FIA-document onthult nieuwe Red Bull-updates
De aanpassingen richten zich op twee cruciale gebieden voor de
bochtige en veeleisende Hungaroring: aerodynamische balans en
betrouwbaarheid. De meest significante aanpassing is te vinden aan
de voorvleugel. Red Bull heeft het bovenste vleugelelement verbreed
en het is doorgetrokken voor een groter oppervlak. Deze aanpassing
is een direct antwoord op de verwachte set-up voor het circuit
nabij Boedapest, dat bekend staat om zijn hoge
downforce-vereisten. Door de voorvleugel meer lokale neerwaartse
druk te laten genereren, creëert het team een betere aerodynamische
balans met de agressieve achtervleugel die nodig is voor de vele
langzame en middelsnelle bochten. Het doel is een auto die
voorspelbaar en stabiel is bij het insturen, een eigenschap die op
de Hungaroring rondetijd oplevert. Koeling als antwoord op
betrouwbaarheid Naast de jacht op prestaties, verliest Red Bull de
betrouwbaarheid niet uit het oog. De tweede update richt zich op de
koeling van de remmen, een component die het zwaar te verduren
krijgt op een circuit met korte rechte stukken en veel remzones.
Het team heeft de in- en uitlaten van de remkoeling aan de
voorzijde vergroot en opnieuw geprofileerd. Deze wijziging zorgt
voor een grotere luchtstroom naar de remmen, wat essentieel is om
oververhitting en de daaruit voortvloeiende vermindering van
remkracht – ook wel 'fading' genoemd – te voorkomen. Door de in- en
uitlaatopeningen te vergroten, wordt de warmte efficiënter
afgevoerd. Dit geeft de coureurs niet alleen het vertrouwen om
ronde na ronde laat en hard te remmen, maar garandeert ook de
betrouwbaarheid gedurende de volledige raceafstand, die vaak in
hete zomerse omstandigheden wordt verreden. Het is een proactieve
maatregel om een potentieel probleem voor te zijn.
bochtige en veeleisende Hungaroring: aerodynamische balans en
betrouwbaarheid. De meest significante aanpassing is te vinden aan
de voorvleugel. Red Bull heeft het bovenste vleugelelement verbreed
en het is doorgetrokken voor een groter oppervlak. Deze aanpassing
is een direct antwoord op de verwachte set-up voor het circuit
nabij Boedapest, dat bekend staat om zijn hoge
downforce-vereisten. Door de voorvleugel meer lokale neerwaartse
druk te laten genereren, creëert het team een betere aerodynamische
balans met de agressieve achtervleugel die nodig is voor de vele
langzame en middelsnelle bochten. Het doel is een auto die
voorspelbaar en stabiel is bij het insturen, een eigenschap die op
de Hungaroring rondetijd oplevert. Koeling als antwoord op
betrouwbaarheid Naast de jacht op prestaties, verliest Red Bull de
betrouwbaarheid niet uit het oog. De tweede update richt zich op de
koeling van de remmen, een component die het zwaar te verduren
krijgt op een circuit met korte rechte stukken en veel remzones.
Het team heeft de in- en uitlaten van de remkoeling aan de
voorzijde vergroot en opnieuw geprofileerd. Deze wijziging zorgt
voor een grotere luchtstroom naar de remmen, wat essentieel is om
oververhitting en de daaruit voortvloeiende vermindering van
remkracht – ook wel 'fading' genoemd – te voorkomen. Door de in- en
uitlaatopeningen te vergroten, wordt de warmte efficiënter
afgevoerd. Dit geeft de coureurs niet alleen het vertrouwen om
ronde na ronde laat en hard te remmen, maar garandeert ook de
betrouwbaarheid gedurende de volledige raceafstand, die vaak in
hete zomerse omstandigheden wordt verreden. Het is een proactieve
maatregel om een potentieel probleem voor te zijn.