NB: 'Teamorders zouden Ferrari helemaal niks hebben opgeleverd'


Na iedere verreden Grand Prix blikt F1 Maximaal in de rubriek ‘De Nabeschouwing’ met één redacteur terug op alle zin en onzin van het afgelopen raceweekend. Vandaag is het in deel 16 is het de beurt aan redacteur Christian Moerman, die niet denkt dat de crash tussen de Ferrari-rijders de verhoudingen voor volgend jaar al bepaald heeft en vindt dat de derde stop van Hamilton een logische beslissing was. Lees hier hoe Christian de Grand Prix van Brazilië heeft beleefd en praat mee! 
Wie denk jij dat er schuldig was aan de crash tussen Sebastian Vettel en Charles Leclerc? Waren dat één of beide rijders, of ligt de schuld bij het team?
'Ik vind het een beetje fifty-fifty , maar neig er uiteindelijk toch naar om Leclerc als schuldige van de aanrijding aan te wijzen. De reden daarvoor is dat Leclerc hard racet en zijn auto zo veel mogelijk laat staan. Dat is an sich heel mooi, maar zodra hij Vettel zag, wist Leclerc dat Vettel naar het midden zou komen. Vettel was namelijk op weg om dezelfde bocht aan te snijden. Daar heeft Leclerc geen rekening mee gehouden. Het was logisch geweest als Leclerc naar binnen was gegaan om te verdedigen en Vettel genoeg ruimte te geven. Leclerc hield echter gewoon de racelijn toen Vettel naast hem kwam. Maar naast elkaar op een racelijn rijden, gaat natuurlijk niet.'
'Qua de vraag naar de verantwoordelijkheid van het team ben ik vooropgesteld groot fan van vrij racen. Teamorders heb ik liever niet, omdat die het beeld van een wedstrijd ombuigen. De snellere coureur komt er toch wel langs bij zijn teamgenoot, met of zonder teamorder. Ferrari had dan ook niet hoeven ingrijpen, zoals het dat ook niet heeft gedaan. Ik vraag me af of teamorders überhaupt zouden werken. Die zijn bij Ferrari ook maar aanleiding voor onderling gedoe.'
'Dit is natuurlijk naar en duur voor het team, maar voor dit jaar maakt het niet meer uit. Dit is nu veel minder erg dan wanneer dit bijvoorbeeld in Monaco was gebeurd. Het is wel interessant om te zien hoe ze bij Ferrari met elkaar omgaan aan het begin van volgend jaar. Ik denk dat het volgend jaar er heel erg van afhangt wie er volgend jaar na de derde Grand Prix, die van Vietnam, het grootste aantal punten in het kampioenschap heeft. Op het moment dat Leclerc twee pole positions haalt en een overwinning, dan gaat Ferrari op Leclerc inzetten boven Vettel, en andersom zou Vettel de voorkeur krijgen als zijn seizoenstart sterker is. Ik denk dat de Ferrari-coureurs volgend jaar als gelijkwaardige rijders aan het seizoen beginnen, net als dit jaar gebeurde.'
Denk jij dat het voor Lewis Hamilton mogelijk was om de race te winnen?
'Nee, hij kwam echt tekort. Natuurlijk is het typisch voor Hamilton om, als hij niet aan de leiding gaat, moord en brand te schreeuwen en te piepen over de banden en de motor en het vermogen en waarover al niet. Dat zie ik als een teken dat Hamilton weet dat hij het niet gaat halen. En daarnaast was Max Verstappen superieur. Hij was zo onvoorstelbaar snel dit weekend. Met een merkwaardige undercut, die zonder Robert Kubica niet geslaagd was, heeft Hamilton Verstappen even te pakken gehad. Diezelfde ronde werd hij echter alweer ingehaald door Verstappen. Er stond dit weekend helemaal geen rem op Verstappen en dat heeft Hamilton geweten.'
'De Honda-motor was bovendien gelijkwaardig aan, en misschien zelfs beter dan, de motor van Mercedes. Dat zag je ook in de laatste ronde aan hoe Pierre Gasly met vol vermogen Hamilton van zich af wist te houden voor de tweede plaats. Wat dat voor volgend jaar betekent is nu nog moeilijk om te zeggen, omdat Mercedes nog gaat sleutelen en schroeven aan hun motor. En Ferrari en Honda gaan dat ook nog doen. Het is dus heel lastig om daar nu al iets over te zeggen.'
