Jos Verstappen leerde Max belangrijke les: "Al binnen vijf ronden"
Max Verstappen heeft als coureur al talloze indrukwekkende dingen
laten zien. Met vier Formule 1-titels op zak is de Nederlander één
van de meest succesvolle coureurs die de koningsklasse van de
autosport ooit gekend heeft, maar ook met zijn rijstijl en aanpak
gooit Verstappen regelmatig hoge ogen. Het soms toch felle racen
wordt door velen niet altijd gewaardeerd, maar de Nederlander staat
er altijd als hij er moet staan. In gesprek met presentator Chris
Harris blijkt waar die mindset en aanpak vandaan komt. "Normaal
gesproken is het doel al binnen vijf ronden. Dat is wat mijn vader
me van kinds af aan geleerd heeft in het karten, dat je meteen op
de limiet moet zitten. Meteen goede rondetijden. Soms ga je naar
buiten en denk je, 'Oh, we zien wel wat er gebeurt, ik ga gewoon
rijden'. Maar mijn vader zei dan altijd meteen: 'Nee, we gaan naar
buiten en je moet er meteen bovenop zitten'." Verstappen snapte
die aanpak van zijn vader wel, want hij wilde vooral voorkomen dat
hij te snel comfortabel zou raken met een ondermaatse prestatie.
"Zo benaderde ik het dus nooit. In motorsport, zodra je buiten het
karten belandt, heb je een stuk minder testgelegenheden. In een
raceweekend heb je een eerste training en als je geluk hebt ook een
tweede, maar dan ga je meteen richting de kwalificatie. Dan heb je
geen tijd om op snelheid te komen, dan moet je er meteen al bovenop
zitten." "Het is allemaal niet ideaal, vooral als je best nieuw
bent in een kampioenschap of je de auto nog niet echt kent. Dan is
het vooral heel belangrijk om ook echt meters te maken."
laten zien. Met vier Formule 1-titels op zak is de Nederlander één
van de meest succesvolle coureurs die de koningsklasse van de
autosport ooit gekend heeft, maar ook met zijn rijstijl en aanpak
gooit Verstappen regelmatig hoge ogen. Het soms toch felle racen
wordt door velen niet altijd gewaardeerd, maar de Nederlander staat
er altijd als hij er moet staan. In gesprek met presentator Chris
Harris blijkt waar die mindset en aanpak vandaan komt. "Normaal
gesproken is het doel al binnen vijf ronden. Dat is wat mijn vader
me van kinds af aan geleerd heeft in het karten, dat je meteen op
de limiet moet zitten. Meteen goede rondetijden. Soms ga je naar
buiten en denk je, 'Oh, we zien wel wat er gebeurt, ik ga gewoon
rijden'. Maar mijn vader zei dan altijd meteen: 'Nee, we gaan naar
buiten en je moet er meteen bovenop zitten'." Verstappen snapte
die aanpak van zijn vader wel, want hij wilde vooral voorkomen dat
hij te snel comfortabel zou raken met een ondermaatse prestatie.
"Zo benaderde ik het dus nooit. In motorsport, zodra je buiten het
karten belandt, heb je een stuk minder testgelegenheden. In een
raceweekend heb je een eerste training en als je geluk hebt ook een
tweede, maar dan ga je meteen richting de kwalificatie. Dan heb je
geen tijd om op snelheid te komen, dan moet je er meteen al bovenop
zitten." "Het is allemaal niet ideaal, vooral als je best nieuw
bent in een kampioenschap of je de auto nog niet echt kent. Dan is
het vooral heel belangrijk om ook echt meters te maken."