Waarom het nieuwste F1-team nog altijd geen coureurs heeft gepresenteerd
Het Silly Season-seizoen wat betreft het F1-seizoen van 2026 is
niet heel spectaculair. Max Verstappen heeft aangekondigd bij Red
Bull Racing te blijven en daarmee is het grootste gerucht van de
afgelopen maanden de kop ingedrukt. Wie zijn teamgenoot bij Red
Bull Racing gaat worden in 2026 is nog onduidelijk. Blijft het Yuki
Tsunoda, of zal de Japanner vertrekken? En mocht Tsunoda Red Bull
verlaten, is Cadillac dan een optie voor hem? Duidelijk is dat
Tsunoda op het lange lijstje van coureurs staat bij Cadillac.
Lijstje, want nog altijd heeft het nieuwe Formule 1-team nog geen
coureur gecontracteerd. Valtteri Bottas en Sergio Perez zijn de
meest genoemde namen bij het Amerikaanse F1-team. De vraag is
echter of Cadillac voor twee ervaren coureurs wil gaan, of juist
een ervaren kracht met een talent wil combineren. De tweede optie
lijkt wat realistischer met het oog op de toekomst van het nieuwe
F1-team. Het debuutjaar gaat ongetwijfeld een zwaar seizoen worden
voor de Amerikanen, waarbij men realistisch gezien vaak zal
strijden om de laatste plekken op de grid. Alles beter dan het
kwalificeren op de laatste startrij mag worden beschouwd als een
geweldige prestatie of misschien zelfs een wonder van de Amerikanen
in 2026. Uitdagingen De uitdagingen van de 2026-bolides zijn
namelijk enorm. Ieder team en iedere fabrikant in de Formule 1 is
daar al duidelijk over geweest, laat staan hoe het moet zijn voor
een team dat haar debuut gaat maken in de koningsklasse van de
autosport. Natuurlijk neemt men de motor af van Ferrari en zijn er
links en rechts externe partners die helpen bij het ontwikkelen van
de bolide, maar nog altijd zit het team in een groeifase. Zo groeit
het team nog altijd met zo'n 5 tot 9 werknemers per week. Deze
worden veelal weggehaald bij andere F1-teams, maar de teamleden
hebben ondanks hun ervaring bij andere teams tijd nodig om hun
steentje bij te kunnen dragen bij een nieuw F1-team. De structuur
is gevormd binnen het team, maar bij een dergelijk grote
organisatie blijven er veel veranderingen plaatsvinden, zeker in de
beginfase van het project. Doordat het team pas in een heel late
fase officieel geaccepteerd werd (maart 2025), heeft men ook veel
vertraging opgelopen. Gezien de grote uitdagingen voor 2026 heeft
dat het team zeker niet geholpen in hun weg richting een succesvol
Formule 1-debuut. Laat het duidelijk zijn: General Motors,
Cadillac en de TWG-groep die samen het Cadillac F1-team vormen,
zijn extreem gemotiveerd om te slagen in de Formule 1, maar de
opgelopen vertraging is niet te compenseren in de F1. Je hebt ook
als een grote autofabrikant tijd nodig om alles op orde te krijgen.
De verloren tijd wat betreft het krijgen van de officiële
startplaats op de grid heeft het nieuwe F1-team dus absoluut niet
geholpen. Tijd valt niet te compenseren, ook niet met het grote
budget waarover het nieuwe team beschikt. Een gevolg van het
langzame entreeproces lijkt ook gevolgen te hebben voor het
benoemen van de coureurs. In eerste instantie gaf het team aan dat
men hoopte voor de zomerstop duidelijkheid te geven over de
coureurs van 2026. Later werd dit bijgesteld naar de zomerstop.
Deze is nu aan de gang en wellicht zal er in de komende dagen en
weken meer duidelijkheid komen, maar voor nu is dat nog niet het
geval. Wie zijn de voornaamste kandidaten? Naast Perez, Bottas en
Tsunoda worden ook Jak Crawford, Felipe Drugovich, Jack Doohan en
zelfs Alex Dunne aan het team gelinkt. Er vanuit gaande dat het
team minimaal gaat voor Perez of Bottas blijft er nog een mooi
rijtje aan coureurs over. Durft het team extreem te gokken en te
gaan voor rookies als Crawford, Drugovich en Dunne of kiest men
voor net iets meer zekerheid met coureurs als Tsunoda of Doohan.
