Dramatische race Verstappen en Red Bull, Norris slaat terug in Hongarije
Met Charles Leclerc op poleposition, de beide McLarens op P2 en P3
en Max Verstappen vanaf de achtste startpositie ging de Grand Prix
van Hongarije van start. Leclerc bleef aan de leiding liggen na een
prima start, met Oscar Piastri op de tweede plaats. Lando Norris
was de grote verliezer, want zowel George Russell en Fernando
Alonso schoten voorbij aan de McLaren-coureur. Max Verstappen
verloor één positie na de eerste ronde en hij moest Liam Lawson
even voor zich dulden. Maar de Nederlander ging alweer snel aan de
Nieuw-Zeelander voorbij. Norris toonde zich ook slagvaardig en wist
in ronde 3 Alonso voorbij te gaan. Vervolgens ging Verstappen op
een daadkrachtige wijze langs Lance Stroll. Leclerc wist inmiddels
een gat ten opzichte van Piastri van een kleine drie seconden te
trekken. Norris zat na tien rondjes nog vast achter Russell,
terwijl er zich achter Alonso een DRS-trein vormde met vrijwel het
hele veld achter zich aan. De enige coureur die daar geen deel van
uitmaakte, was Nico Hulkenberg. De Duitser was al naar binnen
gedoken voor een vroege pitstop, maar zijn race werd al vroeg
verstoord door een valse start. Hij kreeg daar een straf van vijf
seconden voor. Inhaalrace Verstappen Verstappen ging in ronde 18
naar binnen voor zijn eerste pitstop, om de mediums in te ruilen
voor de harde banden. Piastri gooide als eerste coureur aan de kop
van het veld de knuppel in het hoenderhok door een eerste stop te
maken. Leclerc en Russell reageerden gelijk, waardoor Norris aan de
leiding kwam te liggen. De Ferrari-coureur kwam uiteindelijk weer
voor Piastri terecht, waardoor er vooraan het veld niets
veranderde. Door de pitstop van Verstappen viel hij terug naar
achteren, waardoor hij wat coureurs moest inhalen. Eerst ging
Hulkenberg eraan, waarna Pierre Gasly het volgende slachtoffer
werd. Daarna zat de viervoudig wereldkampioen vast achter Lewis
Hamilton, die tot dat moment een onzichtbare wedstrijd reed op P11.
Verstappen ging voorbij aan Hamilton in bocht 4, daar waar normaal
gesproken geen inhaalactie wordt geplaatst. Hamilton ging echter
wel van de baan voor de Nederlander, om zo contact te vermijden.
Isack Hadjar was daarna geen partij voor Verstappen en door een
pitstop van Haas-coureur Oliver Bearman ging de 27-jarige Red
Bull-coureur naar P9. Norris koos voor de alternatieve strategie en
ging voor een éénstopper. Na zijn eerste en enige pitstop nam
Leclerc de leiding weer over, met Piastri, Russell en Norris achter
zich aan. Halverwege de race maakte de wedstrijdleiding bekend dat
het incident tussen Verstappen en Hamilton werd onderzocht,
waardoor de Nederlander moest vrezen voor een straf. De stewards
meldden niet veel later dat het moment tussen de twee kemphanen pas
na de race wordt onderzocht. Piastri in de achtervolging Leclerc
dook naar binnen voor zijn tweede pitstop en kwam nog achter Norris
terecht, terwijl Verstappen op P5 lag. Russell zocht daarna ook de
pitstraat op, gevolgd door Piastri. Norris had zodoende weer de
leiding in handen, met Leclerc, Piastri en Russell daar op relatief
nieuwe banden achter. Verstappen koos er met nog twintig rondjes
voor om een tweede pitstop te maken. Hij zakte terug naar P9,
waardoor hij opnieuw voor een inhaalrace stond. Piastri vond na
zijn stop flink wat snelheid en verschalkte Leclerc. Zodoende
konden we ons opmaken voor een strijd tussen de twee teamgenoten
van Mclaren. Bearman was ondertussen de eerste uitvaller van de
dag. Zo ontstond er de strijd om de zege, maar Russell hengelde ook
Leclerc binnen om de laatste positie op het podium. De
Mercedes-coureur had er echter moeite mee om de Ferrari van Leclerc
voorbij te gaan. Na een fraai gevecht tussen de twee ging Russell
er uiteindelijk toch voorbij. Tegen het einde van de race kwam het
tot een gevecht tussen Norris en Piastri, terwijl Verstappen op P9
bleef hangen. Piastri probeerde met een ultieme actie voorbij te
gaan aan Norris, waarbij de twee bijna van de baan reden. Leclerc
kreeg nog een straf van vijf seconden voor het rijgedrag tijdens
het gevecht met Russell. Laatgenoemde finishte op P3, terwijl
Norris de race op zijn naam schreef met Piastri op de tweede
positie.
