FIA verklaart oordeel over 'ambitieuze' actie Verstappen
Na de Grand Prix van Hongarije moest Max Verstappen bij de stewards
verschijnen voor een inhaalactie op Lewis Hamilton. De Nederlander
zette zijn auto ernaast in bocht vier, waarna Hamilton even van de
baan schoot. Uiteindelijk volgde er geen straf, iets waar de
stewards een verklaring voor geven in het officiƫle document. "De
stewards hebben naar Verstappen en de teamvertegenwoordigers
geluisterd en het videomateriaal bekeken", zo begint de verklaring.
"Hamilton heeft zijn recht om bij de hoorzitting aanwezig te zijn
opgegeven. Verstappen verklaarde tijdens de hoorzitting dat hij met
verse banden wat snelheid had gewonnen ten opzichte van Hamilton
bij het uitkomen van bocht drie. Deze snelheid gebruikte hij om een
inhaalactie te plaatsen in bocht vier." "Verstappen legde verder
uit dat hij volledige controle over zijn auto had en verder naar
binnen had kunnen gaan om ruimte te laten voor Hamilton bij het
uitkomen van de bocht. Echter, aangezien Hamilton van het asfalt
was geraakt, koos hij ervoor om volledig gebruik te maken van de
beschikbare ruimte op de exit." Ferrari sloot zich redelijk bij die
visie aan. "De teamvertegenwoordiger van Hamilton bevestigde dat er
geen contact was tussen beide auto's en verklaarde verder dat
Hamilton ervoor had gekozen om niet te proberen om op het asfalt te
blijven. Gezien al deze overwegingen stellen de stewards vast dat
er geen contact was en dat het incident niet aangeduid kan worden
als het afsnijden van een andere auto, ondanks de ambitieuze aard
van de inhaalpoging. Er wordt geen verdere actie ondernomen."
verschijnen voor een inhaalactie op Lewis Hamilton. De Nederlander
zette zijn auto ernaast in bocht vier, waarna Hamilton even van de
baan schoot. Uiteindelijk volgde er geen straf, iets waar de
stewards een verklaring voor geven in het officiƫle document. "De
stewards hebben naar Verstappen en de teamvertegenwoordigers
geluisterd en het videomateriaal bekeken", zo begint de verklaring.
"Hamilton heeft zijn recht om bij de hoorzitting aanwezig te zijn
opgegeven. Verstappen verklaarde tijdens de hoorzitting dat hij met
verse banden wat snelheid had gewonnen ten opzichte van Hamilton
bij het uitkomen van bocht drie. Deze snelheid gebruikte hij om een
inhaalactie te plaatsen in bocht vier." "Verstappen legde verder
uit dat hij volledige controle over zijn auto had en verder naar
binnen had kunnen gaan om ruimte te laten voor Hamilton bij het
uitkomen van de bocht. Echter, aangezien Hamilton van het asfalt
was geraakt, koos hij ervoor om volledig gebruik te maken van de
beschikbare ruimte op de exit." Ferrari sloot zich redelijk bij die
visie aan. "De teamvertegenwoordiger van Hamilton bevestigde dat er
geen contact was tussen beide auto's en verklaarde verder dat
Hamilton ervoor had gekozen om niet te proberen om op het asfalt te
blijven. Gezien al deze overwegingen stellen de stewards vast dat
er geen contact was en dat het incident niet aangeduid kan worden
als het afsnijden van een andere auto, ondanks de ambitieuze aard
van de inhaalpoging. Er wordt geen verdere actie ondernomen."