Pirelli werkt extreem probleem weg in aanloop naar nieuw seizoen

De afgelopen races stonden in veel gevallen in het teken van natte
omstandigheden, en de start van de Grand Prix van België werd zelfs
uitgesteld door de hevige regenval in de Belgische Ardennen. De
keuze van de wedstrijdleiding zorgde echter ook voor ophef, want
niet iedereen kon zich vinden in het besluit om de start ruim een
uur uit te stellen. Want waar hebben we regenbanden voor, als de
coureurs niet de kans krijgen ze te gebruiken? Toch verschafte de
situatie op Spa-Francorchamps wel een antwoord op drie vragen, want
de bedoelde oplossing is in dit geval onderdeel van het probleem.
Sinds de introductie van de ground effect-auto's in 2022 worden de
full wet-banden immers amper gebruikt, en die paar keren dat ze wél
uit de kasten werden getrokken, bleek toch al snel waarom dat dus
bijna nooit gebeurt.  De huidige auto's veroorzaken namelijk een
hoop spray, waardoor de zichtbaarheid op de baan flink afneemt en
het juist gevaarlijker wordt om te racen. De full wets voeren door
een dieper profiel meer water af dan intermediates, maar door het
grondeffect van de auto's is het alsnog niet genoeg om veilig te
racen. Dat is ook de reden dat de wedstrijdleiding in België koos
voor een afwachtende strategie, in plaats van voor een aanvallende
mét full wet-banden. Maar de vraag blijft: hoe moet men nu verder?
Met regenbanden die niet werken wordt het immers een lastig verhaal
om in de regen te gaan racen, maar Pirelli-topman Mario Isola laat
in gesprek met RacingNews365 wel weten dat de bandenfabrikant er
druk mee bezig is. "In Spa wisten we al dat de full wets niet
gebruikt zouden worden, omdat het een circuit is waar sommige delen
gewoon op hoge snelheid aangevlogen worden en dat maakt het
gevaarlijk. Niemand wil ook maar enig risico nemen voor de
coureurs."  "Het probleem is ook, als ik bijvoorbeeld naar de race
op Silverstone kijk, dat de intermediates wel goed werken onder de
natte omstandigheden, maar dat het zicht nog altijd niet goed
genoeg is. En het is onmogelijk om nog iets aan die situatie te
veranderen voor dit jaar, omdat deze auto's bepaalde
karakteristieken hebben waardoor gewoon veel meer spray afkomstig
is van de vloer en de diffuser. Dat kan je nu niet meer
veranderen." Oplossing op komst? Voor dit jaar hoeven de coureurs
dus geen oplossing meer te verwachten, maar Isola laat wel weten
dat Pirelli druk bezig is met ideeën voor 2026. "De auto's zullen
anders zijn volgend jaar. In eerste instantie moeten we begrijpen
hoeveel spray er van die auto's af zal komen, en hoeveel spray er
afkomstig zal zijn van de banden. De banden zullen volgend jaar ook
iets smaller zijn, dus misschien zorgt dat ook voor iets minder
spray." "Maar ik weet niet honderd procent zeker dat we die full
wet-banden nog een keer gaan gebruiken (dit seizoen, red.). Het is
wel duidelijk dat de hoeveelheid spray van die banden ontzettend
flink is, en dat zorgt echt voor beperkte zichtbaarheid. Over het
algemeen zien we dat, als je een bepaalde hoeveelheid water op het
circuit hebt, net op de kruising tussen intermediates en full wets,
het tijd is om de sessie af te breken met een rode vlag."

Top Headlines

Oudere Top Headlines