Red Bull-teambaas kent manco van Verstappen in België
Red Bull Racing had in België geleerd van de fout die ze op
Silverstone hadden gemaakt. Max Verstappen werd in Groot-Brittannië
met zeer weinig downforce op pad gestuurd tijdens de kwalificatie,
waardoor hij poleposition kon pakken, maar tijdens de race
ondervond hij daarvan de gevolgen. De race werd namelijk onder
wisselvallige omstandigheden afgewerkt en in de regen werkt een
afstelling met weinig downforce niet. Nu had Red Bull, met het oog
op een natte zondag in België, voor een setup met meer downforce
gekozen. Zo leverde hij iets in tijdens de kwalificatie, in de hoop
tijdens een regenrace beter uit de voeten te kunnen met de auto.
Maar de wedstrijdleiding besloot pas te gaan racen tot er op
sommige plekken al een duidelijke droge lijn te zien was, iets waar
ze bij Red Bull door waren verrast. "Wat betreft de effectiviteit
heeft het feit dat we zo weinig in het nat hebben gereden ons niet
geholpen. We hadden behoorlijk forse keuzes gemaakt met het oog op
een natte race. Uiteindelijk kwam de regen, maar we hebben niet
veel in de natte omstandigheden gereden. Dat heeft zeker invloed
gehad op de race", aldus Red Bull-teambaas Laurent Mekies in
gesprek met onder meer RacingNews365. Hij weet wel wat het manco
was van de viervoudig wereldkampioen. "Op een droog circuit reed
Max uiteindelijk iedere ronde in de versnellingsbak van Charles
(Leclerc) en konden we niet veel inhalen. En met onze keuzes en het
pakket aan downforce was het altijd onwaarschijnlijk dat we op een
droog circuit zouden kunnen inhalen. Het is niet anders. Je start
als vierde, wordt verslagen door Charles met drie duizendsten van
een seconde (in de kwalificatie, red.) en je eindigt als vierde",
zo is de simpele conclusie van de Fransman.
Silverstone hadden gemaakt. Max Verstappen werd in Groot-Brittannië
met zeer weinig downforce op pad gestuurd tijdens de kwalificatie,
waardoor hij poleposition kon pakken, maar tijdens de race
ondervond hij daarvan de gevolgen. De race werd namelijk onder
wisselvallige omstandigheden afgewerkt en in de regen werkt een
afstelling met weinig downforce niet. Nu had Red Bull, met het oog
op een natte zondag in België, voor een setup met meer downforce
gekozen. Zo leverde hij iets in tijdens de kwalificatie, in de hoop
tijdens een regenrace beter uit de voeten te kunnen met de auto.
Maar de wedstrijdleiding besloot pas te gaan racen tot er op
sommige plekken al een duidelijke droge lijn te zien was, iets waar
ze bij Red Bull door waren verrast. "Wat betreft de effectiviteit
heeft het feit dat we zo weinig in het nat hebben gereden ons niet
geholpen. We hadden behoorlijk forse keuzes gemaakt met het oog op
een natte race. Uiteindelijk kwam de regen, maar we hebben niet
veel in de natte omstandigheden gereden. Dat heeft zeker invloed
gehad op de race", aldus Red Bull-teambaas Laurent Mekies in
gesprek met onder meer RacingNews365. Hij weet wel wat het manco
was van de viervoudig wereldkampioen. "Op een droog circuit reed
Max uiteindelijk iedere ronde in de versnellingsbak van Charles
(Leclerc) en konden we niet veel inhalen. En met onze keuzes en het
pakket aan downforce was het altijd onwaarschijnlijk dat we op een
droog circuit zouden kunnen inhalen. Het is niet anders. Je start
als vierde, wordt verslagen door Charles met drie duizendsten van
een seconde (in de kwalificatie, red.) en je eindigt als vierde",
zo is de simpele conclusie van de Fransman.