Mislukte inhaalactie Piastri was zo slecht nog niet: "Niks doen is ook zo wat"
De afgelopen jaren konden we Max Verstappen eigenlijk altijd wel
opschrijven als kanshebber voor de titelstrijd, maar dit seizoen is
de strijd om de rijderstitel veranderd in een ware titanenstrijd
tussen de McLaren-coureurs. Oscar Piastri heeft op dit moment een
voorsprong van negen punten, maar de overwinning van Lando Norris
op de Hungaroring bevestigt toch dat de Brit op de deur blijft
kloppen. Dat de beide heren aan elkaar gewaagd zijn, wordt ook in
directe gevechten op de baan duidelijk. Zo wilde Piastri Norris in
de slotfase van de Grand Prix van Hongarije inhalen in de strijd om
de zege, maar een blokkerend wiel weerhield hem ervan een
succesvolle inhaalactie te plaatsen. Hij knalde bijna op zijn
teamgenoot en zo eindigde de race bijna in tranen. Ruud Dimmers is
in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast dan ook van
mening dat die actie niet zijn slimste move was. "Piastri had dit
iets slimmer aan kunnen pakken, denk ik. Er zijn twee dingen die
het moeilijk maken. Eén, je rijdt in dezelfde auto. Waar vaak naar
gerefereerd werd bij bijvoorbeeld Verstappen en Hamilton, is dat je
een Red Bull tegen een Mercedes had, met een hele andere setup van
de auto's en hele andere sterke punten. Maar nu heb je exact
hetzelfde wapen, en inhalen op de Hungaroring met een auto die
identiek is of nauwelijks gelijk is qua pace, is heel erg moeilijk.
Dan heb je een half kansje aan het einde van het rechte stuk, maar
ja." "Maar wat ik bij Piastri wel vond, is dat hij eigenlijk een
soort Oostenrijk 2.0 deed. Ook weer zo'n actie waarbij je zag dat
hij dacht: 'Ga ik het doen, ga ik het niet doen?', en dan toch net
op de rem. En dat scheelt dan een centimeter of vijf, dus dat is
niet heel handig. Daar moet hij nog in groeien, vind ik. Probeer
het dan op een andere manier, dat je Norris op de een of andere
manier in een fout dwingt. Dat roept iedereen altijd, dat hij
teveel fouten maakt. Maar wat hij nu probeerde, had nooit gekund.
Het was nog niet eens half!", zo suggereert Dimmers. Ik heb liever
dat hij dit doet, dan dat hij er nog twee rondjes kleurloos
achteraan had gereden Rudy van Buren Toch kon Rudy van Buren op
zijn beurt wel genieten van het gevecht, en hij prijst Piastri dan
ook voor zijn lef. "Het begint vaak met speldenprikjes, maar ik heb
liever dat hij dit doet, dan dat hij er nog twee rondjes kleurloos
achteraan had gereden en zei, 'Shit, ik kwam er net niet aan toe'.
Kijk, hij moet hem (Norris, red.) niet raken, begrijp me niet
verkeerd. Die situatie kan je niet uitleggen. In Canada legde
Norris meteen uit dat het zijn fout was, en dat had Piastri
waarschijnlijk ook gedaan als hij er nu op had geschoten of er
tegenaan was gegleden met blokkerende wielen." De actie van Piastri
was misschien net op het randje, maar Van Buren stelt toch dat het
tegenovergestelde scenario niet veel beter zou zijn geweest. "Maar
niks doen is ook zo wat. En uiteindelijk is een beetje provoceren
om tussen Norris zijn oren te gaan zitten ook nooit slecht. Met het
voorbeeld dat Ruud net geeft, hij maakt te veel fouten onder druk.
