Pirelli ziet in Norris vs. Piastri 'ideaal scenario': "Het werkt!"
Het was een duel dat niet volgens het oorspronkelijke plan verliep.
Norris viel bij de start terug van de derde naar de vijfde plaats
en zag het leidende duo, Charles Leclerc en teamgenoot Piastri,
langzaam weglopen. De Brit kreeg vervolgens de keuze om af te
wijken van de geplande tweestopstrategie. Hij koos voor een enkele
pitstop, een gok die perfect uitpakte. In de slotfase hield hij
Piastri, op harde banden die vijftien ronden verser waren,
succesvol achter zich op een circuit waar inhalen notoir moeilijk
is. De droom van iedere bandenfabrikant Voor Pirelli was het
schouwspel in Hongarije een bevestiging van hun filosofie. "Het
werkt", stelde Isola in een exclusief gesprek met RacingNews365 .
"We hadden een perfecte mix tussen een- en tweestopstrategieën, en
dat is precies wat we zoeken om variatie in de strategieën te
genereren." "Alle drie de compounds werden ook gebruikt. Dat is een
andere belangrijke indicatie, want we willen duidelijk geen band,
typisch de zachte, die alleen voor de kwalificatie is. We willen
drie verschillende compounds aanbieden, met verschillende
eigenschappen, die in staat zijn om deze variaties te creëren." De
overwinning van Norris' strategie was opmerkelijk, aangezien de
data van Pirelli een ander verhaal vertelden. Een tweestopper had,
op papier, sneller moeten zijn. Isola legt uit waarom het model er
in dit geval naast zat. "Het is duidelijk dat we een snellere
tweestopstrategie voorspelden, want op papier was die sneller. Ons
model hield geen rekening met hoe moeilijk het is om in te halen.
Dat is een belangrijk element, want we werken uiteraard met een
gemiddelde. We houden geen rekening met een specifieke startpositie
of de positie tijdens een race. Daarom hebben we dit element niet
in onze strategie. In Boedapest is het niet gemakkelijk om in te
halen, dus op een circuit waar dat makkelijker is, zou de
tweestopper waarschijnlijk sneller zijn." Geen verwarring voor
F1-fans Het was een strategische gok die zelfs McLaren niet van
tevoren had uitgedacht. Teambaas Andrea Stella bevestigde na de
race dat ook Norris oorspronkelijk gepland stond voor twee stops.
Voor Pirelli is dit echter de 'sweet spot'; het bedrijf heeft geen
ambitie om de strategische grenzen verder op te rekken om de show
kunstmatig te verbeteren. "Een en twee stops zijn onze doelen",
aldus Isola. "Als we meer dan dat hebben, drie of vier stops, is
dat verwarrend voor de toeschouwers." "Het is te veel, omdat je
nooit precies weet wat de positie (van een bepaalde coureur, red.)
op de baan is en hoe de race zich zal ontwikkelen. Als we een mix
van een en twee stops hebben, is het duidelijk, maar heb je nog
steeds interessante strategieën. Dat is dus de perfecte situatie."
Norris viel bij de start terug van de derde naar de vijfde plaats
en zag het leidende duo, Charles Leclerc en teamgenoot Piastri,
langzaam weglopen. De Brit kreeg vervolgens de keuze om af te
wijken van de geplande tweestopstrategie. Hij koos voor een enkele
pitstop, een gok die perfect uitpakte. In de slotfase hield hij
Piastri, op harde banden die vijftien ronden verser waren,
succesvol achter zich op een circuit waar inhalen notoir moeilijk
is. De droom van iedere bandenfabrikant Voor Pirelli was het
schouwspel in Hongarije een bevestiging van hun filosofie. "Het
werkt", stelde Isola in een exclusief gesprek met RacingNews365 .
"We hadden een perfecte mix tussen een- en tweestopstrategieën, en
dat is precies wat we zoeken om variatie in de strategieën te
genereren." "Alle drie de compounds werden ook gebruikt. Dat is een
andere belangrijke indicatie, want we willen duidelijk geen band,
typisch de zachte, die alleen voor de kwalificatie is. We willen
drie verschillende compounds aanbieden, met verschillende
eigenschappen, die in staat zijn om deze variaties te creëren." De
overwinning van Norris' strategie was opmerkelijk, aangezien de
data van Pirelli een ander verhaal vertelden. Een tweestopper had,
op papier, sneller moeten zijn. Isola legt uit waarom het model er
in dit geval naast zat. "Het is duidelijk dat we een snellere
tweestopstrategie voorspelden, want op papier was die sneller. Ons
model hield geen rekening met hoe moeilijk het is om in te halen.
Dat is een belangrijk element, want we werken uiteraard met een
gemiddelde. We houden geen rekening met een specifieke startpositie
of de positie tijdens een race. Daarom hebben we dit element niet
in onze strategie. In Boedapest is het niet gemakkelijk om in te
halen, dus op een circuit waar dat makkelijker is, zou de
tweestopper waarschijnlijk sneller zijn." Geen verwarring voor
F1-fans Het was een strategische gok die zelfs McLaren niet van
tevoren had uitgedacht. Teambaas Andrea Stella bevestigde na de
race dat ook Norris oorspronkelijk gepland stond voor twee stops.
Voor Pirelli is dit echter de 'sweet spot'; het bedrijf heeft geen
ambitie om de strategische grenzen verder op te rekken om de show
kunstmatig te verbeteren. "Een en twee stops zijn onze doelen",
aldus Isola. "Als we meer dan dat hebben, drie of vier stops, is
dat verwarrend voor de toeschouwers." "Het is te veel, omdat je
nooit precies weet wat de positie (van een bepaalde coureur, red.)
op de baan is en hoe de race zich zal ontwikkelen. Als we een mix
van een en twee stops hebben, is het duidelijk, maar heb je nog
steeds interessante strategieën. Dat is dus de perfecte situatie."