Data tonen aan: Achilleshiel Verstappen en Red Bull pijnlijk blootgelegd
Na de vrijdag was de sfeer bij Red Bull al niet geweldig. Max
Verstappen moest het in de representatieve tweede vrije training
met de veertiende plaats doen en klaagde over allerlei problemen.
De moraal van het verhaal was dat de RB21 geen grip gaf en
Verstappen niet het vertrouwen had om met veel snelheid de lange
doordraaiers van de Hungaroring te betwisten. Zijn achterstand op
McLaren bedroeg uiteindelijk meer dan een seconde. Nu is het vaak
de grote kracht van Red Bull om van vrijdag op zaterdag een grote
stap te zetten. Het meest recente voorbeeld was Silverstone, waar
Verstappen geen bocht normaal kon nemen in de vrije trainingen en
niet veel later met een extreme setup poleposition pakte. Oké, de
race verliep niet zoals gewenst door de regen, maar het toont aan
dat Red Bull vaak de juiste snaar weet te raken als het ertoe doet.
All-in op topsnelheid, was in Groot-Brittannië het devies. In
Hongarije loont een extreme setup, gericht op de krachten van de
RB21, echter niet. De bochten volgen elkaar razendsnel op en zijn
redelijk lang. In bocht 1, 2, 5, 13 en 14 moet je geduld hebben
voordat je op het gas kunt en is mechanische grip cruciaal. En laat
dat nu juist de achilleshiel van de RB21 zijn. Wat Verstappen en
zijn engineers ook hebben geprobeerd, niets werkt om meer grip te
krijgen. Verstappen benoemde zelf dat hij 'op ijs rijdt'. De
coureur mist grip bij het insturen, krijgt onbalans in het midden
van de bocht en kan daardoor de exit óók niet optimaliseren. Meer
dan de achtste plaats zat er dan ook niet in voor Verstappen, nota
bene achter zijn goede vriend Gabriel Bortoleto in de Stake F1. De
data legt de achilleshiel van Red Bull ook duidelijk bloot.
Verstappen verliest met name tijd op polesitter Charles Leclerc en
de McLarens in de lange doordraaiers. Neem bijvoorbeeld bocht vijf,
waar de snelheid van Verstappen veel lager ligt dan wanneer je het
vergelijkt met Leclerc en Piastri. En waar Leclerc vroeg op zijn
gas kan, moet Verstappen daar ook nog eens langer mee wachten. Het
klikt gewoon niet. De race gaat in principe ook een moeilijk
verhaal worden voor Verstappen. Red Bull heeft over het algemeen
meer last van bandenslijtage dan de naaste concurrenten, een
probleem dat zeker tot uiting komt als de setup van de auto niet
optimaal is. En Verstappen heeft absoluut geen zin in regen, dus
hoogstwaarschijnlijk is hij blij als de Grand Prix erop zit en de
zomerstop begint. Of zit er een wonder in? Verstappen heeft vaak
genoeg voor een daverende verrassing gezorgd.
Verstappen moest het in de representatieve tweede vrije training
met de veertiende plaats doen en klaagde over allerlei problemen.
De moraal van het verhaal was dat de RB21 geen grip gaf en
Verstappen niet het vertrouwen had om met veel snelheid de lange
doordraaiers van de Hungaroring te betwisten. Zijn achterstand op
McLaren bedroeg uiteindelijk meer dan een seconde. Nu is het vaak
de grote kracht van Red Bull om van vrijdag op zaterdag een grote
stap te zetten. Het meest recente voorbeeld was Silverstone, waar
Verstappen geen bocht normaal kon nemen in de vrije trainingen en
niet veel later met een extreme setup poleposition pakte. Oké, de
race verliep niet zoals gewenst door de regen, maar het toont aan
dat Red Bull vaak de juiste snaar weet te raken als het ertoe doet.
All-in op topsnelheid, was in Groot-Brittannië het devies. In
Hongarije loont een extreme setup, gericht op de krachten van de
RB21, echter niet. De bochten volgen elkaar razendsnel op en zijn
redelijk lang. In bocht 1, 2, 5, 13 en 14 moet je geduld hebben
voordat je op het gas kunt en is mechanische grip cruciaal. En laat
dat nu juist de achilleshiel van de RB21 zijn. Wat Verstappen en
zijn engineers ook hebben geprobeerd, niets werkt om meer grip te
krijgen. Verstappen benoemde zelf dat hij 'op ijs rijdt'. De
coureur mist grip bij het insturen, krijgt onbalans in het midden
van de bocht en kan daardoor de exit óók niet optimaliseren. Meer
dan de achtste plaats zat er dan ook niet in voor Verstappen, nota
bene achter zijn goede vriend Gabriel Bortoleto in de Stake F1. De
data legt de achilleshiel van Red Bull ook duidelijk bloot.
Verstappen verliest met name tijd op polesitter Charles Leclerc en
de McLarens in de lange doordraaiers. Neem bijvoorbeeld bocht vijf,
waar de snelheid van Verstappen veel lager ligt dan wanneer je het
vergelijkt met Leclerc en Piastri. En waar Leclerc vroeg op zijn
gas kan, moet Verstappen daar ook nog eens langer mee wachten. Het
klikt gewoon niet. De race gaat in principe ook een moeilijk
verhaal worden voor Verstappen. Red Bull heeft over het algemeen
meer last van bandenslijtage dan de naaste concurrenten, een
probleem dat zeker tot uiting komt als de setup van de auto niet
optimaal is. En Verstappen heeft absoluut geen zin in regen, dus
hoogstwaarschijnlijk is hij blij als de Grand Prix erop zit en de
zomerstop begint. Of zit er een wonder in? Verstappen heeft vaak
genoeg voor een daverende verrassing gezorgd.