Sainz bevestigt 'waarschuwing' FIA over veelbesproken aanpak GP België

De Grand Prix van België leek 'gewoon' om 15:00 uur te beginnen,
maar werd na een enkele formatieronde uitgesteld. De omstandigheden
waren volgens een groot deel van de coureurs niet aanvaardbaar om
te racen. Op de vele sociale media werd echter schande gesproken
over de 'veilige' aanpak van de FIA. Fans hebben het gevoel dat er
tegenwoordig nooit meer in de regen gereden kan worden.  Alexander
Albon schaart zich echter achter de beslissing van de FIA: "Ik denk
dat de FIA een goede keuze maakt met de rollende start, al hadden
ze ons wel iets eerder los kunnen laten", zo vertelt Albon aan
onder andere RacingNews365. "We hebben in het verleden natuurlijk
al meerdere levensbedreigende crashes gezien in de regen. Ik denk
dat niemand van ons in die positie terecht wil komen." Albons
teamgenoot Carlos Sainz sluit zich aan bij deze woorden: "Je moet
je in de schoenen van de FIA verplaatsen. Wat nou als zij beslissen
om op de knop te drukken en de race te laten beginnen, en er dan
vervolgens een enorm ongeluk gebeurd omdat wij te weinig kunnen
zien? Dat zou dodelijke gevolgen kunnen hebben, en dan ligt de
verantwoordelijkheid bij de FIA. Dus ik kan me voorstellen dat zij
hierin behoorlijk voorzichtig zijn", aldus de Spanjaard.  Albon
beschrijft daarnaast de spagaat waarin de coureurs terechtkomen
tijdens deze omstandigheden: "Wij coureurs zijn de enigen die echt
kunnen vertellen hoe het is op de baan. Wij zijn ook het meest
uitgesproken wanneer het weer slecht is. Daardoor komen we in een
ongemakkelijke positie, want wij lijken dan watjes, wij zijn
degenen die klagen en gewoon ons werk moeten doen." De
Williams-coureur benadrukt daarbij hoe slecht het zicht is door de
spray die achter de wagen vandaan komt: "Neem als voorbeeld Isack
Hadjar en Kimi Antonelli op Silverstone. Het is een waardeloos
gevoel om met 250 kilometer per uur rond te rijden terwijl je amper
20 meter voor je uit kunt kijken. Dat is ook de reden waarom de FIA
zo goed naar ons luistert. Zij kijken ook naar mogelijke
oplossingen om het beter te maken voor ons." Waarschuwing FIA Sainz
is het met hem eens en oppert een idee om de spray te verminderen:
"Ik heb altijd gedacht dat Formule 1 nieuwe dingen zou moeten
proberen, en ik denk dat er een aantal soorten asfalt zijn die
ervoor zorgen dat er geen spray zou zijn op bijvoorbeeld rechte
stukken. Maar de meeste circuits hebben dat niet. Het gebrek aan
zicht blijft het grootste probleem. Dat zorgt ervoor dat we op die
momenten niet kunnen racen", aldus Sainz.  Hij bevestigt ook dat de
FIA al had aangegeven dat er een conservatieve aanpak zou zijn in
de regen. "Ik denk dat Spa een heel bijzonder geval is, omdat dit
circuit een zeer duister verleden heeft. De FIA heeft bewust
gekozen voor een zeer conservatieve aanpak en heeft ons donderdag
al gewaarschuwd dat ze een zeer conservatieve aanpak zouden
hanteren." Ook op de zondag in Hongarije wordt regen verwacht.
Albon verwacht echter dat er op de Hungaroring wel gewoon geracet
kan worden in de regen: "Allereerst ligt de snelheid daar wat
lager. Daarnaast zijn er niet zoveel blind spots als op
Spa-Francorchamps. Misschien bij het aanremmen van bocht vier, maar
ook daar is de exit vrij ruim en zichtbaar. Het zou me verbazen als
we daar net zo 'veilig' zullen zijn (handelen, red.) als in
België."

Top Headlines

Oudere Top Headlines