Bleekemolen kent beperkende factor voor ultieme dominantie McLaren
Daar waar voorafgaand aan het huidige Formule 1-seizoen de hoop was
dat vier teams zouden strijden voor de titels, is al snel gebleken
dat McLaren de touwtjes zeer stevig in handen heeft. Terwijl de
strijd om de rijderstitel een gevecht lijkt te worden tussen
huidige leider Oscar Piastri en Lando Norris, kan het team uit
Woking de constructeurstitel ook al bijna ruiken met een voorsprong
van 299 punten op Ferrari. Jeroen Bleekemolen velt in gesprek met
RacingNews365 zijn oordeel over de prestaties van McLaren tot nu
toe. "Ze hebben eigenlijk op ieder circuit de beste auto. Of het nu
een Hungaroring is waar we als laatste reden, of je gaat naar wat
snellere circuits zoals Spa-Francorchamps... Of het nu nat of droog
is, de McLaren is de beste auto. Als zij geen fouten maken, dan
moeten ze eerste en tweede worden." Toch stipt de coureur ook een
beperkende factor aan, want in totaal werden er in 14 Grands Prix
'slechts' zeven 1-2'tjes gepakt. Dat is dan toch ietwat
tegenvallend voor de renstal die veruit het meest dominant is. Maar
Bleekemolen ziet ook een voordeel in de interne McLaren-strijd.
"Dat is voor ons misschien wel een beetje jammer (dat ze telkens
een 1-2'tje kunnen pakken, red.), maar gelukkig voor ons mogen ze
wel vechten. Dat kan nog weleens heel spannend worden." "Het wordt
wel steeds feller. We hebben al bijna een paar aanrijdingen gehad.
Ik denk bijvoorbeeld aan Oostenrijk, en Canada was er ook eentje.
Dat was dan gewoon een stomme fout, maar die komen er ook aan. De
strijd wordt heviger, zeker als je met z'n tweeën om die
wereldtitel vecht met dezelfde auto. Dat gaat er hard aan toe. Maar
als je kijkt naar wie het meest constant is, dan is dat voor mij nu
Piastri. Maar één keer uitvallen en de wereld ziet er weer heel
anders uit. Dus dat kan nog alle kanten op." De constructeurstitel
is in tegenstelling tot de rijderstitel al wel bijna binnen. "Dat
is natuurlijk een kwestie van tijd. Het maakt eigenlijk niet uit
wanneer ze het worden, want ze gaan het gewoon worden. Ze staan al
zo ver voor. Je kunt theoretisch natuurlijk zeggen dat het ook nog
heel veel punten zijn als een team in de laatste zes races P1 en P2
pakt, maar reëel gezien is die titel eigenlijk al binnen", zo zegt
Bleekemolen tot slot.
dat vier teams zouden strijden voor de titels, is al snel gebleken
dat McLaren de touwtjes zeer stevig in handen heeft. Terwijl de
strijd om de rijderstitel een gevecht lijkt te worden tussen
huidige leider Oscar Piastri en Lando Norris, kan het team uit
Woking de constructeurstitel ook al bijna ruiken met een voorsprong
van 299 punten op Ferrari. Jeroen Bleekemolen velt in gesprek met
RacingNews365 zijn oordeel over de prestaties van McLaren tot nu
toe. "Ze hebben eigenlijk op ieder circuit de beste auto. Of het nu
een Hungaroring is waar we als laatste reden, of je gaat naar wat
snellere circuits zoals Spa-Francorchamps... Of het nu nat of droog
is, de McLaren is de beste auto. Als zij geen fouten maken, dan
moeten ze eerste en tweede worden." Toch stipt de coureur ook een
beperkende factor aan, want in totaal werden er in 14 Grands Prix
'slechts' zeven 1-2'tjes gepakt. Dat is dan toch ietwat
tegenvallend voor de renstal die veruit het meest dominant is. Maar
Bleekemolen ziet ook een voordeel in de interne McLaren-strijd.
"Dat is voor ons misschien wel een beetje jammer (dat ze telkens
een 1-2'tje kunnen pakken, red.), maar gelukkig voor ons mogen ze
wel vechten. Dat kan nog weleens heel spannend worden." "Het wordt
wel steeds feller. We hebben al bijna een paar aanrijdingen gehad.
Ik denk bijvoorbeeld aan Oostenrijk, en Canada was er ook eentje.
Dat was dan gewoon een stomme fout, maar die komen er ook aan. De
strijd wordt heviger, zeker als je met z'n tweeën om die
wereldtitel vecht met dezelfde auto. Dat gaat er hard aan toe. Maar
als je kijkt naar wie het meest constant is, dan is dat voor mij nu
Piastri. Maar één keer uitvallen en de wereld ziet er weer heel
anders uit. Dus dat kan nog alle kanten op." De constructeurstitel
is in tegenstelling tot de rijderstitel al wel bijna binnen. "Dat
is natuurlijk een kwestie van tijd. Het maakt eigenlijk niet uit
wanneer ze het worden, want ze gaan het gewoon worden. Ze staan al
zo ver voor. Je kunt theoretisch natuurlijk zeggen dat het ook nog
heel veel punten zijn als een team in de laatste zes races P1 en P2
pakt, maar reëel gezien is die titel eigenlijk al binnen", zo zegt
Bleekemolen tot slot.