Hezemans trekt FIA-beslissing op Spa-Francorchamps in twijfel

De weersverwachtingen voorspelden het enkele dagen voor de race al,
en vroeg op de zondagochtend gebeurde het dan ook echt: de regen
kwam met bakken uit de hemel in de Belgische Ardennen. Het circuit
van Spa-Francorchamps werd urenlang geteisterd door hevige regenval
en zodoende werd ook de start van de Grand Prix van België
uitgesteld. De FIA vond het simpelweg te onveilig om met alle spray
te gaan racen, en dus werd de boel één uur en twintig minuten later
pas weer op gang gebracht. Toen was het alleen wel gestopt met
regenen, en was de baan al op aan het drogen. De één kon de keuze
van de wedstrijdleiding wel begrijpen, maar de ander snapte er
helemaal niets van. Ook Mike Hezemans en Ruud Dimmers vragen zich
in de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van
RacingNews365 af of dit wel helemaal de juiste zet was. Hezemans
ziet op zijn beurt vooral de achterliggende redenen. "Ik denk dat
niemand niet in de regen wil rijden. Het probleem is natuurlijk
altijd het zicht, want qua grip en dat soort dingen gaat het
allemaal wel. En ik weet niet wie het zei, volgens mij was het
Yuki... Maar hij zei dat het prima gaat als je alleen rijdt, maar
het probleem is er vooral achter een andere auto." "En ik ben het
wel met ze eens: ze hadden veel eerder kunnen starten. Alleen door
de ongelukken van Dilano (Van 't Hoff, red.) en Antoine Hubert, en
hoe dat allemaal is afgelopen... Daardoor namen ze gewoon nul komma
nul risico. Autosport heeft natuurlijk altijd wel een soort van
risico, maar dit was een beetje too much ." Toch vond Hezemans het
wel opmerkelijk om te zien dat de wedstrijdleiding in België een
hele andere keuze maakte dan enkele weken eerder op Silverstone,
waar de race onder regenachtige omstandigheden wel gewoon doorging.
"In Silverstone bleven ze nog wel rijden, maar het is speciaal in
Spa. Als dit volgend jaar weer is, kan je net zo goed een low
downforce afstelling erop zetten als dat voor jou beter is, want je
gaat inderdaad ook volgend jaar niet in de regen rijden. Dat is ook
wel toevallig heel specifiek in Spa, door al die ongelukken die er
zijn gebeurd." Ook Dimmers snapt wel hoe de wedstrijdleiding tot
deze keuze is gekomen, al ziet hij wel dat er niet bepaald veel
variatie zit in de beschikbare opties. "Het zijn twee uitersten. Je
moet niet gaan rijden op het moment dat het letterlijk
levensgevaarlijk is. Aan Spa kleeft natuurlijk de historie met zeer
zware en zelfs dodelijke ongevallen, waarbij het soms aan het weer
lag en soms weer aan andere dingen." "De andere kant is het zo dat
je door gaat slaan richting het meest veilige wat er is, want
waarom moet je een uur en twintig minuten wachten om te gaan
rijden? Waarom heb je nog regenbanden in de Formule 1 en waarom
probeer je niet, wat diverse coureurs ook riepen en wat Max ook
zei, gewoon meerdere ronden achter de safety car te rijden? Daarbij
krijg je ook een soort natuurlijk proces, dat je die baan ook wat
droger rijdt met z'n allen."  Toch denkt de F1-kenner wel dat de
wedstrijdleiding nu iets té lang heeft gewacht. "Of het dan
helemaal gelukt was, weet ik niet. Maar nu was het meteen: 'We
geven op en we gaan wachten'. En op een gegeven moment werd het
droog, en toen was het: 'Oh, nog even een half uur wachten'. En dan
zie je de zon doorkomen en droogt de baan eigenlijk al op, en dan
weet je dat er, heel plat gezegd, geen zak gebeurt. Want er is
niemand die het risico gaat nemen, er is nog maar één lijn en dat
is de droge lijn, dus inhalen is ook nagenoeg onmogelijk. Dan zit
je te kijken naar een soort optocht waarin ook niets van spanning
meer zit, en dat draait die hele Grand Prix wel de nek om."

Top Headlines

Oudere Top Headlines