Mercedes-onvrede bereikt kookpunt en leidt tot levensgevaarlijke stunt
We gaan terug naar 30 juli 2000. Tijd voor de Grand Prix van
Duitsland, de elfde race van het Formule 1-seizoen. David Coulthard
heeft de dag ervoor zijn McLaren op pole gezet. Hij wordt op de
eerste startrij vergezeld door Michael Schumacher. De
Ferrari-coureur voert de WK-stand aan met zes punten voorsprong op
Coulthard. Halverwege het veld vinden we Jos Verstappen, die zijn
Arrows op P11 heeft gekwalificeerd. Rubens Barrichello kent een
slechte kwalificatie en moet vanaf P18 beginnen. Het belooft een
race te worden die voor altijd de geschiedenisboeken in gaat, zowel
om de juiste als de verkeerde redenen. Een minuut of tien voor de
start van de race begint het te regenen, maar nog voor de start
stopt het ook alweer. Al in de eerste bocht ontstaat er chaos.
Schumacher snijdt met het oog op Mika Hakkinen, Giancarlo
Fisichella af. De twee raken elkaar nog voor bocht 1 en vliegen
hard de bandenstapels in. Hakkinen heeft een topstart, pakt de
leiding en houdt deze vast. In alle mêlee is Barrichello al naar
P10 opgeklommen. Ook Jos Verstappen kent een goede start. Hij
passeert al snel Eddie Irvine voor P6, de laatste plek in de
punten. Een paar ronden later vliegt ineens de engine cover van
zijn wagen, maar hij kan door. De McLarens rijden in de tussentijd
weg van de rest en slaan een gat van 20 seconden op nummer drie
Jarno Trulli. Robert Sehli Halverwege de race wordt de voorsprong
van de McLarens teniet gedaan en de race wordt op zijn kop gegooid.
Een man, gekleed in een witte regenjas, loopt langs de baan
richting de Ostkurve. Op zijn jas zijn allerlei leuzen te lezen.
Terwijl de Formule 1-bolides vol gas langs hem scheuren, besluit de
man het circuit over te steken. De man blijkt later een
oud-werknemer van Mercedes-Benz te zijn, genaamd Robert Sehli. Een
Fransman, 47 jaar oud. Sehli was ontevreden met het management van
de motorleverancier, aangezien hij niet lang daarvoor na een
dienstverband van 22 jaar werd ontslagen vanwege medische redenen.
De leuzen op zijn jas waren dan ook allemaal anti-Mercedes, in het
Frans. Gelukkig komt het niet tot een ongeluk. Wel wordt 'slechts'
de safety car op de baan geroepen. De teams en coureurs maken
gebruik van de situatie en komen binnen voor een pitstop. Sehli
wordt een ronde later van het circuit verwijderd. Een paar rondes
later wordt de race weer onder groen hervat. Diezelfde safety car
kan binnen een paar minuten opnieuw de baan opkomen, nadat Pedro
Diniz een remfout begaat tijdens het inhalen van Jean Alesi. De
Fransman klapt vol de muur in. Een flinke impact, waardoor Alesi
duizelig en met buikproblemen achterblijft. Een ronde later wordt
de baan weer vrijgegeven, maar dan begint het ineens weer te
regenen in het stadiongedeelte van de baan. Enkele coureurs
vergissen zich in de rondes die komen in de weersomstandigheden,
waaronder Verstappen. Emotionele zege Uiteindelijk wordt het einde
van de race een tactisch schaakspel. Het is ondertussen aan het
plenzen in het stadiongedeelte, maar de rest van de baan lijkt
droog te zijn. Hakkinen komt naar binnen voor regenbanden.
Achtervolgers Barrichello en Coulthard blijven buiten op de
gegroefde droogweerbanden. Hakkinen was zo'n drie seconden sneller
in de stadionsectie, maar verloor minstens net zo veel tijd in de
rest van de ronde. Heinz-Harald Frentzen lijkt op weg naar een
verrassend podium voor Jordan, totdat zijn versnellingsbak vijf
rondes voor het einde de geest geeft. Hierdoor schuift Coulthard
door naar P3. Drie rondes voor het einde komt het echt met bakken
uit de hemel in het stadiongedeelte. Het deert Barrichello
uiteindelijk niet. De gok pakt uit en de Braziliaan komt met zijn
Ferrari als eerste over de streep, gevolgd door Hakkinen en
Coulthard. Rookie Jenson Button wordt vierde, Mika Salo vijfde en
Verstappens teamgenoot Pedro de la Rosa pakt het laatste punt voor
Arrows. Barrichello weet na acht jaar eindelijk zijn eerste Grand
Prix-zege te grijpen. En dat zorgt voor de nodige emoties op het
podium. De Braziliaan wist eerder al 12 podiumplekken te pakken, 2
voor Jordan, 4 voor Stewart en 6 voor Ferrari, maar stond hiervoor
nog nooit op de hoogste trede. Daar kwam op 30 juli dus verandering
in. Het zou overigens weer bijna twee jaar duren voordat
Barrichello opnieuw een Grand Prix zou winnen. In totaal zou de
Braziliaan in 322 Grand Prix starts 11 overwinningen en 68
podiumplaatsen behalen. Sehli zou later, na de race, zijn
verontschuldigingen voor zijn wangedrag aanbieden. De organisatoren
van de GP van Duitsland legden hem een boete op. Later dat jaar
wist de Fransman wel een rechtszaak tegen Mercedes-Benz te winnen.
Hij ontving 91.000 franken ter compensatie. Norbert Haug, destijds
hoofd van de motorsporttak van Mercedes, liet daarnaast weten
achter Sehli te staan. Hij vond de behandeling van zijn
oud-medewerker 'schandalig'.
