Formule 1-baas staat open voor radicaal plan tijdens GP-weekenden

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat de eerste sprintrace in
de Formule 1 werd verreden. Toch is dit 'slechts' vier jaar
geleden, op Silverstone in 2021. Lewis Hamilton pakte poleposition,
maar het was Max Verstappen die de korte race wist te winnen, de
eerste van voorlopig twaalf overwinningen in sprintraces.  De
sprintraces begonnen als een klein idee en in 2021 en 2022 waren er
maar drie sprintweekenden. Dit aantal werd in 2023 uitgebreid tot
zes. In datzelfde jaar ging ook de structuur van het weekend op de
schop met de introductie van de sprintkwalificatie, waar eerder de
startpositie voor de Grand Prix werd bepaald door de eindposities
in de sprintrace. Het gevolg hiervan is dat er meer risico genomen
kan worden in de sprintrace.  Ook in 2026 staan er weer zes
sprintweekenden op het programma en dit aantal kan in de verdere
toekomst mogelijk toenemen. Formule 1-baas Stefano Domenicali is
namelijk van mening dat sprintraces tegenwoordig een 'geaccepteerd
onderdeel van Grand Prix racing' zijn en dat 'meer promoters
sprintraces willen'. Daarbij deelt hij in de podcast van The Race
mede dat er gesprekken worden gevoerd over 'vervolgstappen' rondom
de sprintweekenden.  "Ik denk dat we de sprintraces, in wat voor
vorm dan ook, nodig hebben. Het vertegenwoordigd de toekomst",
vertelt Domenicali. "Door het aantal partners dat zowel wij als de
teams tegenwoordig hebben, is het platform (de sprintraces) steeds
waardevoller geworden. Met waardevol bedoel ik dat het commercieel
gezien veel biedt. Anders zou het niet zo populair zijn geweest."
Domenicali benadrukt daarbij dat de Formule 1 relatief weinig te
zien is: "We leven in een wereld waar content heel belangrijk is om
relevant en aantrekkelijk te blijven. Wij hebben slechts 24 races
in een seizoen. Voetbal heeft 70 wedstrijden en honkbal 165, dat
wordt iedere dag op tv uitgezonden. Het is dus een enorm werk om
aantrekkelijke content te maken met 24 races." Reversed grid? De
sprintraces bieden de extra content die, volgens Domenicali, de
Formule 1 kan gebruiken. Daarom kijkt hij naar mogelijkheden om het
aanbod uit te breiden of aan te passen: "Ik geloof dat er twee
uitbreidingsmogelijkheden zijn. Deze moeten we overleggen met zowel
de teams als de coureur en natuurlijk met de FIA." "De vraag is of
we meer sprintweekenden kunnen gaan organiseren. En of dit de
juiste formule is om reversed grids toe te passen, zoals we ook in
de Formule 2 en Formule 3 doen. Dit zijn de huidige
discussiepunten. Ik denk dat we allemaal volwassen genoeg zijn om
deze punten te bespreken met de teams. Het gevoel om deze kant op
te gaan (reversed grid in de sprintrace) is zeker aan het groeien.
Dus ik sta er open voor om niet alleen het aantal sprintraces te
bespreken, maar ook de vorm ervan." Het principe van de reversed
grid wordt al gebruikt in de Formule 2 en Formule 3. De coureurs in
die klassen werken op vrijdag eerst een vrije training af, waarna
later op de dag de kwalificatie op het programma staat. De top 10
(Formule 2) of top 12 (Formule 3) van de kwalificatie start de
sprintrace op zaterdag in omgekeerde volgorde. De startposities
voor de hoofdrace, die op zondag verreden wordt, staan gelijk aan
de kwalificatieresultaten. Op deze manier wil de FIA actie op de
baan tijdens de sprintraces verbeteren, omdat de snelste coureurs
in het midden van het veld starten. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines