Verstappen blijft hoogstwaarschijnlijk bij Red Bull, maar na 2026 ligt alles open

Na weken van speculatie lijkt Max Verstappen zijn keuze te hebben gemaakt: de viervoudig wereldkampioen rijdt in 2026 hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' weer voor Red Bull Racing. Verstappen heeft door alle hardnekkige geruchten de F1-stoelendans maandenlang geleid, zonder dat er concreet iets speelde.
Na een reeks van slechte races en de interne onrust die uiteindelijk tot het vertrek van teambaas Christian Horner leidde, gingen er aanhoudende geruchten over een transfer naar Mercedes. Speculaties werden gevoed door al dan niet bewerkte foto's van de boten van Verstappen en Mercedes-chef Toto Wolff, die in dezelfde haven op Sardinië zouden liggen.
Ook het feit dat George Russell en Kimi Antonelli nog steeds geen nieuw contract bij Mercedes hadden ondertekend, versterkte de geruchten. Voor nu lijkt het klaar te zijn qua onzekerheid richting 2026, maar het zou zomaar een geval van uitstel in plaats van afstel kunnen zijn.
Situatie
Na het winnen van zijn eerste wereldtitel in 2021 tekende Verstappen een contract bij Red Bull tot en met 2028. Al maanden gaat het echter over ontsnappingsclausules, waarmee Verstappen zou kunnen vertrekken als hij na de Grand Prix van Hongarije van komende zondag niet bij de beste drie in het wereldkampioenschap staat. Maar de voorsprong op Russell is inmiddels groot genoeg om zeker te zijn van de derde positie bij het ingaan van de zomerstop.
2026 is een belangrijk jaar in de Formule 1. De technische reglementen van zowel de auto's als de motoren gaan op de schop. De rangorde kan - en zal hoogstwaarschijnlijk - veranderen. De vorige keer dat er in de F1 nieuwe motoren werden geïntroduceerd, had Mercedes veruit het beste pakket. Vanaf 2014 domineerden de 'Zilverpijlen' jarenlang de Formule 1.
Toen in 2022 het ontwerp van de auto's radicaal veranderd werd, maakte Ferrari een sprong en zakte Mercedes juist weg.
Over de motoren van volgend jaar is nog weinig bekend, maar het gebrek aan feiten laat des te meer ruimte voor speculatie. Red Bull, dat voor 2026 samenwerkt met Ford, zou qua ontwikkeling achterlopen op de concurrentie. Maar welk merk de beste auto heeft, en wie de beste bolide om de krachtbron heen heeft gebouwd, komen we volgend jaar pas echt te weten.
'Verstappen gaat een jaar de kat uit de boom kijken'
"Formeel is het natuurlijk helemaal geen nieuws dat Max Verstappen blijft, want zijn contract loopt tot en met 2028. Het gaat echter zo veel over Verstappen, dat alles wat hij zegt nieuws is. Daarom hadden we in Silverstone zeventig journalisten bij een tafeltje. In Spa waren het er nog wat meer", zegt F1-verslaggever Louis Dekker.
"Het echte nieuws is dat hij een jaar de kat uit de boom gaat kijken en - wellicht met een ander contract - rustig kan bepalen bij wie hij in 2027 wil gaan rijden. Reken erop dat alle deuren opengaan. Het kan weer over Mercedes gaan, maar wie weet heeft Aston Martin of McLaren het beste materiaal en heeft hij daar een kans, mocht Lando Norris of Oscar Piastri vertrekken. En wie weet wat er gebeurt als Lewis Hamilton met pensioen gaat bij Ferrari. Het kan theoretisch natuurlijk ook nog zo zijn dat Red Bull zelf de beste auto bouwt."
Het ligt in de lijn der verwachting dat Russell en Antonelli spoedig een nieuw contract zullen tekenen bij Mercedes. Russell zei de afgelopen weken al het volste vertrouwen in zijn toekomst bij het Duitse merk te hebben, maar de Britse coureur zit in de opmerkelijke situatie dat Wolff en Mercedes naast werkgever ook zijn zakenbehartigers zijn.
Antonelli begon als 18-jarige rookie goed aan het seizoen, maar de laatste weken is de jonge Italiaan niet in zijn beste doen. Interessant wordt om te zien hoe lang het eventuele nieuwe contract van de Mercedes-rijders gaat lopen.
Dekker: 'Wolff kan zeggen dat hij niet gelogen heeft'
"Mercedes kan nu zeggen: 'Ze blijven gewoon. Alle focus ligt op Russell en Antonelli.' En Toto Wolff kan zeggen dat hij niet gelogen heeft", aldus Dekker. "Russell zei de afgelopen weken al dat het allemaal over de verdere toekomst gaat. En daar heeft hij gelijk in, want Verstappen kan in 2027 alsnog naar Mercedes."
"Wolff wil met zijn rijders liever geen langlopende contracten, zodat er altijd plek is voor Verstappen. Maar vooral Russell zal een jaarcontract als een belediging en een gebrek aan vertrouwen beschouwen. Hij wil langer zekerheid."

Top Headlines

Oudere Top Headlines