Topcrew Red Bull presteert het onmogelijke voor Verstappen in Hongarije

De Grand Prix van Hongarije begint onder zeer lastige
omstandigheden. De baan is nat en Max Verstappen verslikt zich op
intermediates in de laatste sector van het circuit tijdens de
opwarmronde. De wielen blokkeren en stuurloos komt hij met een
doffe plof tot stilstand tegen de bandenstapels. De linkervoorkant
van de Red Bull RB16 vangt de klap op, waardoor de voorvleugel eraf
ligt, en belangijker nog, de linkervoorwielophanging. Verstappen
hinkt met zijn bolide verder en wil terugrijden naar de pits, maar
na overleg roept men tegen Verstappen dat ze het op de grid gaan
proberen te repareren. "Anders geven we ons over aan een start
vanuit de pitstraat", zo is sporting director Jonathan Wheatley te
horen. Als men Verstappen opvangt en naar zijn gridslot duwt, neemt
men de schade op. Wat men nodig heeft? Een track rod, push rod en
een nieuwe neus. Marko krijgt aan de pitmuur te horen dat de
ophanging sneller vervangen moet worden dan ze ooit hebben
klaargespeeld, want de racestart wacht nu eenmaal op niemand. Er is
onophoudelijke radioverkeer tussen alle betrokken partijen over de
aanvoer van onderdelen en gereedschappen en steeds wordt men op de
hoogte gehouden van de minuten die verstrijken. De bewuste
ophanging wordt onbedoeld aan het oog onttrokken, zoveel Red
Bull-monteurs drommen samen om die linkervoorkant. Paniek? Niks van
dat alles. Zelden heb je zo'n rustig georkestreerde symfonie van
kalmte gehoord.  Men stelt vast dat de deadline komt te liggen op
vier minuten van de start van de opwarmronde, aangezien ze tijd
nodig hebben om de auto van de grid te begeleiden als ze het niet
zouden redden. Bij het vijf minuten-signaal moeten reglementair
alle banden op de auto zitten. Het laatste wiel wordt met nog 5
min. en 30 seconden op de auto gezet. "We're done", bevestigt chief
mechanic Phil Turner. Niet lang daarna horen we Max Verstappen over
de boordradio: "Okay, ik wil even zeggen geweldig werk, jongens,
echt ongelooflijk. Heel erg bedankt." Monteurs geven
schouderklopjes over en weer en het is duidelijk dat men iets
ongelooflijks heeft klaargespeeld. Verstappen beloont de
inspanningen met de tweede plaats, maar de manier waarop het gehele
team uitbundig over de pitmuur hangt bij het passeren van de streep
doet vermoeden dat men heeft gewonnen. En in zekere zin had men dat
ook die bewuste dag op de Hungaroring. Overige prestaties
Verstappen in Hongarije De Hongaarse GP is voor Verstappen een
evenement met gemengde resultaten. Twee keer won hij er, in 2022 en
in 2023. Andere extreem positieve uitschieter is de vierde plaats
in zijn debuutjaar voor Toro Rosso. Slechts één keer viel hij er
uit en wel met een kapotte Renault-motor in 2018. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines