Marko reageert op Red Bull-exit hypothese Antonelli: "Dat is het verschil met Mercedes"
Kimi Antonelli heeft het de afgelopen weken lastig in de Formule 1.
De jongeling is het vertrouwen in zijn Mercedes-bolide kwijt, met
als gevolg dat hij in België zelfs twee keer uit werd geschakeld in
Q1 en puntloos achterbleef. Sky Sports -analist Martin Brundle
haakte daarop in door te stellen dat Antonelli nog geluk heeft bij
Mercedes, aangezien hij bij Red Bull al voor zijn carrière had
moeten vrezen. Brundle zei het volgende: "Kimi Antonelli heeft het
erg moeilijk in de tweede Mercedes. Hij heeft in de laatste zeven
GP's slechts één keer punten gescoord (een podiumplaats in Canada)
en het is niet moeilijk om te zien dat hij die druk op zijn jonge
schouders voelt. Hij heeft geluk, omdat hij in feite een beschermde
soort is binnen het team en hij niet in angst voor zijn carrière
hoeft te leven, zoals een jonkie bij Red Bull." Red Bull-adviseur
Helmut Marko wordt met de uitspraken van Brundle geconfronteerd.
Hij heeft een gevatte reactie in huis en zet vooral Mercedes even
op haar plek. "Het verschil is dat onze junioren eerst bij Racing
Bulls rijden en niet meteen worden blootgesteld aan de druk van de
Formule 1. We creëren ook geen hype rond een jonge coureur voordat
hij in een Formule 1-auto zit", zo deelt Marko bij F1-Insider een
klein sneertje uit. Antonelli maakte immers zijn F1-debuut in
Monza, waar hij tijdens de eerste vrije training al heel vroeg
crashte, nota bene voor zijn thuispubliek. Verder is de
Oostenrijker wel complimenteus voor Antonelli zelf. "Hij is heel
snel, maar nog erg jong. In Spa vertelde hij me dat hij geen
vertrouwen had in de auto en dat hij de controle verloor zodra hij
gas gaf. Dat is meer een mentale kwestie en blijkbaar is de auto,
net als bij ons, erg lastig qua werkvenster." Marko legt uit waarom
dat zo lastig is. "Als de auto eenmaal goed werkt, is hij veel
agressiever en dan heeft een routinier als George Russell het
natuurlijk veel makkelijker. Je moet Kimi nu gewoon de tijd geven
om zich te herpakken, net zoals Lawson bij Racing Bulls weer in
vorm is gekomen. Maar Mercedes heeft niet de luxe van een tweede
team."
De jongeling is het vertrouwen in zijn Mercedes-bolide kwijt, met
als gevolg dat hij in België zelfs twee keer uit werd geschakeld in
Q1 en puntloos achterbleef. Sky Sports -analist Martin Brundle
haakte daarop in door te stellen dat Antonelli nog geluk heeft bij
Mercedes, aangezien hij bij Red Bull al voor zijn carrière had
moeten vrezen. Brundle zei het volgende: "Kimi Antonelli heeft het
erg moeilijk in de tweede Mercedes. Hij heeft in de laatste zeven
GP's slechts één keer punten gescoord (een podiumplaats in Canada)
en het is niet moeilijk om te zien dat hij die druk op zijn jonge
schouders voelt. Hij heeft geluk, omdat hij in feite een beschermde
soort is binnen het team en hij niet in angst voor zijn carrière
hoeft te leven, zoals een jonkie bij Red Bull." Red Bull-adviseur
Helmut Marko wordt met de uitspraken van Brundle geconfronteerd.
Hij heeft een gevatte reactie in huis en zet vooral Mercedes even
op haar plek. "Het verschil is dat onze junioren eerst bij Racing
Bulls rijden en niet meteen worden blootgesteld aan de druk van de
Formule 1. We creëren ook geen hype rond een jonge coureur voordat
hij in een Formule 1-auto zit", zo deelt Marko bij F1-Insider een
klein sneertje uit. Antonelli maakte immers zijn F1-debuut in
Monza, waar hij tijdens de eerste vrije training al heel vroeg
crashte, nota bene voor zijn thuispubliek. Verder is de
Oostenrijker wel complimenteus voor Antonelli zelf. "Hij is heel
snel, maar nog erg jong. In Spa vertelde hij me dat hij geen
vertrouwen had in de auto en dat hij de controle verloor zodra hij
gas gaf. Dat is meer een mentale kwestie en blijkbaar is de auto,
net als bij ons, erg lastig qua werkvenster." Marko legt uit waarom
dat zo lastig is. "Als de auto eenmaal goed werkt, is hij veel
agressiever en dan heeft een routinier als George Russell het
natuurlijk veel makkelijker. Je moet Kimi nu gewoon de tijd geven
om zich te herpakken, net zoals Lawson bij Racing Bulls weer in
vorm is gekomen. Maar Mercedes heeft niet de luxe van een tweede
team."