Verstappen en Red Bull in grote problemen op Hungaroring
Na de dominantie van McLaren in de eerste vrije training, stond om
17:00 uur de tweede oefensessie op het programma. Max Verstappen
reed in de openingsfase naar buiten op mediums en hoopte sowieso
een betere training af te werken. Eerder op de dag kwam de
27-jarige Red Bull-coureur niet verder dan P9, ongeveer negen
tienden achter de McLarens. In de eerste reeks ronden was het
George Russell die het veld aanvoerde. Dat duurde echter niet lang,
want Charles Leclerc was een klap sneller dan de Mercedes-coureur.
Oscar Piastri kwam niet direct aan de tijd van Leclerc door een
foutje, Lando Norris wel. Hij ging nog maar eens twee tienden
sneller, terwijl Max Verstappen op P14 stond. Zijn achterstand van
een seconde bleek echter vrij representatief voor de
krachtsverhoudingen op de band met gele wangen. Verstappen sprong
in zijn tweede run 'maar' naar P10 en riep op de radio dat hij op
ijs reed. Piastri pakte ondertussen tijdelijk de eerste plaats van
Norris af, waarna een counter niet lang uitbleef. Norris sloot de
runs op mediums als snelste af met een 1:16.5, Leclerc stond als
nummer drie al op een halve seconde. Soft Halverwege de sessie werd
het tijd om de softs erbij te pakken. Lance Stroll zette een
richttijd van 1:16.2 neer, waarna Norris zijn run al vroeg afbrak.
De Brit maakte een fout in bocht twee op het moment dat Piastri de
eerste plaats weer overnam. Norris bleek echter veel sneller in
zijn tweede run. Het verschil tussen de teamgenoten? Zo'n drie
tienden. Verstappen kon in de verste verte niet tippen aan het
tempo van de McLarens. De Nederlander bleek wederom meer dan een
seconde langzamer en viel zelfs buiten de top tien. Yuki Tsunoda
was ook drie tienden sneller dan Verstappen, een beeld dat we de
afgelopen tijd niet zo vaak hebben gezien. Verstappen besloot ook
om geen tweede run af te werken, waardoor hij het met de veertiende
plaats moest doen. Zijn problemen leken alleen maar erger te
worden. Ook Norris liep bijna tegen een ontzettend vervelend
probleem aan. Hij raakte het gras bij het aanremmen van de laatste
bocht en wist zijn bolide maar net uit de muur te houden. Het
deerde hem uiteindelijk weinig, want Norris zou bovenaan eindigen.
In de slotfase ging het uitsluitend om de longruns. Carlos Sainz
kampte nog met een opvallend probleem, want Williams verloor alle
data van de auto. Ze riepen de coureur dan ook naar binnen, totdat
alle schermpjes weer aan schoten toen Sainz de pitstraat wilde
betreden. Zodoende kon de Spanjaard op het laatste moment zijn weg
vervolgen. Norris en Piastri bevestigden uiteindelijk de
favorietenstatus van McLaren door de eerste twee plaatsen te
bezetten, met Leclerc als nummer drie. Lance Stroll en Fernando
Alonso maakten verrassend genoeg de top vijf compleet. De
slotopmerking van Verstappen? "Ik weet niet wat er aan de hand is.
De auto is onbestuurbaar."
17:00 uur de tweede oefensessie op het programma. Max Verstappen
reed in de openingsfase naar buiten op mediums en hoopte sowieso
een betere training af te werken. Eerder op de dag kwam de
27-jarige Red Bull-coureur niet verder dan P9, ongeveer negen
tienden achter de McLarens. In de eerste reeks ronden was het
George Russell die het veld aanvoerde. Dat duurde echter niet lang,
want Charles Leclerc was een klap sneller dan de Mercedes-coureur.
Oscar Piastri kwam niet direct aan de tijd van Leclerc door een
foutje, Lando Norris wel. Hij ging nog maar eens twee tienden
sneller, terwijl Max Verstappen op P14 stond. Zijn achterstand van
een seconde bleek echter vrij representatief voor de
krachtsverhoudingen op de band met gele wangen. Verstappen sprong
in zijn tweede run 'maar' naar P10 en riep op de radio dat hij op
ijs reed. Piastri pakte ondertussen tijdelijk de eerste plaats van
Norris af, waarna een counter niet lang uitbleef. Norris sloot de
runs op mediums als snelste af met een 1:16.5, Leclerc stond als
nummer drie al op een halve seconde. Soft Halverwege de sessie werd
het tijd om de softs erbij te pakken. Lance Stroll zette een
richttijd van 1:16.2 neer, waarna Norris zijn run al vroeg afbrak.
De Brit maakte een fout in bocht twee op het moment dat Piastri de
eerste plaats weer overnam. Norris bleek echter veel sneller in
zijn tweede run. Het verschil tussen de teamgenoten? Zo'n drie
tienden. Verstappen kon in de verste verte niet tippen aan het
tempo van de McLarens. De Nederlander bleek wederom meer dan een
seconde langzamer en viel zelfs buiten de top tien. Yuki Tsunoda
was ook drie tienden sneller dan Verstappen, een beeld dat we de
afgelopen tijd niet zo vaak hebben gezien. Verstappen besloot ook
om geen tweede run af te werken, waardoor hij het met de veertiende
plaats moest doen. Zijn problemen leken alleen maar erger te
worden. Ook Norris liep bijna tegen een ontzettend vervelend
probleem aan. Hij raakte het gras bij het aanremmen van de laatste
bocht en wist zijn bolide maar net uit de muur te houden. Het
deerde hem uiteindelijk weinig, want Norris zou bovenaan eindigen.
In de slotfase ging het uitsluitend om de longruns. Carlos Sainz
kampte nog met een opvallend probleem, want Williams verloor alle
data van de auto. Ze riepen de coureur dan ook naar binnen, totdat
alle schermpjes weer aan schoten toen Sainz de pitstraat wilde
betreden. Zodoende kon de Spanjaard op het laatste moment zijn weg
vervolgen. Norris en Piastri bevestigden uiteindelijk de
favorietenstatus van McLaren door de eerste twee plaatsen te
bezetten, met Leclerc als nummer drie. Lance Stroll en Fernando
Alonso maakten verrassend genoeg de top vijf compleet. De
slotopmerking van Verstappen? "Ik weet niet wat er aan de hand is.
De auto is onbestuurbaar."