Hezemans twijfelt aan potentie auto Verstappen: "Ze waren ook echt de lul"

Max Verstappen deed uitstekende zaken tijdens de sprintrace op het
circuit van Spa-Francorchamps, want met een keurige inhaalactie
pakte hij al in de eerste ronde de leiding. Die zou hij
uiteindelijk niet meer uit handen geven, en zo zou hij weer een
overwinning op zijn naam kunnen schrijven. Maar daar bleef het
verder wel bij, want een verandering in de setup en omstandigheden
die daar simpelweg niet bij pasten zorgden ervoor dat hij tijdens
de race kansloos was. Maar die sprintzege riep toch vragen op, want
is Red Bull weer terug? En nog belangrijker: beschikt het team weer
over een auto die in staat is om races te winnen? Mike Hezemans en
Ruud Dimmers krijgen die vraag voorgelegd in de nieuwste aflevering
van de RacingNews365-podcast, en hoeven allebei niet lang na te
denken over het antwoord. "Nee", zo lacht Hezemans. En ook Dimmers
sluit zich bij die conclusie aan: "Ik dacht al, heeft hij nog
iRacing gedaan in het weekend of zo? De 24 uur van Spa?" Volgens
Dimmers is de situatie immers verre van ingewikkeld. "Het is toch
heel simpel. Heeft Red Bull weer een winnende auto? Nee, en die
gaan ze dit jaar ook niet meer krijgen. Die auto gaat dit jaar niet
meer winnend worden, simpel, streep er doorheen. Die McLaren is
gewoon een halve seconde per ronde sneller, zeker op race pace. De
enige die hem winnend kan maken is Max, en dat heeft hij tijdens de
sprintrace gedaan. Hij heeft zichzelf ontzettend breed gemaakt en
heeft op één klein aanremfoutje niks verkeerd gedaan, geen
millimeter verkeerd gereden, en daarom wint hij die sprintrace.
Maar hij wint niet omdat die Red Bull ineens goed is." Maar
Hezemans denkt op zijn beurt wel dat de upgrades iets geholpen
hebben, met name omdat Red Bull naar verluidt zelf ook verrast was
door de pace tijdens de sprintrace. "Nou denk ik wel, heel eerlijk
gezegd, dat ze zelf ook een beetje versteld stonden dat de pace zo
goed was. Want de pace was natuurlijk beter dan verwacht, want hij
was niet langzaam. Als je kijkt naar Norris, die op een gegeven
moment Leclerc inhaalde... Die kwam er niet zo hard naartoe, het
was niet zo dat hij dat gat even binnen een rondje dichtrijdt.
Volgens mij zat hij er 2,5 seconde achter, 2,4. Dat duurde best wel
lang. Als hij echt een halve seconde per ronde sneller was, was hij
er in twee ronden bij. Maar dat was ook niet het geval. Dat duurde
best lang, dus Max had wel echt een hele goede pace." En daar kwam
dan ook nog bij dat de bandenslijtage eigenlijk wel heel erg
meeviel, en dus lag die slechte Grand Prix op zondag maar aan één
ding. "En de banden bleven redelijk. Dat was gisteren (op de
zaterdag, red.) ook, alleen toen had hij een compromis. Ze dachten:
'We willen niet meer wat er op Silverstone gebeurde', dus gingen ze
maar met meer downforce rijden. En als je met meer downforce rijdt,
ben je heel het voordeel van de low drag-auto die ze eigenlijk
hebben kwijt. Alleen Max zei ook dat hij niet zoveel beter was in
de middensector, als dat hij in de sprintrace was." "Maar hij had
ook geen topsnelheid meer, dus hij kon helemaal niets meer. Nu had
hij gewoon het slechtste van beiden, dus dit haalde helemaal niets
uit. De kwalificatie was niet sneller, de race pace was niet beter.
Ze deden het alleen zodat hij voor de regen, die er uiteindelijk
niet eens was... Je hoorde het voor de start al aan Helmut Marko,
dat hij echt al pissig was en dacht, 'nu zijn we gewoon de lul'. En
dat waren ze ook." Toch ziet Dimmers het niet gebeuren dat Red Bull
nog iets in had kunnen brengen tegen de snelheid van de McLarens.
"Maar de McLaren, en zeker als ze aan kop rijden, zijn toch gewoon
weg?" Daar kan Hezemans zich ook wel in vinden, al ziet hij de
komende maanden nog wel een kans voor Verstappen. "Oh, tuurlijk! En
dat gaat volgende week (in Hongarije, red.) zeker ook gebeuren, op
een klein baantje. De enige baan waar Max nog kan winnen, sowieso,
is Monza. Dat gaat nog." Dimmers blijft echter bij zijn standpunt:
het is niet de RB21 die het doet, maar Verstappen zelf. "Maar in de
sprintrace doet hij het natuurlijk gewoon perfect. Hij pakt meteen
de leiding aan het einde van Kemmel Straight, daar doet hij het
gewoon heel slim. En dat is natuurlijk Max met zijn ervaring en
zijn talent, maar ik blijf er wel bij dat hij die race niet
gewonnen heeft dankzij de auto, maar voornamelijk dankzij Max." 
Dat kan Hezemans ook wel beamen. "Honderd procent, kijk waar de
rest rijdt met die auto's. Dat weten we onderhand. Kijk naar Yuki,
en al die coureurs die daar daarvoor gezeten hebben. Nee, het is
honderd procent door Max. Maar de auto was niet zó slecht. De
balans was vrij goed, dat kon je ook zien. Maar een racewinnende
auto? Nee, die heeft hij zeker nog niet." 

Top Headlines

Oudere Top Headlines