McLaren-teambaas geeft reden voor mislopen pole: "Daar betaalden we de prijs voor"
In de vijf sessies voorafgaand aan Q3 - waar de spreekwoordelijke -
knikkers verdeeld zouden gaan worden, was McLaren heer en meester.
Oscar Piastri en Lando Norris domineerden de tijdenlijst en hadden
een bijzonder ruime marge op de rest van het veld. Alleen Charles
Leclerc kon in zijn Ferrari nog enigszins in de buurt blijven. Nota
bene de Monegask ging er uiteindelijk met de poleposition vandoor.
En daarmee verraste hij vriend, vijand en de gehele
McLaren-garage. Als we Andrea Stella moeten geloven, dan lag het
voornamelijk aan de wind, zo vertelt hij aan Sky Sports F1 :
"Gezien de prestaties van de wagen in zowel de vrije trainingen als
Q1 en Q2, keken we zeker vooruit om de voorste rij op te eisen.
Maar de omstandigheden waren vandaag behoorlijk apart, waardoor we
afhankelijk werden van de wind." "Formule 1-wagens zijn
aerodynamische machines, en of je nu wind van voren, van achteren
of van de zijkant hebt, maakt een enorm verschil in hoeveel grip je
ervaart in de bochten. Dat is ook niet zichtbaar. We kunnen de
coureurs wel aanwijzingen geven over de wind, maar het was vooral
in Q3 erg winderig en het waaide ook uit verschillende hoeken." "De
omstandigheden in Q2 en Q3 verschilden van elkaar en wij betaalden
daar de prijs voor. Ik denk dat onze coureurs iets te voorzichtig
waren, omdat ze niet wisten waar de grip zou liggen, dus we gingen
vier tienden van een seconde langzamer dan Q2. Leclerc ging juist
sneller en daarom pakte hij een verdiende poleposition. Goed gedaan
Leclerc en goed gedaan Ferrari. Wij hebben morgen wat meer werk te
verrichten dan van tevoren verwacht."
knikkers verdeeld zouden gaan worden, was McLaren heer en meester.
Oscar Piastri en Lando Norris domineerden de tijdenlijst en hadden
een bijzonder ruime marge op de rest van het veld. Alleen Charles
Leclerc kon in zijn Ferrari nog enigszins in de buurt blijven. Nota
bene de Monegask ging er uiteindelijk met de poleposition vandoor.
En daarmee verraste hij vriend, vijand en de gehele
McLaren-garage. Als we Andrea Stella moeten geloven, dan lag het
voornamelijk aan de wind, zo vertelt hij aan Sky Sports F1 :
"Gezien de prestaties van de wagen in zowel de vrije trainingen als
Q1 en Q2, keken we zeker vooruit om de voorste rij op te eisen.
Maar de omstandigheden waren vandaag behoorlijk apart, waardoor we
afhankelijk werden van de wind." "Formule 1-wagens zijn
aerodynamische machines, en of je nu wind van voren, van achteren
of van de zijkant hebt, maakt een enorm verschil in hoeveel grip je
ervaart in de bochten. Dat is ook niet zichtbaar. We kunnen de
coureurs wel aanwijzingen geven over de wind, maar het was vooral
in Q3 erg winderig en het waaide ook uit verschillende hoeken." "De
omstandigheden in Q2 en Q3 verschilden van elkaar en wij betaalden
daar de prijs voor. Ik denk dat onze coureurs iets te voorzichtig
waren, omdat ze niet wisten waar de grip zou liggen, dus we gingen
vier tienden van een seconde langzamer dan Q2. Leclerc ging juist
sneller en daarom pakte hij een verdiende poleposition. Goed gedaan
Leclerc en goed gedaan Ferrari. Wij hebben morgen wat meer werk te
verrichten dan van tevoren verwacht."