Eerder werd ook Guanyu Zhou aan team gelinkt, maar de naam van de
Chinees wordt steeds minder genoemd. Ongetwijfeld werken de goede
resultaten van Gabriel Bortoleto en Nico Hulkenberg niet mee voor
Zhou en Bottas. Natuurlijk hebben er wat veranderingen wat betreft
het management plaatsgevonden bij Stake F1 gedurende de laatste 6
maanden, maar lijken vooral de coureurs dit jaar het verschil te
maken voor het in Zwitserland gevestigde F1-team. Hulkenberg staat
bekend als een coureur die een goede feedback geeft aan engineers,
de voornaamste reden waarom Ayao Komatsu de Duitser voor Haas wilde
behouden en Hulkenberg is op zijn beurt lovend over de feedback van
Bortoleto. Een klein team als Stake F1 laat daarmee zien hoe
belangrijk het is om te beschikken over de juiste mix van coureurs.
Men staat momenteel zelfs zevende in de strijd om het
constructeurskampioenschap. Verstappen haalde eerder dit jaar aan
dat hij denkt dat Perez beschikt over de juiste ingrediënten om een
jong team als Cadillac te helpen, mits de Mexicaan gemotiveerd is.
Dat lijkt echter wel het geval te zijn, nadat Perez ondanks een
contractverlenging alsnog door Christian Horner aan de kant werd
geschoven bij Red Bull Racing. Hoogstwaarschijnlijk is dit niet het
einde van de F1-carriere die Perez voor ogen heeft en dus zal de
Mexicaan honger hebben naar een nieuw F1-avontuur. Cadillac zal
voor minimaal één ervaren coureur kiezen en dus is het de vraag wie
er naast de ervaren kracht zal komen te racen. Gezien het
2026-seizoen steeds dichterbij komt, lijkt het voor Cadillac tijd
te worden om in ieder geval alvast één ervaren kracht binnen te
halen op korte termijn. Daarna zou het team strategisch gezien nog
tijd genoeg hebben om een tweede coureur binnen te halen. De vraag
is echter of dit ook de strategie van het team is. Het 2026-seizoen
staat voor de deur en dus zal men ook richting de sponsoren een
signaal af willen geven. Het aanstellen en bekend maken van een of
twee coureurs zal de sponsoren en shareholders altijd goed doen.
niet heel spectaculair. Max Verstappen heeft aangekondigd bij Red
Bull Racing te blijven en daarmee is het grootste gerucht van de
afgelopen maanden de kop ingedrukt. Wie zijn teamgenoot bij Red
Bull Racing gaat worden in 2026 is nog onduidelijk. Blijft het Yuki
Tsunoda, of zal de Japanner vertrekken? En mocht Tsunoda Red Bull
verlaten, is Cadillac dan een optie voor hem? Duidelijk is dat
Tsunoda op het lange lijstje van coureurs staat bij Cadillac.
Lijstje, want nog altijd heeft het nieuwe Formule 1-team nog geen
coureur gecontracteerd. Valtteri Bottas en Sergio Perez zijn de
meest genoemde namen bij het Amerikaanse F1-team. De vraag is
echter of Cadillac voor twee ervaren coureurs wil gaan, of juist
een ervaren kracht met een talent wil combineren. De tweede optie
lijkt wat realistischer met het oog op de toekomst van het nieuwe
F1-team. Het debuutjaar gaat ongetwijfeld een zwaar seizoen worden
voor de Amerikanen, waarbij men realistisch gezien vaak zal
strijden om de laatste plekken op de grid. Alles beter dan het
kwalificeren op de laatste startrij mag worden beschouwd als een
geweldige prestatie of misschien zelfs een wonder van de Amerikanen
in 2026. Uitdagingen De uitdagingen van de 2026-bolides zijn
namelijk enorm. Ieder team en iedere fabrikant in de Formule 1 is
daar al duidelijk over geweest, laat staan hoe het moet zijn voor
een team dat haar debuut gaat maken in de koningsklasse van de
autosport. Natuurlijk neemt men de motor af van Ferrari en zijn er
links en rechts externe partners die helpen bij het ontwikkelen van
de bolide, maar nog altijd zit het team in een groeifase. Zo groeit
het team nog altijd met zo'n 5 tot 9 werknemers per week. Deze
worden veelal weggehaald bij andere F1-teams, maar de teamleden
hebben ondanks hun ervaring bij andere teams tijd nodig om hun
steentje bij te kunnen dragen bij een nieuw F1-team. De structuur
is gevormd binnen het team, maar bij een dergelijk grote
organisatie blijven er veel veranderingen plaatsvinden, zeker in de
beginfase van het project. Doordat het team pas in een heel late
fase officieel geaccepteerd werd (maart 2025), heeft men ook veel
vertraging opgelopen. Gezien de grote uitdagingen voor 2026 heeft
dat het team zeker niet geholpen in hun weg richting een succesvol
Formule 1-debuut. Laat het duidelijk zijn: General Motors,
Cadillac en de TWG-groep die samen het Cadillac F1-team vormen,
zijn extreem gemotiveerd om te slagen in de Formule 1, maar de
opgelopen vertraging is niet te compenseren in de F1. Je hebt ook
als een grote autofabrikant tijd nodig om alles op orde te krijgen.
