Verstappen mist 'geweldige regenraces', wijst collega's terecht: "Je kan ook liften!"
De Grand Prix van België veroorzaakte flink wat ophef in de Formule
1-wereld. Het ging met name om de keuze van de wedstrijdleiding,
die de start van de race met maar liefst een uur en twintig minuten
uitstelde wegens hevige regenval. Het zicht was te beperkt om
daadwerkelijk te gaan racen, dus werd de startprocedure na een
eerste formatieronde al stopgezet. 15:00 uur werd 16:20 uur, de
regen was inmiddels gestopt en de baan was ook voor een groot deel
opgedroogd. Voor de coureurs die bewust naar een andere afstelling
geswitcht waren voor de regen, kwam dat echter niet zo goed uit.
Maar tot in hoeverre was die volgens velen toch vrij extreme aanpak
eigenlijk nodig? Max Verstappen, één van de coureurs die de nadelen
ervaarde van de keuze, velt in gesprek met onder meer RacingNews365
een oordeel. "Nou ja, met de auto van dit jaar is er niet veel wat
je er nog aan kan doen, in ieder geval niet voor nu. Het zorgt al
voor een soort grote wolk uit de diffuser, dus heeft het allemaal
een stuk meer spray dan de auto's van voorgaande generaties. En van
de bredere banden komt ook meer water af, dus dat helpt ook niet."
Toch was deze aanpak volgens Verstappen niet echt de juiste. "Ik
zei het na Spa ook al, dat Silverstone wel op het randje was en dat
het daar wel iets veiliger had gekund. Maar dit (België, red.) was
naar mijn mening dan weer té veilig. Want ja, als er te veel spray
is en je daardoor niet genoeg kan zien, kan je ook gewoon liften!
Dan kan je het gat tot je voorganger vergroten als je niet weet
waar je naartoe gaat. Dat is vaak wat er gebeurt als je grote
ongelukken ziet, dat mensen gewoon niet liften als ze het net niet
kunnen zien. Dan blijven ze gaan, omdat ze er vanuit gaan dat de
mensen voor en achter hen dat ook doen." Hij wist in zijn uitleg
vooral naar zichzelf en zijn mede-coureurs. "Maar het blijft
ingewikkeld. Sommige coureurs zullen exact het tegenovergestelde
zeggen van wat ik hier nu verkondig, maar dat is oké. Iedereen
heeft zijn eigen mening, maar ik kijk er gewoon naar de
mogelijkheid van een fatsoenlijke race. Ik denk dat Spa een
geweldige regenrace had kunnen worden. In het verleden hadden we
geweldige regenraces, maar tegenwoordig is het zeldzaam dat we
zoiets nog zien. En ik snap het punt van veiligheid, maar soms heb
je dat als coureur ook gewoon in eigen handen. Als je het alleen
veilig kan houden onder bijna droge omstandigheden, is dat wel iets
waar we naar moeten kijken."
1-wereld. Het ging met name om de keuze van de wedstrijdleiding,
die de start van de race met maar liefst een uur en twintig minuten
uitstelde wegens hevige regenval. Het zicht was te beperkt om
daadwerkelijk te gaan racen, dus werd de startprocedure na een
eerste formatieronde al stopgezet. 15:00 uur werd 16:20 uur, de
regen was inmiddels gestopt en de baan was ook voor een groot deel
opgedroogd. Voor de coureurs die bewust naar een andere afstelling
geswitcht waren voor de regen, kwam dat echter niet zo goed uit.
Maar tot in hoeverre was die volgens velen toch vrij extreme aanpak
eigenlijk nodig? Max Verstappen, één van de coureurs die de nadelen
ervaarde van de keuze, velt in gesprek met onder meer RacingNews365
een oordeel. "Nou ja, met de auto van dit jaar is er niet veel wat
je er nog aan kan doen, in ieder geval niet voor nu. Het zorgt al
voor een soort grote wolk uit de diffuser, dus heeft het allemaal
een stuk meer spray dan de auto's van voorgaande generaties. En van
de bredere banden komt ook meer water af, dus dat helpt ook niet."
Toch was deze aanpak volgens Verstappen niet echt de juiste. "Ik
zei het na Spa ook al, dat Silverstone wel op het randje was en dat
het daar wel iets veiliger had gekund. Maar dit (België, red.) was
naar mijn mening dan weer té veilig. Want ja, als er te veel spray
is en je daardoor niet genoeg kan zien, kan je ook gewoon liften!
Dan kan je het gat tot je voorganger vergroten als je niet weet
waar je naartoe gaat. Dat is vaak wat er gebeurt als je grote
ongelukken ziet, dat mensen gewoon niet liften als ze het net niet
kunnen zien. Dan blijven ze gaan, omdat ze er vanuit gaan dat de
mensen voor en achter hen dat ook doen." Hij wist in zijn uitleg
vooral naar zichzelf en zijn mede-coureurs. "Maar het blijft
ingewikkeld. Sommige coureurs zullen exact het tegenovergestelde
zeggen van wat ik hier nu verkondig, maar dat is oké. Iedereen
heeft zijn eigen mening, maar ik kijk er gewoon naar de
mogelijkheid van een fatsoenlijke race. Ik denk dat Spa een
geweldige regenrace had kunnen worden. In het verleden hadden we
geweldige regenraces, maar tegenwoordig is het zeldzaam dat we
zoiets nog zien. En ik snap het punt van veiligheid, maar soms heb
je dat als coureur ook gewoon in eigen handen. Als je het alleen
veilig kan houden onder bijna droge omstandigheden, is dat wel iets
waar we naar moeten kijken."