'Wat je wel kunt zeggen, is dat Mercedes al aan de top van hun kunnen zit, en niet zo heel erg veel vooruitgang meer kan boeken, terwijl Ferrari en Honda meer ruimte hebben om te verbeteren. Volgend jaar beginnen hun motoren op gelijk niveau. Als Adrian Newey dan een sterk chassis ontwerpt, zie ik Verstappen zeker wel om de wereldtitel vechten volgend jaar. Als hij aan het begin van het seizoen sterk begint, dan zou dat hem ook mentaal kunnen helpen verderop in het seizoen. Dit jaar zag je ook weer dat Verstappen een soort herfstdip had. Spa, Monza en Mexico waren een aantal races waarin het niet lekker voor hem liep, dat kost zomaar 60 WK-punten.'
Met zijn laatste stop verloor Hamilton met nog maar een paar ronden te gaan twee plaatsen. Snap jij waarom Mercedes Hamilton liet stoppen tijdens de tweede Safety Car-fase?
'Ik zou de vraag willen omdraaien. Als Hamilton vooraan reed en Verstappen had anderhalve tiende per ronde verloren aan Hamilton, zou Verstappen bij een Safety Car dan naar binnen zijn gegaan om bij de herstart te kunnen winnen? Natuurlijk, altijd. Zo heeft Mercedes dat ook aangepakt met Hamilton. Zij willen altijd de winst pakken, en Red Bull Racing wil dat ook. Qua mentaliteit zijn dat twee soortgelijke teams. Ferrari is dan juist anders op dat gebied. Die zouden vasthouden aan een tweede plek als ze vrezen dat een strategische gok een vierde plek op kan leveren als het verkeerd uitpakt.'
'Het idee van Hamiltons strategie was drie auto's inhalen in twee ronden. Hij ging er in de laatste ronden ook echt voor, probeerde daarbij overal in te halen waar dat maar half kon. Dat hij daarbij tegen Alexander Albon aanreed was de verantwoordelijkheid van hen allebei. De reden dat Hamilton daarvoor gestraft is, is denk ik dat Hamilton alsnog als derde over de finish kwam, en Albon als vijftiende. Het is daarnaast natuurlijk behoorlijk sneu voor Albon, die in zijn eerste jaar in de Formule 1 een podiumplek had kunnen halen.
Helemaal achteraan het veld rijdt steevast Williams. Dat team had al geldproblemen en materiële tekorten, maar tijdens de race meldde Jack Plooij dat er nu zelfs op hotelovernachtingen van het personeel wordt bespaard. Zie jij nog een toekomst voor Williams?
'Jazeker, dat is natuurlijk Nicholas Latifi. Zijn familie heeft heel veel geld, volgens mij nog meer dan de familie van Lance Stroll. Latifi gaat gewoon een grote cheque meebrengen. Echter, meerdere coureurs die de afgelopen drie seizoenen veel geld meebrachten hebben nog geen ommekeer voor Williams op de baan kunnen brengen, dus moet er ook naar een herstructurering van de organisatie gekeken worden. Ik denk dat als Williams zich hieruit wil redden, dat er cruciale veranderingen  aangebracht moeten worden in het ontwerpteam. Je zag het afgelopen jaren ook met McLaren. Die hebben drie jaar achteraan gereden, maar komen dit jaar weer heel mooi terug. Je moet daarvoor alleen wel iemand hebben die op die manier met de regels om kan gaan dat Williams er een paar seconden mee wint.'
'En daarnaast moeten we niet vergeten dat vanaf 2021 de regelgeving verandert, en dat iedereen dan in grote lijnen bij nul begint. Natuurlijk zullen de topteams dit jaar al veel geld aan de ontwikkeling van de 2021-auto uitgeven en dus in 2021 een voordeel blijven houden. Maar Williams kan net zo goed een prachtig chassis gaan neerzetten als bijvoorbeeld Renault dat kan doen in 2021. Het belangrijkste voor Williams is om volgend jaar financieel door te komen, daarna kan op sportief gebied alles omklappen. Als Williams dan derde zou worden bij de constructeurs krijgen ze wel weer een hoop geld. Williams is een oud team met een mooie legacy binnen de sport, dat gaat Claire Williams niet zomaar opgeven.' (Foto: Ferrari F1 Media)

Top Headlines

Oudere Top Headlines