Pirelli deelt ideale strategie voor GP Hongarije

Het is alweer even geleden dat we een race zagen die volledig onder
droge omstandigheden verreden werd. Op Silverstone regende het
tijdens de race, terwijl in België de start juist uitgesteld werd
om de natte omstandigheden te omzeilen. Maar op de Hungaroring gaan
de coureurs en teams toch een droge race tegemoet. In de nacht van
zaterdag op zondag regende het nog wel flink door, maar tijdens de
race hoeven de teams zich daar dus geen zorgen over te maken. En
dus kan de volledige focus weer op de ideale strategie voor de
Grand Prix van Hongarije. Zoals altijd geeft bandenfabrikant
Pirelli alvast een voorzetje voor de manieren waarop de C3 (hards),
C4 (mediums) en C5 (softs) compounds het beste ingezet kunnen
worden. Eén ding valt daarin toch op: Pirelli lijkt aan te sturen
op een tweestopper. Er zit maar één eenstopper tussen de vier
beschikbare opties, waarbij de coureurs op een setje mediums
starten en tussen ronde 25 tot 31 naar de harde band wisselen. 
Verder krijgen de teams driemaal een tweestopper voorgelegd. In één
geval start je op de mediums, om tussen ronde 16 en 22 naar de
harde band te wisselen en er tussen ronde 40 tot 46 nog een nieuw
setje hards onder te leggen. Die optie is er ook voor coureurs die
liever op de zachte band starten, al wissel je dan tussen ronde 8
tot 14 en tussen ronde 38 tot 44 naar een setje hards. Bij optie
vier komen alle compounds een keer kijken, want na een start op de
zachte band wissel je in ronde 8 tot 14 naar een setje mediums, om
tussen ronde 32 tot 38 de afsluitende stint in de luiden met een
nieuw setje hards. Bekijk alle strategische opties hieronder. De
tekst gaat verder onder de afbeelding.  Overgebleven bandensets Met
die ideale strategieën in het achterhoofd blijkt echter wel dat
geen enkele topcoureur een serieus voordeel heeft ten opzichte van
de concurrentie. Het enige opvallende feit is dat Lando Norris en
Oscar Piastri één nieuw en één gebruikt setje hards over hebben,
terwijl Charles Leclerc, George Russell en Max Verstappen nog over
twee nieuwe sets beschikken.  Zo zou het voor die drie heren
makkelijker moeten zijn om voor de tweestopper medium-hard-hard te
kiezen, terwijl de beide McLaren-coureurs zo sneller terug moeten
vallen op de eenstopper. De vijf coureurs hebben immers allemaal
geen nieuwe zachte banden meer over, wat een start op de zachte
banden dus al lastiger maakt. Die strategische opties zijn eerder
weggelegd voor coureurs die buiten de top tien starten, zoals
bijvoorbeeld Yuki Tsunoda of Kimi Antonelli. Ook Lewis Hamilton zou
daar vanaf startpositie twaalf voor kunnen kiezen. Nu trok Red
Bull-adviseur Helmut Marko wel de conclusie dat Verstappen betere
rondetijden leek te rijden op een setje gebruikte banden, in
vergelijking met de ronden op een setje nieuwe banden. Voor de
kwalificatie maakte dat weinig verschil, maar in de race kan dat
misschien nog wel voor verrassingen zorgen. De Nederlander moet
echter vanaf P8 komen na een lastige kwalificatie en lijkt toch op
eigen kracht naar voren te moeten rijden. Een strategisch voordeel
zal hoogstwaarschijnlijk insignificant zijn.  Bekijk het overzicht
met overgebleven bandensets per coureur hieronder. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines