook nu weer
beschikt hij niet over de tools om werkelijk iets te proberen. De
Red Bull-coureur valt net buiten het podium.
Prix van België van start. Van uitstel kwam gelukkig geen afstel,
maar de race startte met vertraging alsnog wel achter de safety
car. Dat kan niet voorkomen dat Oscar Piastri vakkundig doet wat
Max Verstappen op zaterdag in de sprintrace deed. Hij gaat vanuit
de slipstream op Les Combes relatief eenvoudig voorbij aan Lando
Norris, terwijl daarachter Max Verstappen stand houdt op P4 en
vervolgens langdurig vastzit achter Leclerc. Het opgeven van
topsnelheid voor meer downforce speelt hem parten op de rechte
stukken. Maar dan komt het kantelmoment, waarop iedereen van
intermediates naar droogweerbanden wisselt. Verstappen behoudt zijn
positie, maar wat had hij nu graag over zijn wapen van topsnelheid
beschikt. Niet voor niets klaagt hij over clipping op de rechte
stukken: "Het is echt heel erg!" Belangrijk detail in de strijd om
de overwinning is dat bij de stops Piastri naar medium banden is
gewisseld en Norris naar harde banden. Beide coureurs proberen de
race daarop uit te rijden en dus schrijft logica voor dat richting
het einde van de race Norris het bandenvoordeel heeft. Terwijl
Verstappen steady op P4 af koerst, omdat George Russell zijn tempo
niet kan volgen, slaagt Norris er slechts mondjesmaat in om iets
van de achterstand op Piastri weg te werken. Het is ook Norris die
van de twee McLaren-coureurs de meeste foutjes maakt. De opmars
komt er dan uiteindelijk toch nog, maar de opmars komt te laat voor
Norris. Uiteindelijk bedraagt het verschil op de streep 3,5
seconden. Max Verstappen meldt zich nog tot vlak achter Charles
Leclerc, met name na een foutje van de Monegask, maar ook nu weer
beschikt hij niet over de tools om werkelijk iets te proberen. De
Red Bull-coureur valt net buiten het podium.