De verloren tijd wat betreft het krijgen van de officiële
startplaats op de grid heeft het nieuwe F1-team dus absoluut niet
geholpen. Tijd valt niet te compenseren, ook niet met het grote
budget waarover het nieuwe team beschikt. Een gevolg van het
langzame entreeproces lijkt ook gevolgen te hebben voor het
benoemen van de coureurs. In eerste instantie gaf het team aan dat
men hoopte voor de zomerstop duidelijkheid te geven over de
coureurs van 2026. Later werd dit bijgesteld naar de zomerstop.
Deze is nu aan de gang en wellicht zal er in de komende dagen en
weken meer duidelijkheid komen, maar voor nu is dat nog niet het
geval. Wie zijn de voornaamste kandidaten? Naast Perez, Bottas en
Tsunoda worden ook Jak Crawford, Felipe Drugovich, Jack Doohan en
zelfs Alex Dunne aan het team gelinkt. Er vanuit gaande dat het
team minimaal gaat voor Perez of Bottas blijft er nog een mooi
rijtje aan coureurs over. Durft het team extreem te gokken en te
gaan voor rookies als Crawford, Drugovich en Dunne of kiest men
voor net iets meer zekerheid met coureurs als Tsunoda of Doohan.
Eerder werd ook Guanyu Zhou aan team gelinkt, maar de naam van de
Chinees wordt steeds minder genoemd. Ongetwijfeld werken de goede
resultaten van Gabriel Bortoleto en Nico Hulkenberg niet mee voor
Zhou en Bottas. Natuurlijk hebben er wat veranderingen wat betreft
het management plaatsgevonden bij Stake F1 gedurende de laatste 6
maanden, maar lijken vooral de coureurs dit jaar het verschil te
maken voor het in Zwitserland gevestigde F1-team. Hulkenberg staat
bekend als een coureur die een goede feedback geeft aan engineers,
de voornaamste reden waarom Ayao Komatsu de Duitser voor Haas wilde
behouden en Hulkenberg is op zijn beurt lovend over de feedback van
Bortoleto. Een klein team als Stake F1 laat daarmee zien hoe
belangrijk het is om te beschikken over de juiste mix van coureurs.
Men staat momenteel zelfs zevende in de strijd om het
constructeurskampioenschap. Verstappen haalde eerder dit jaar aan
dat hij denkt dat Perez beschikt over de juiste ingrediënten om een
jong team als Cadillac te helpen, mits de Mexicaan gemotiveerd is.
Dat lijkt echter wel het geval te zijn, nadat Perez ondanks een
contractverlenging alsnog door Christian Horner aan de kant werd
geschoven bij Red Bull Racing. Hoogstwaarschijnlijk is dit niet het
einde van de F1-carriere die Perez voor ogen heeft en dus zal de
Mexicaan honger hebben naar een nieuw F1-avontuur. Cadillac zal
voor minimaal één ervaren coureur kiezen en dus is het de vraag wie
er naast de ervaren kracht zal komen te racen. Gezien het
2026-seizoen steeds dichterbij komt, lijkt het voor Cadillac tijd
te worden om in ieder geval alvast één ervaren kracht binnen te
halen op korte termijn. Daarna zou het team strategisch gezien nog
tijd genoeg hebben om een tweede coureur binnen te halen. De vraag
is echter of dit ook de strategie van het team is. Het 2026-seizoen
staat voor de deur en dus zal men ook richting de sponsoren een
signaal af willen geven. Het aanstellen en bekend maken van een of
twee coureurs zal de sponsoren en shareholders altijd goed doen.