Pirelli sluit één factor voor crash Colapinto uit
Pirelli bracht vier prototype-compounds mee naar de Hungaroring,
met het oog op 2026. Charles Leclerc en Franco Colapinto reden op
de woensdag in een zogenaamde mule car , een oudere bolide die
aangepast is om de reglementswijzigingen van komend jaar te testen.
Het doel van de bandentest was om de nodige kilometers te maken en
data te vergaren. Pirelli verloor echter kostbare tijd op de baan,
nadat Colapinto al na 25 rondes hard de bandenstapel in vloog.
Pirelli-baas Mario Isola blikt terug op de deels geslaagde test in
Hongarije: "Het waren twee nuttige dagen wat betreft het nemen van
stappen in de ontwikkeling voor de bandencompounds van volgend
seizoen. De Hungaroring is een veeleisende baan, door de vele
langzame bochten en de energie die in de banden terecht komt op een
baan zo kort als deze", zo laat Isola weten in een persbericht van
Pirelli. "Dat maakt het een uitdagende plek om de banden te testen,
zeker voor degene die in 2026 gebruikt gaan worden. We hebben veel
data verzameld, ook al is het jammer dat we de nodige meters
verloren zijn doordat Colapinto van de baan af ging." Er is nog
altijd weinig bekend over de oorzaak van de crash van de Argentijn,
al sluit Isola wel één factor uit: "Het had niets met de banden te
maken." Pirelli gaat later dit jaar nog drie tests uitvoeren met de
nieuwe Pirelli-banden, in respectievelijk Monza, Mugello en
Mexico-Stad, waarna de nieuwe compounds op 15 december goedkeuring
moeten krijgen om in 2026 gebruikt te worden.
met het oog op 2026. Charles Leclerc en Franco Colapinto reden op
de woensdag in een zogenaamde mule car , een oudere bolide die
aangepast is om de reglementswijzigingen van komend jaar te testen.
Het doel van de bandentest was om de nodige kilometers te maken en
data te vergaren. Pirelli verloor echter kostbare tijd op de baan,
nadat Colapinto al na 25 rondes hard de bandenstapel in vloog.
Pirelli-baas Mario Isola blikt terug op de deels geslaagde test in
Hongarije: "Het waren twee nuttige dagen wat betreft het nemen van
stappen in de ontwikkeling voor de bandencompounds van volgend
seizoen. De Hungaroring is een veeleisende baan, door de vele
langzame bochten en de energie die in de banden terecht komt op een
baan zo kort als deze", zo laat Isola weten in een persbericht van
Pirelli. "Dat maakt het een uitdagende plek om de banden te testen,
zeker voor degene die in 2026 gebruikt gaan worden. We hebben veel
data verzameld, ook al is het jammer dat we de nodige meters
verloren zijn doordat Colapinto van de baan af ging." Er is nog
altijd weinig bekend over de oorzaak van de crash van de Argentijn,
al sluit Isola wel één factor uit: "Het had niets met de banden te
maken." Pirelli gaat later dit jaar nog drie tests uitvoeren met de
nieuwe Pirelli-banden, in respectievelijk Monza, Mugello en
Mexico-Stad, waarna de nieuwe compounds op 15 december goedkeuring
moeten krijgen om in 2026 gebruikt te worden.