Je kan wel zeggen dat het misschien een rondje te vroeg kwam, want
door deze actie verloor hij wel de aansluiting een beetje en was
het klaar." "Maar goed, Oscar was, als je even de racepet op zet,
ongetwijfeld een beetje gepikeerd diep van binnen. Hij was de
leidende auto van het team tijdens de eerste stint, maar je
teamgenoot gaat vervolgens op de alternatieve strategie en wint op
die manier de overwinning die eigenlijk voor jezelf klaarligt na
die eerste stint met alleen (Charles) Leclerc ervoor." Niet opgeven
Toch zou Dimmers Piastri één tip mee willen geven: doe iets, maar
wel iets anders. "Wat ik bedoelde, is dat hij in Oostenrijk ook
zo'n moment had waarmee hij het gevecht weggooit. Daar had hij veel
meer kans om hem gewoon een keer te pakken. Hongarije is natuurlijk
moeilijk, maar nu was het een beetje zo van: 'Oké, ik probeer iets,
maar het is 'm net niet. Nu ben ik het momentum helemaal kwijt'. Ik
had ook tot de laatste ronde gewacht, of geprobeerd met een iets
andere lijn een soort Hamilton-Verstappen momentje te creëren,
waarmee je Norris eigenlijk pakt. Dat hij denkt dat je de ene kant
op gaat, maar dat je eigenlijk de andere kant pakt. Maar ja,
makkelijk is het niet." Volgens Van Buren zat er tijdens de race
op de Hungaroring simpelweg niet meer in, al raadt hij de
McLaren-coureur toch vooral aan niet op te geven. "En je zag ook,
één rondje voor hij die actie plaatste, dat hij probeerde de
laatste bocht wijder te nemen en anders op te lijnen. Hij heeft
alles geprobeerd, en voor de teamsfeer was het goed dat dit net
goed ging. Ze konden er nog om lachen in de cooldown room ." "Maar
over drie weken moet hij er in Zandvoort gewoon weer voor gaan. Nu
blijft het in ieder geval wel spannend vooraan in het
kampioenschap, ook tussen die twee, en ik ben benieuwd welke kant
dit op borrelt. Want dit is natuurlijk wel een recept... Die twee
worden wel narriger naar elkaar toe, zeker als die titel in de
buurt komt. Dan gaat het wel een beetje overborrelen."
opschrijven als kanshebber voor de titelstrijd, maar dit seizoen is
de strijd om de rijderstitel veranderd in een ware titanenstrijd
tussen de McLaren-coureurs. Oscar Piastri heeft op dit moment een
voorsprong van negen punten, maar de overwinning van Lando Norris
op de Hungaroring bevestigt toch dat de Brit op de deur blijft
kloppen. Dat de beide heren aan elkaar gewaagd zijn, wordt ook in
directe gevechten op de baan duidelijk. Zo wilde Piastri Norris in
de slotfase van de Grand Prix van Hongarije inhalen in de strijd om
de zege, maar een blokkerend wiel weerhield hem ervan een
succesvolle inhaalactie te plaatsen. Hij knalde bijna op zijn
teamgenoot en zo eindigde de race bijna in tranen. Ruud Dimmers is
in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast dan ook van
mening dat die actie niet zijn slimste move was. "Piastri had dit
iets slimmer aan kunnen pakken, denk ik. Er zijn twee dingen die
het moeilijk maken. Eén, je rijdt in dezelfde auto. Waar vaak naar
gerefereerd werd bij bijvoorbeeld Verstappen en Hamilton, is dat je
een Red Bull tegen een Mercedes had, met een hele andere setup van
de auto's en hele andere sterke punten. Maar nu heb je exact
hetzelfde wapen, en inhalen op de Hungaroring met een auto die
identiek is of nauwelijks gelijk is qua pace, is heel erg moeilijk.
Dan heb je een half kansje aan het einde van het rechte stuk, maar
ja." "Maar wat ik bij Piastri wel vond, is dat hij eigenlijk een
soort Oostenrijk 2.0 deed. Ook weer zo'n actie waarbij je zag dat
hij dacht: 'Ga ik het doen, ga ik het niet doen?', en dan toch net
op de rem. En dat scheelt dan een centimeter of vijf, dus dat is
niet heel handig. Daar moet hij nog in groeien, vind ik. Probeer
het dan op een andere manier, dat je Norris op de een of andere
manier in een fout dwingt. Dat roept iedereen altijd, dat hij
teveel fouten maakt. Maar wat hij nu probeerde, had nooit gekund.
