F1-teams ontvangen astronomisch bedrag aan prijzengeld
Goed nieuws vanuit Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1. Na
een toch enigszins teleurstellende start van het jaar 2025 is de
omzet in het tweede kwartaal weer gestegen. De omzet komt nu uit op
1,226 miljard dollar, ten opzichte van 871 miljoen dollar een jaar
eerder. Het gaat om een omzetstijging van meer dan 40 procent ten
opzichte van 2024. De stijging is te verklaren omdat er in het
afgelopen kwartaal negen races werden gehouden, terwijl dat er in
2024 acht waren. Dat heeft simpelweg met de indeling van de
kalender te maken, maar daardoor waren er extra inkomsten vanuit de
racepromotie en hogere inkomsten vanuit sponsoring en mediarechten.
Maar ook de release van de Formule 1-film speelt een rol. Daardoor
hebben de tien teams ook een astronomisch bedrag van 513 miljoen
dollar ontvangen aan prijzengeld, dat ze onderling moeten verdelen.
Dat wordt op basis van een glijdende schaal verdeeld op basis van
de resultaten van het constructeurskampioenschap van vorig jaar.
McLaren zou bijna 88 miljoen dollar krijgen, terwijl Stake F1 het
zou moeten doen met iets meer dan 37 miljoen dollar. Stefano
Domenicali, de CEO van de Formule 1, reageert als volgt. "Dit
seizoen heeft fenomenale races opgeleverd, met meerdere teams en
coureurs die op het allerhoogste niveau strijden. De F1 Movie van
Apple ging met welverdiende lof in première en werd de grootste
bioscooprelease voor een streamingdienst ooit, waarbij zowel trouwe
als nieuwe F1-fans werden geboeid." "Deze momenten, zoals de F1
Movie en de spannende actie op het circuit zorgen voor sterke
kijkcijfertrends en vooral voor een robuuste, sociale en digitale
betrokkenheid, waaronder een recordaantal sociale impressies door
content die op officiële F1-kanalen is geplaatst. Dankzij de
inspanningen van onze teams, partners en de F1-gemeenschap zorgen
we voor een uitstekend momentum bij de Formule 1, zowel op als
naast het circuit."
een toch enigszins teleurstellende start van het jaar 2025 is de
omzet in het tweede kwartaal weer gestegen. De omzet komt nu uit op
1,226 miljard dollar, ten opzichte van 871 miljoen dollar een jaar
eerder. Het gaat om een omzetstijging van meer dan 40 procent ten
opzichte van 2024. De stijging is te verklaren omdat er in het
afgelopen kwartaal negen races werden gehouden, terwijl dat er in
2024 acht waren. Dat heeft simpelweg met de indeling van de
kalender te maken, maar daardoor waren er extra inkomsten vanuit de
racepromotie en hogere inkomsten vanuit sponsoring en mediarechten.
Maar ook de release van de Formule 1-film speelt een rol. Daardoor
hebben de tien teams ook een astronomisch bedrag van 513 miljoen
dollar ontvangen aan prijzengeld, dat ze onderling moeten verdelen.
Dat wordt op basis van een glijdende schaal verdeeld op basis van
de resultaten van het constructeurskampioenschap van vorig jaar.
McLaren zou bijna 88 miljoen dollar krijgen, terwijl Stake F1 het
zou moeten doen met iets meer dan 37 miljoen dollar. Stefano
Domenicali, de CEO van de Formule 1, reageert als volgt. "Dit
seizoen heeft fenomenale races opgeleverd, met meerdere teams en
coureurs die op het allerhoogste niveau strijden. De F1 Movie van
Apple ging met welverdiende lof in première en werd de grootste
bioscooprelease voor een streamingdienst ooit, waarbij zowel trouwe
als nieuwe F1-fans werden geboeid." "Deze momenten, zoals de F1
Movie en de spannende actie op het circuit zorgen voor sterke
kijkcijfertrends en vooral voor een robuuste, sociale en digitale
betrokkenheid, waaronder een recordaantal sociale impressies door
content die op officiële F1-kanalen is geplaatst. Dankzij de
inspanningen van onze teams, partners en de F1-gemeenschap zorgen
we voor een uitstekend momentum bij de Formule 1, zowel op als
naast het circuit."