Verstappen totaal kansloos in kwalificatie GP Hongarije, Leclerc verrast
Wat kon Max Verstappen in de kwalificatie voor de Formule 1 Grand
Prix van Hongarije? Dat was de grote vraag na drie slecht verlopen
trainingssessies. Verstappen eindigde in de laatste vrije training
op de twaalfde plaats, meer dan een seconde achter snelste man
Oscar Piastri. McLaren gold dan ook als de grote favoriet voor de
eerste rij. Net voor de start van Q1 waren er veel donkere wolken
zichtbaar rond het circuit. Volgens de radar van de FIA zouden de
buien de Hungaroring niet raken, maar toch hield iedereen de
voorspellingen paraat. De Williams-coureurs zetten als eerst een
zogenaamde banker lap neer, al moesten de toppers toen nog komen.
En gelijk bleek weer dat Verstappen het moeilijk heeft. De
Nederlander was niet geheel verrassend een seconde sneller dan
Albon, maar moest acht tienden toegeven op Piastri. Ook Lando
Norris, de Mercedessen, Ferrari's én Aston Martins nestelden zich
voor Verstappen, waardoor hij naar de tiende plaats werd
terugverwezen. Niet veel later zou dat zelfs de dertiende plaats
worden na nieuwe runs van de middenmoters. Verstappen moest dan ook
nog een ronde rijden om veilig door te gaan naar Q2. Hij slaagde
uiteindelijk in die opzet, maar overtuigend was het allemaal niet.
Teamgenoot Yuki Tsunoda, Pierre Gasly, Esteban Ocon en Nico
Hulkenberg en Albon vlogen eruit. Tsunoda was overigens maar
anderhalve tiende langzamer dan Verstappen. Q2 en Q3 Verstappen zou
dan ook alle zeilen moeten bijzetten om überhaupt Q3 te halen. Zijn
eerste ronde van Q2 was niet zo veelbelovend, want Verstappen gaf
zeven tienden toe op Fernando Alonso en stond op de achtste plaats.
Dat deed hij wel op gebruikte banden. Bovendien begon het een
beetje te druppelen, met twijfels over de grip op de baan.
Verstappen kreeg te horen dat het circuit er aan het einde van Q2
het beste bij zou liggen. De McLarens bezetten in ieder geval de
eerste twee plaatsen. Het verschil tussen Norris en Piastri? 51
duizendsten in het voordeel van Norris. Ook de Ferrari's stonden in
de gevarenzone door een run op gebruikte softs. De slotfase werd
dan ook zeer interessant, met Verstappen die het op nippertje
redde. De Red Bull-coureur noteerde wederom de achtste tijd en kon
opgelucht ademhalen. Oliver Bearman, Lewis Hamilton, Carlos Sainz,
Franco Colapinto en Kimi Antonelli waren de grote slachtoffers.
Vooral Hamilton en Antonelli kenden weer een pijnlijke sessie met
P12 en P15. Daarna barstte de strijd om poleposition los.
Verstappen speelde geen rol van betekenis getuige het feit dat hij
in de eerste run de vijfde tijd noteerde op gebruikte banden.
Piastri pakte de eerste plaats, voor Norris en George Russell.
Alonso bezette verrassend de vierde plaats, terwijl Verstappen
klaagde over het gebrek aan grip, óók in de outlap. Leclerc
verbaasde uiteindelijk vriend en vijand door poleposition te
grijpen. Piastri en Norris verbeterden niet en moesten genoegen
nemen met P2 en P3. Alonso en Lance Stroll completeerden knap de
top vijf, Verstappen eindigde op de achtste plaats.
Prix van Hongarije? Dat was de grote vraag na drie slecht verlopen
trainingssessies. Verstappen eindigde in de laatste vrije training
op de twaalfde plaats, meer dan een seconde achter snelste man
Oscar Piastri. McLaren gold dan ook als de grote favoriet voor de
eerste rij. Net voor de start van Q1 waren er veel donkere wolken
zichtbaar rond het circuit. Volgens de radar van de FIA zouden de
buien de Hungaroring niet raken, maar toch hield iedereen de
voorspellingen paraat. De Williams-coureurs zetten als eerst een
zogenaamde banker lap neer, al moesten de toppers toen nog komen.
En gelijk bleek weer dat Verstappen het moeilijk heeft. De
Nederlander was niet geheel verrassend een seconde sneller dan
Albon, maar moest acht tienden toegeven op Piastri. Ook Lando
Norris, de Mercedessen, Ferrari's én Aston Martins nestelden zich
voor Verstappen, waardoor hij naar de tiende plaats werd
terugverwezen. Niet veel later zou dat zelfs de dertiende plaats
worden na nieuwe runs van de middenmoters. Verstappen moest dan ook
nog een ronde rijden om veilig door te gaan naar Q2. Hij slaagde
uiteindelijk in die opzet, maar overtuigend was het allemaal niet.
Teamgenoot Yuki Tsunoda, Pierre Gasly, Esteban Ocon en Nico
Hulkenberg en Albon vlogen eruit. Tsunoda was overigens maar
anderhalve tiende langzamer dan Verstappen. Q2 en Q3 Verstappen zou
dan ook alle zeilen moeten bijzetten om überhaupt Q3 te halen. Zijn
eerste ronde van Q2 was niet zo veelbelovend, want Verstappen gaf
zeven tienden toe op Fernando Alonso en stond op de achtste plaats.
Dat deed hij wel op gebruikte banden. Bovendien begon het een
beetje te druppelen, met twijfels over de grip op de baan.
Verstappen kreeg te horen dat het circuit er aan het einde van Q2
het beste bij zou liggen. De McLarens bezetten in ieder geval de
eerste twee plaatsen. Het verschil tussen Norris en Piastri? 51
duizendsten in het voordeel van Norris. Ook de Ferrari's stonden in
de gevarenzone door een run op gebruikte softs. De slotfase werd
dan ook zeer interessant, met Verstappen die het op nippertje
redde. De Red Bull-coureur noteerde wederom de achtste tijd en kon
opgelucht ademhalen. Oliver Bearman, Lewis Hamilton, Carlos Sainz,
Franco Colapinto en Kimi Antonelli waren de grote slachtoffers.
Vooral Hamilton en Antonelli kenden weer een pijnlijke sessie met
P12 en P15. Daarna barstte de strijd om poleposition los.
Verstappen speelde geen rol van betekenis getuige het feit dat hij
in de eerste run de vijfde tijd noteerde op gebruikte banden.
Piastri pakte de eerste plaats, voor Norris en George Russell.
Alonso bezette verrassend de vierde plaats, terwijl Verstappen
klaagde over het gebrek aan grip, óók in de outlap. Leclerc
verbaasde uiteindelijk vriend en vijand door poleposition te
grijpen. Piastri en Norris verbeterden niet en moesten genoegen
nemen met P2 en P3. Alonso en Lance Stroll completeerden knap de
top vijf, Verstappen eindigde op de achtste plaats.