en Max Verstappen vanaf de achtste startpositie ging de Grand Prix
van Hongarije van start. Leclerc bleef aan de leiding liggen na een
prima start, met Oscar Piastri op de tweede plaats. Lando Norris
was de grote verliezer, want zowel George Russell en Fernando
Alonso schoten voorbij aan de McLaren-coureur. Max Verstappen
verloor één positie na de eerste ronde en hij moest Liam Lawson
even voor zich dulden. Maar de Nederlander ging alweer snel aan de
Nieuw-Zeelander voorbij. Norris toonde zich ook slagvaardig en wist
in ronde 3 Alonso voorbij te gaan. Vervolgens ging Verstappen op
een daadkrachtige wijze langs Lance Stroll. Leclerc wist inmiddels
een gat ten opzichte van Piastri van een kleine drie seconden te
trekken. Norris zat na tien rondjes nog vast achter Russell,
terwijl er zich achter Alonso een DRS-trein vormde met vrijwel het
hele veld achter zich aan. De enige coureur die daar geen deel van
uitmaakte, was Nico Hulkenberg. De Duitser was al naar binnen
gedoken voor een vroege pitstop, maar zijn race werd al vroeg
verstoord door een valse start. Hij kreeg daar een straf van vijf
seconden voor. Inhaalrace Verstappen Verstappen ging in ronde 18
naar binnen voor zijn eerste pitstop, om de mediums in te ruilen
voor de harde banden. Piastri gooide als eerste coureur aan de kop
van het veld de knuppel in het hoenderhok door een eerste stop te
maken. Leclerc en Russell reageerden gelijk, waardoor Norris aan de
leiding kwam te liggen. De Ferrari-coureur kwam uiteindelijk weer
voor Piastri terecht, waardoor er vooraan het veld niets
veranderde. Door de pitstop van Verstappen viel hij terug naar
achteren, waardoor hij wat coureurs moest inhalen. Eerst ging
Hulkenberg eraan, waarna Pierre Gasly het volgende slachtoffer
werd. Daarna zat de viervoudig wereldkampioen vast achter Lewis
Hamilton, die tot dat moment een onzichtbare wedstrijd reed op P11.
Verstappen ging voorbij aan Hamilton in bocht 4, daar waar normaal
gesproken geen inhaalactie wordt geplaatst. Hamilton ging echter
wel van de baan voor de Nederlander, om zo contact te vermijden.
Isack Hadjar was daarna geen partij voor Verstappen en door een
pitstop van Haas-coureur Oliver Bearman ging de 27-jarige Red
Bull-coureur naar P9. Norris koos voor de alternatieve strategie en
ging voor een éénstopper. Na zijn eerste en enige pitstop nam
Leclerc de leiding weer over, met Piastri, Russell en Norris achter
zich aan. Halverwege de race maakte de wedstrijdleiding bekend dat
het incident tussen Verstappen en Hamilton werd onderzocht,
waardoor de Nederlander moest vrezen voor een straf. De stewards
meldden niet veel later dat het moment tussen de twee kemphanen pas
na de race wordt onderzocht. Piastri in de achtervolging Leclerc
dook naar binnen voor zijn tweede pitstop en kwam nog achter Norris
terecht, terwijl Verstappen op P5 lag. Russell zocht daarna ook de
pitstraat op, gevolgd door Piastri. Norris had zodoende weer de
leiding in handen, met Leclerc, Piastri en Russell daar op relatief
nieuwe banden achter. Verstappen koos er met nog twintig rondjes
voor om een tweede pitstop te maken. Hij zakte terug naar P9,
waardoor hij opnieuw voor een inhaalrace stond. Piastri vond na
zijn stop flink wat snelheid en verschalkte Leclerc. Zodoende
konden we ons opmaken voor een strijd tussen de twee teamgenoten
van Mclaren. Bearman was ondertussen de eerste uitvaller van de
dag. Zo ontstond er de strijd om de zege, maar Russell hengelde ook
Leclerc binnen om de laatste positie op het podium. De
Mercedes-coureur had er echter moeite mee om de Ferrari van Leclerc
voorbij te gaan. Na een fraai gevecht tussen de twee ging Russell
er uiteindelijk toch voorbij. Tegen het einde van de race kwam het
tot een gevecht tussen Norris en Piastri, terwijl Verstappen op P9
bleef hangen. Piastri probeerde met een ultieme actie voorbij te
gaan aan Norris, waarbij de twee bijna van de baan reden. Leclerc
kreeg nog een straf van vijf seconden voor het rijgedrag tijdens
het gevecht met Russell. Laatgenoemde finishte op P3, terwijl
Norris de race op zijn naam schreef met Piastri op de tweede
positie.