Droomsamenwerking Verstappen nadert zijn einde

Nadat Honda zich aan het einde van 2008 terugtrok uit de Formule 1,
hoorden we een tijdje niks van de Japanse motorleverancier. Dat
veranderde echter in 2015, want Honda keerde terug als
motorleverancier van McLaren. Nadat in 2014 de reglementen waren
aangepast en er met hybride V6-motoren werd gereden, stapte Honda
dus in het tweede jaar van de reglementen in. Het werd echter een
drama. Vooral Fernando Alonso klaagde steen en been over de motor. 
Zijn ergernis kwam wellicht het beste naar voren tijdens de Grand
Prix van Japan in 2015. Hij zei het volgende over de boordradio:
"GP2-motor, GP2... Arghhh", waarmee hij op een van de
tekortkomingen van Honda, de snelheid van de krachtbron, doelde. De
Japanse fabrikant kende bovendien betrouwbaarheidsproblemen en dus
viel een van de McLarens met regelmaat uit. Na een negende, zesde
en opnieuw negende positie van het team uit Woking in het
constructeurskampioenschap gingen de twee partijen uit elkaar. Dat
betekende echter niet het einde van Honda in de koningsklasse van
de autosport. Het ging namelijk motoren leveren aan Toro Rosso in
2018, terwijl er gedurende het seizoen bekend werd gemaakt dat
Honda vanaf 2019 ook motoren ging leveren aan Red Bull. De
Oostenrijkse renstal was inmiddels wel klaar met Renault, dat ook
met veel betrouwbaarheidsproblemen kampte. Het pakket van Honda zag
er simpelweg beter uit en dus koos Red Bull ook voor het avontuur
met Honda. En dat bleek een succesverhaal en een droomsamenwerking.
Max Verstappen pakte al in de allereerste race van de twee partijen
een podiumplaats in Australië, om in de negende race van de
samenwerking de eerste overwinning te pakken, in Oostenrijk.
Verstappen scoorde in datzelfde jaar zijn eerste poleposition in de
Formule 1, terwijl er in Brazilië voor het eerst sinds 1991 weer
een 1-2'tje te vieren viel voor Honda. Verstappen won de race, met
Pierre Gasly in de Toro Rosso op P2. Afscheidstournee Daar waar
McLaren er niet in slaagde om de juiste samenwerking met Honda te
vinden, lukte Red Bull dat zeker wel. Het ging ieder jaar wat beter
en mede door de krachtbron uit Japan kon Verstappen in 2021 serieus
meestrijden om de wereldtitel. De samenwerking werd nog meer kracht
bijgezet door de speciale livery voor de Grand Prix van Turkije van
dat jaar, waarin Verstappen en Sergio Perez in een overwegend witte
kleurstelling rondreden, als eerbetoon aan Honda. Verstappen wist
de epische seizoensontknoping naar zijn hand te zetten en zo
leverde Honda als motorleverancier de eerste wereldkampioen sinds
Ayrton Senna in 1991 af. Bovendien reed Yuki Tsunoda, juniorcoureur
van Honda, zijn eerste seizoen voor AlphaTauri, wat nog meer
betekenis gaf aan de samenwerking. Vanaf 2022 kwam de naam van
Honda niet meer zo prominent naar voren. De motor omgedoopt tot Red
Bull PowerTrains, al was dat nog steeds een Honda-motor. Vanaf 2023
kwam de naam van Honda wel weer terug in de officiële motornaam. In
2022 wist Verstappen voor het eerst de Grand Prix van Japan te
winnen, de thuisrace van Honda. En passant veroverde de
Nederlander, terwijl hij zelf in onwetendheid was door de
chaotische situatie vanwege de regenval, zijn tweede wereldtitel.
Daardoor was het feest helemaal compleet. In totaal wist Verstappen
tot nu toe 60 overwinningen te pakken met een Honda-motor en vier
wereldtitels. Dit jaar kwam het ultieme afscheidscadeau voor Honda.
Red Bull liet zich weer zien in een zeer fraaie witte livery,
opnieuw als eerbetoon aan de Japanse motorfabrikant. Bovendien reed
Tsunoda daar zijn allereerste race voor Red Bull, terwijl
Verstappen op magische wijze poleposition wist te pakken. En
tijdens de race op Suzuka wisten de beide McLaren-coureurs
Verstappen niet voorbij te gaan, en zo wist hij Honda een
schitterende zege te bezorgen. Bovendien schonk Verstappen de
motorfabrikant zijn speciale helm. De afscheidstournee werd zo
feestelijk afgetrapt en inmiddels staan de laatste tien races voor
de deur. Red Bull gaat haar eigen motor ontwikkelen, terwijl Honda
instapt bij het ambitieuze project van Aston Martin. Het zou mooi
zijn als Verstappen en Red Bull nog wat fraaie prestaties neer
kunnen zetten in de laatste races, om zo een écht fraai afscheid
aan Honda te kunnen geven.

Top Headlines

Oudere Top Headlines