Het was nog niet eens half!", zo suggereert Dimmers. Ik heb liever
dat hij dit doet, dan dat hij er nog twee rondjes kleurloos
achteraan had gereden Rudy van Buren Toch kon Rudy van Buren op
zijn beurt wel genieten van het gevecht, en hij prijst Piastri dan
ook voor zijn lef. "Het begint vaak met speldenprikjes, maar ik heb
liever dat hij dit doet, dan dat hij er nog twee rondjes kleurloos
achteraan had gereden en zei, 'Shit, ik kwam er net niet aan toe'.
Kijk, hij moet hem (Norris, red.) niet raken, begrijp me niet
verkeerd. Die situatie kan je niet uitleggen. In Canada legde
Norris meteen uit dat het zijn fout was, en dat had Piastri
waarschijnlijk ook gedaan als hij er nu op had geschoten of er
tegenaan was gegleden met blokkerende wielen." De actie van Piastri
was misschien net op het randje, maar Van Buren stelt toch dat het
tegenovergestelde scenario niet veel beter zou zijn geweest. "Maar
niks doen is ook zo wat. En uiteindelijk is een beetje provoceren
om tussen Norris zijn oren te gaan zitten ook nooit slecht. Met het
voorbeeld dat Ruud net geeft, hij maakt te veel fouten onder druk.
Je kan wel zeggen dat het misschien een rondje te vroeg kwam, want
door deze actie verloor hij wel de aansluiting een beetje en was
het klaar." "Maar goed, Oscar was, als je even de racepet op zet,
ongetwijfeld een beetje gepikeerd diep van binnen. Hij was de
leidende auto van het team tijdens de eerste stint, maar je
teamgenoot gaat vervolgens op de alternatieve strategie en wint op
die manier de overwinning die eigenlijk voor jezelf klaarligt na
die eerste stint met alleen (Charles) Leclerc ervoor." Niet opgeven
Toch zou Dimmers Piastri één tip mee willen geven: doe iets, maar
wel iets anders. "Wat ik bedoelde, is dat hij in Oostenrijk ook
zo'n moment had waarmee hij het gevecht weggooit. Daar had hij veel
meer kans om hem gewoon een keer te pakken. Hongarije is natuurlijk
moeilijk, maar nu was het een beetje zo van: 'Oké, ik probeer iets,
maar het is 'm net niet. Nu ben ik het momentum helemaal kwijt'. Ik
had ook tot de laatste ronde gewacht, of geprobeerd met een iets
andere lijn een soort Hamilton-Verstappen momentje te creëren,
waarmee je Norris eigenlijk pakt. Dat hij denkt dat je de ene kant
op gaat, maar dat je eigenlijk de andere kant pakt. Maar ja,
makkelijk is het niet." Volgens Van Buren zat er tijdens de race
op de Hungaroring simpelweg niet meer in, al raadt hij de
McLaren-coureur toch vooral aan niet op te geven. "En je zag ook,
één rondje voor hij die actie plaatste, dat hij probeerde de
laatste bocht wijder te nemen en anders op te lijnen. Hij heeft
alles geprobeerd, en voor de teamsfeer was het goed dat dit net
goed ging. Ze konden er nog om lachen in de cooldown room ." "Maar
over drie weken moet hij er in Zandvoort gewoon weer voor gaan. Nu
blijft het in ieder geval wel spannend vooraan in het
kampioenschap, ook tussen die twee, en ik ben benieuwd welke kant
dit op borrelt. Want dit is natuurlijk wel een recept... Die twee
worden wel narriger naar elkaar toe, zeker als die titel in de
buurt komt. Dan gaat het wel een beetje overborrelen."