Wanneer Verstappen weer uit de gevarenzone komt

De regels rond de strafpunten in de Formule 1 zijn glashelder.
Verzamel je binnen één jaar 12 strafpunten op je racelicentie, moet
je een race aan de kant zitten. Sinds de introductie van het
huidige systeem is er pas één coureur geweest die daar slachtoffer
van is geworden. Kevin Magnussen moest de Grand Prix van
Azerbeidzjan in 2024 missen nadat hij op het circuit van Monza aan
het maximaal aantal strafpunten was gekomen. Max Verstappen begon
het Formule 1-seizoen 2025 met 8 strafpunten achter zijn naam, in
de wetenschap dat de eerste strafpunten pas eind juni zouden
vervallen. De situatie rond de strafpunten was een hele tijd niet
echt een gespreksonderwerp, maar daar kwam na de Grand Prix van
Spanje verandering in.  Verstappen reed in de absolute slotfase van
die race tegen Mercedes-coureur George Russell aan, net op het
moment dat hij zijn positie aan de Brit wilde teruggeven. Het kwam
echter tot een clash tussen de twee en er werd vooral naar
Verstappen gekeken. De Nederlander kreeg een straf van tien
seconden aan zijn broek, maar de ogen waren vooral gericht op het
aantal strafpunten dat hij kreeg. Uiteindelijk besloten de stewards
dat er drie punten op zijn licentie bijgeschreven moesten worden,
waardoor de 27-jarige coureur moest gaan vrezen voor een schorsing.
Verstappen kwam dus uit op 11 punten en moest in Canada en
Oostenrijk serieus oppassen, want bij het minste of geringste
strafpunt zou hij een race moeten overslaan. Wanneer vervallen de
strafpunten? Verstappen wist deze twee races te overleven, waarna
er twee strafpunten vervielen na de Grand Prix van Oostenrijk. Het
aantal strafpunten zakte naar 9, maar het was ook al vrij snel
duidelijk dat de Nederlander nog een tijdje moet oppassen. De
eerstvolgende strafpunten vervallen namelijk pas eind oktober, na
de Grand Prix van Mexico. De viervoudig wereldkampioen moet dus nog
zes weekenden op zijn tellen passen. Op 27 oktober vervallen er
namelijk twee strafpunten. De aanleiding voor die punten? Hij kreeg
tot twee keer toe de schuld en bijbehorende straf van tien seconden
voor zijn gevechten met Lando Norris in Mexico. Verstappen drukte
Norris één keer buiten de baan, en de andere keer behaalde hij
voordeel door buiten de baan te gaan. Zodoende pakte hij de positie
ten opzichte van de McLaren-coureur wel weer terug. De week erna,
in Brazilië, kreeg hij opnieuw een straf aan zijn broek, want hij
voldeed niet aan de delta tijdens een virtual safety car in de
sprintrace. Daar kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden voor en
één strafpunt op zijn racelicentie. Dat strafpunt vervalt op 1
november van dit jaar. In december zijn er ook nog twee momenten
waarop er strafpunten vervallen voor Verstappen. In Qatar kreeg hij
één strafpunt aan zijn broek vanwege het onnodig langzaam rijden
tijdens de kwalificatie, waardoor hij ook zijn poleposition aan
George Russell verloor. Het strafpunt vervalt op 1 december,
terwijl de laatste twee strafpunten uit 2024 een week later van
zijn racelicentie af gaan. In de openingsronde van de Grand Prix
van Abu Dhabi van vorig jaar had hij een touché met Oscar Piastri
en daardoor spinden beide mannen. Verstappen kreeg opnieuw de
schuld en moest twee strafpunten incasseren. Als de Nederlander tot
het einde van het jaar geen strafpunten meer ontvangt, dan begint
hij 2026 in ieder geval met een relatief schone lei met slechts
drie strafpunten.

Top Headlines

Oudere Top Headlines