Duitsland, de elfde race van het Formule 1-seizoen. David Coulthard
heeft de dag ervoor zijn McLaren op pole gezet. Hij wordt op de
eerste startrij vergezeld door Michael Schumacher. De
Ferrari-coureur voert de WK-stand aan met zes punten voorsprong op
Coulthard. Halverwege het veld vinden we Jos Verstappen, die zijn
Arrows op P11 heeft gekwalificeerd. Rubens Barrichello kent een
slechte kwalificatie en moet vanaf P18 beginnen. Het belooft een
race te worden die voor altijd de geschiedenisboeken in gaat, zowel
om de juiste als de verkeerde redenen. Een minuut of tien voor de
start van de race begint het te regenen, maar nog voor de start
stopt het ook alweer. Al in de eerste bocht ontstaat er chaos.
Schumacher snijdt met het oog op Mika Hakkinen, Giancarlo
Fisichella af. De twee raken elkaar nog voor bocht 1 en vliegen
hard de bandenstapels in. Hakkinen heeft een topstart, pakt de
leiding en houdt deze vast. In alle mêlee is Barrichello al naar
P10 opgeklommen. Ook Jos Verstappen kent een goede start. Hij
passeert al snel Eddie Irvine voor P6, de laatste plek in de
punten. Een paar ronden later vliegt ineens de engine cover van
zijn wagen, maar hij kan door. De McLarens rijden in de tussentijd
weg van de rest en slaan een gat van 20 seconden op nummer drie
Jarno Trulli. Robert Sehli Halverwege de race wordt de voorsprong
van de McLarens teniet gedaan en de race wordt op zijn kop gegooid.
Een man, gekleed in een witte regenjas, loopt langs de baan
richting de Ostkurve. Op zijn jas zijn allerlei leuzen te lezen.
Terwijl de Formule 1-bolides vol gas langs hem scheuren, besluit de
man het circuit over te steken. De man blijkt later een
oud-werknemer van Mercedes-Benz te zijn, genaamd Robert Sehli. Een
Fransman, 47 jaar oud. Sehli was ontevreden met het management van
de motorleverancier, aangezien hij niet lang daarvoor na een
dienstverband van 22 jaar werd ontslagen vanwege medische redenen.
De leuzen op zijn jas waren dan ook allemaal anti-Mercedes, in het
Frans. Gelukkig komt het niet tot een ongeluk. Wel wordt 'slechts'
de safety car op de baan geroepen. De teams en coureurs maken
gebruik van de situatie en komen binnen voor een pitstop. Sehli
wordt een ronde later van het circuit verwijderd. Een paar rondes
later wordt de race weer onder groen hervat. Diezelfde safety car
kan binnen een paar minuten opnieuw de baan opkomen, nadat Pedro
Diniz een remfout begaat tijdens het inhalen van Jean Alesi. De
Fransman klapt vol de muur in. Een flinke impact, waardoor Alesi
duizelig en met buikproblemen achterblijft. Een ronde later wordt
de baan weer vrijgegeven, maar dan begint het ineens weer te
regenen in het stadiongedeelte van de baan. Enkele coureurs
vergissen zich in de rondes die komen in de weersomstandigheden,
waaronder Verstappen. Emotionele zege Uiteindelijk wordt het einde
van de race een tactisch schaakspel. Het is ondertussen aan het
plenzen in het stadiongedeelte, maar de rest van de baan lijkt
droog te zijn. Hakkinen komt naar binnen voor regenbanden.
Achtervolgers Barrichello en Coulthard blijven buiten op de
gegroefde droogweerbanden. Hakkinen was zo'n drie seconden sneller
in de stadionsectie, maar verloor minstens net zo veel tijd in de
rest van de ronde. Heinz-Harald Frentzen lijkt op weg naar een
verrassend podium voor Jordan, totdat zijn versnellingsbak vijf
rondes voor het einde de geest geeft. Hierdoor schuift Coulthard
door naar P3. Drie rondes voor het einde komt het echt met bakken
uit de hemel in het stadiongedeelte. Het deert Barrichello
uiteindelijk niet. De gok pakt uit en de Braziliaan komt met zijn
Ferrari als eerste over de streep, gevolgd door Hakkinen en
Coulthard. Rookie Jenson Button wordt vierde, Mika Salo vijfde en
Verstappens teamgenoot Pedro de la Rosa pakt het laatste punt voor
Arrows. Barrichello weet na acht jaar eindelijk zijn eerste Grand
Prix-zege te grijpen. En dat zorgt voor de nodige emoties op het
podium. De Braziliaan wist eerder al 12 podiumplekken te pakken, 2
voor Jordan, 4 voor Stewart en 6 voor Ferrari, maar stond hiervoor
nog nooit op de hoogste trede. Daar kwam op 30 juli dus verandering
in. Het zou overigens weer bijna twee jaar duren voordat
Barrichello opnieuw een Grand Prix zou winnen. In totaal zou de
Braziliaan in 322 Grand Prix starts 11 overwinningen en 68
podiumplaatsen behalen. Sehli zou later, na de race, zijn
verontschuldigingen voor zijn wangedrag aanbieden. De organisatoren
van de GP van Duitsland legden hem een boete op. Later dat jaar
wist de Fransman wel een rechtszaak tegen Mercedes-Benz te winnen.
Hij ontving 91.000 franken ter compensatie. Norbert Haug, destijds
hoofd van de motorsporttak van Mercedes, liet daarnaast weten
achter Sehli te staan. Hij vond de behandeling van zijn
oud-medewerker 'schandalig'.