Alonso legt vinger op zere plek na debacle op Spa-Francorchamps
De Grand Prix van België beloofde een mooi, regenachtig spektakel
te worden. Met een grote kans op serieuze regenval maakten meerdere
teams de keuze al om in te spelen op die omstandigheden, al pakte
dat in werkelijkheid toch iets anders uit. De regen kwam wel met
bakken uit de hemel, maar de wedstrijdleiding besloot daardoor de
start juist uit te stellen. Eén uur en twintig minuten later ging
de race wel van start, maar onder droge omstandigheden en op een
opdrogende baan. Het grote probleem zat echter niet in de natte
baan, maar vooral in de slechte zichtbaarheid door de spray
afkomstig van andere auto's. Met de verschillende blind spots op
het circuit van Spa-Francorchamps en de heftige ongelukken die we
daar in de afgelopen jaren gezien hebben besloot de FIA het zekere
voor het onzekere te nemen, tot groot ongenoegen van een hoop fans.
Het zorgde voor een lastige situatie voor de wedstrijdleiding, die
Fernando Alonso snapt de keuze van de FIA wel, zo legt hij uit
tegenover onder meer RacingNews365. "Ik denk dat de zichtbaarheid
slechter is geworden sinds de nieuwe reglementen in 2017 en de
bredere banden, maar het is een lastig onderwerp. We weten allemaal
dat we willen racen, en als je alleen op de baan bent kan dat ook.
Maar als je met een groep auto's op de baan rijdt, zie je gewoon
niets. En helaas hebben we daar al te veel slechte voorbeelden van
gezien, omtrent Spa, slechte zichtbaarheid en hele grote
ongelukken. Dus we willen allemaal moedig zijn en racen, dat willen
de fans op de tribunes en thuis voor de TV ook. Maar als er een
ongeluk gebeurt..." De Spanjaard wijst echter wel naar een oorzaak
die nog niet zo vaak genoemd wordt. "We moeten gewoon onthouden dat
er niets mis is met een extra half uur wachten. Helaas is dit
gewoon hoe het is. Ik denk dat de bredere banden de zichtbaarheid
zeker verslechterd hebben, en ik denk dat sommige soorten asfalt op
de nieuwe circuits ook wel wat anders zijn dan we in het verleden
zagen. We hebben op andere circuits geracet terwijl daar veel water
op de baan stond, en dat was allemaal oké. Maar deze nieuwe
generatie asfalt is ontzettend zwart en biedt veel grip onder droge
omstandigheden, maar is net een spiegel als het nat is. Dat komt de
zichtbaarheid niet ten goede, maar ik weet niet wat we daar aan
kunnen doen." "Zelfs op snelwegen zie je het weleens, dat heb ik
ook al vaker gezegd. Op sommige momenten heb je helemaal geen
spray, dus als we dat asfalt nou ook eens gebruiken op circuits,
als een standaard... Dan hebben we misschien helemaal geen spray
meer. Dat zal onder droge omstandigheden wel voor flinke
bandenslijtage zorgen, dat weet ik niet. Maar daar kunnen we mee
werken, als startpunt. Maar hè, ik ben ook maar een coureur!", zo
sluit de Spanjaard zijn betoog af met een lach.
te worden. Met een grote kans op serieuze regenval maakten meerdere
teams de keuze al om in te spelen op die omstandigheden, al pakte
dat in werkelijkheid toch iets anders uit. De regen kwam wel met
bakken uit de hemel, maar de wedstrijdleiding besloot daardoor de
start juist uit te stellen. Eén uur en twintig minuten later ging
de race wel van start, maar onder droge omstandigheden en op een
opdrogende baan. Het grote probleem zat echter niet in de natte
baan, maar vooral in de slechte zichtbaarheid door de spray
afkomstig van andere auto's. Met de verschillende blind spots op
het circuit van Spa-Francorchamps en de heftige ongelukken die we
daar in de afgelopen jaren gezien hebben besloot de FIA het zekere
voor het onzekere te nemen, tot groot ongenoegen van een hoop fans.
Het zorgde voor een lastige situatie voor de wedstrijdleiding, die
Fernando Alonso snapt de keuze van de FIA wel, zo legt hij uit
tegenover onder meer RacingNews365. "Ik denk dat de zichtbaarheid
slechter is geworden sinds de nieuwe reglementen in 2017 en de
bredere banden, maar het is een lastig onderwerp. We weten allemaal
dat we willen racen, en als je alleen op de baan bent kan dat ook.
Maar als je met een groep auto's op de baan rijdt, zie je gewoon
niets. En helaas hebben we daar al te veel slechte voorbeelden van
gezien, omtrent Spa, slechte zichtbaarheid en hele grote
ongelukken. Dus we willen allemaal moedig zijn en racen, dat willen
de fans op de tribunes en thuis voor de TV ook. Maar als er een
ongeluk gebeurt..." De Spanjaard wijst echter wel naar een oorzaak
die nog niet zo vaak genoemd wordt. "We moeten gewoon onthouden dat
er niets mis is met een extra half uur wachten. Helaas is dit
gewoon hoe het is. Ik denk dat de bredere banden de zichtbaarheid
zeker verslechterd hebben, en ik denk dat sommige soorten asfalt op
de nieuwe circuits ook wel wat anders zijn dan we in het verleden
zagen. We hebben op andere circuits geracet terwijl daar veel water
op de baan stond, en dat was allemaal oké. Maar deze nieuwe
generatie asfalt is ontzettend zwart en biedt veel grip onder droge
omstandigheden, maar is net een spiegel als het nat is. Dat komt de
zichtbaarheid niet ten goede, maar ik weet niet wat we daar aan
kunnen doen." "Zelfs op snelwegen zie je het weleens, dat heb ik
ook al vaker gezegd. Op sommige momenten heb je helemaal geen
spray, dus als we dat asfalt nou ook eens gebruiken op circuits,
als een standaard... Dan hebben we misschien helemaal geen spray
meer. Dat zal onder droge omstandigheden wel voor flinke
bandenslijtage zorgen, dat weet ik niet. Maar daar kunnen we mee
werken, als startpunt. Maar hè, ik ben ook maar een coureur!", zo
sluit de Spanjaard zijn betoog af met een lach.