Razendknappe poleposition Leclerc in Hongarije verklaard
"Ik begrijp vandaag even helemaal niets van de Formule 1. De hele
kwalificatie was ontzettend moeilijk en het bleek lastig om Q2 en
Q3 te halen, maar dit is waarschijnlijk één van de beste
polepositions die ik ooit heb gepakt!", zo reageerde Charles
Leclerc na afloop van de kwalificatie op de Hungaroring. Dit
statement kan goed worden gebruikt om uit te leggen hoe onverwacht
het onvoorziene resultaat van de kwalificatie was. In
werkelijkheid is het juist om, net als McLaren-teambaas Andrea
Stella al deed, te benadrukken dat in de Formule 1 niets per toeval
gebeurt en dat voor alles een verklaring te vinden is. De
verandering van de omstandigheden, en dan met name de factoren
windrichting en asfalttemperatuur, hebben zeker bijgedragen aan de
verschuivingen die we zagen in de laatste runs in Q3. Zo draaide
de windrichting in Q3 180 graden. Op bepaalde punten van het
circuit bleek de McLaren MCL39 het meeste te lijden onder deze
nieuwe omstandigheden. Naar alle waarschijnlijkheid gebeurde dit
echter ook al tijdens de eerste run in Q3, maar toen zetten Lando
Norris en Oscar Piastri beiden nog een tijd neer die hen het
monopolie op de eerste startrij opgeleverd zou hebben. Maar in de
laatste run waren ze mogelijk te voorzichtig, omdat de grip en het
vertrouwen bij het ingaan van sommige bochten aanzienlijk minder
was dan in Q2. Verder daalde ook de temperatuur van het asfalt met
maar liefst tien graden, waardoor de parameters voor de grip van de
banden radicaal veranderden. Daarbij komt ook dat Leclerc niet
alleen alles op alles heeft gezet in zijn laatste poging, vanuit
een situatie waarin hij op dat moment niets te verliezen had vanaf
P6, maar ook dat de voorbereiding op de ronde zelf met het
temperatuurvenster van de banden van groot belang was. De keuze om
de pitstraat zo snel mogelijk te verlaten gaf hem de mogelijkheid
zijn banden op de juiste manier voor te bereiden. Met de focus op
de omstandigheden omtrent grip, windrichting en asfalttemperatuur
kon hij op zoek gaan naar het beste werkvenster voor de banden.
Zoals Andrea Stella ook al stelde is het dan ook geen toeval dat,
van alle auto's in de top tien, Leclerc de enige was die de tijd
van zijn eerste run wist te verbeteren. Leclerc had zo een
significant voordeel ten opzichte van alle andere coureurs op de
baan, al kunnen we wel verwachten dat de uitzonderlijk competitieve
Norris en Piastri nog terug zullen komen. Zij toonden in Q1 en Q2
aan dat zij een voorsprong van ongeveer vier tienden hadden op
Leclerc, precies hetzelfde verschil dat tijdens de drie vrije
trainingen ook naar voren kwam. Afgaande op de data die Pirelli ter
beschikking heeft zou de ideale strategie voor de race een
tweestopper zijn, beginnend met de mediums en vervolgens twee keer
wisselen naar de harde band.
kwalificatie was ontzettend moeilijk en het bleek lastig om Q2 en
Q3 te halen, maar dit is waarschijnlijk één van de beste
polepositions die ik ooit heb gepakt!", zo reageerde Charles
Leclerc na afloop van de kwalificatie op de Hungaroring. Dit
statement kan goed worden gebruikt om uit te leggen hoe onverwacht
het onvoorziene resultaat van de kwalificatie was. In
werkelijkheid is het juist om, net als McLaren-teambaas Andrea
Stella al deed, te benadrukken dat in de Formule 1 niets per toeval
gebeurt en dat voor alles een verklaring te vinden is. De
verandering van de omstandigheden, en dan met name de factoren
windrichting en asfalttemperatuur, hebben zeker bijgedragen aan de
verschuivingen die we zagen in de laatste runs in Q3. Zo draaide
de windrichting in Q3 180 graden. Op bepaalde punten van het
circuit bleek de McLaren MCL39 het meeste te lijden onder deze
nieuwe omstandigheden. Naar alle waarschijnlijkheid gebeurde dit
echter ook al tijdens de eerste run in Q3, maar toen zetten Lando
Norris en Oscar Piastri beiden nog een tijd neer die hen het
monopolie op de eerste startrij opgeleverd zou hebben. Maar in de
laatste run waren ze mogelijk te voorzichtig, omdat de grip en het
vertrouwen bij het ingaan van sommige bochten aanzienlijk minder
was dan in Q2. Verder daalde ook de temperatuur van het asfalt met
maar liefst tien graden, waardoor de parameters voor de grip van de
banden radicaal veranderden. Daarbij komt ook dat Leclerc niet
alleen alles op alles heeft gezet in zijn laatste poging, vanuit
een situatie waarin hij op dat moment niets te verliezen had vanaf
P6, maar ook dat de voorbereiding op de ronde zelf met het
temperatuurvenster van de banden van groot belang was. De keuze om
de pitstraat zo snel mogelijk te verlaten gaf hem de mogelijkheid
zijn banden op de juiste manier voor te bereiden. Met de focus op
de omstandigheden omtrent grip, windrichting en asfalttemperatuur
kon hij op zoek gaan naar het beste werkvenster voor de banden.
Zoals Andrea Stella ook al stelde is het dan ook geen toeval dat,
van alle auto's in de top tien, Leclerc de enige was die de tijd
van zijn eerste run wist te verbeteren. Leclerc had zo een
significant voordeel ten opzichte van alle andere coureurs op de
baan, al kunnen we wel verwachten dat de uitzonderlijk competitieve
Norris en Piastri nog terug zullen komen. Zij toonden in Q1 en Q2
aan dat zij een voorsprong van ongeveer vier tienden hadden op
Leclerc, precies hetzelfde verschil dat tijdens de drie vrije
trainingen ook naar voren kwam. Afgaande op de data die Pirelli ter
beschikking heeft zou de ideale strategie voor de race een
tweestopper zijn, beginnend met de mediums en vervolgens twee keer
wisselen naar de harde band.