Wie wordt de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen?
Silly Season verloopt een stukje rustiger in de Formule 1 nu Max
Verstappen heeft bevestigd dat hij bij Red Bull blijft. De
Nederlander werd in verband gebracht met een overstap naar
Mercedes, maar dat gaat er voorlopig niet van komen. En zo blijft
er voor Red Bull nog één belangrijk besluit over, aangezien Yuki
Tsunoda nog steeds een contractverlenging bij het team moet
verdienen. Tsunoda wil dolgraag bij Red Bull blijven, maar heeft
nog altijd geen zekerheid dat hij ook volgend jaar aan de zijde van
Verstappen zal rijden. Mocht Red Bull niet verder willen met
Tsunoda, kan hij altijd nog terug naar Racing Bulls. Dat lijkt
echter geen voor de hand liggende optie te zijn. Duidelijk is dat
Helmut Marko altijd heilig in jonge talenten gelooft en ze maar al
te graag een kans wil geven. Isack Hadjar is dan de volgende in het
rijtje. De Fransman laat een sterke indruk achter in zijn
debuutseizoen bij Racing Bulls, met als gevolg dat Marko Hadjar
graag naast Verstappen wil zetten. Een beslissing is echter nog
niet genomen, dus moet Hadjar zich ook na de zomerstop nog laten
zien. Om echt uit te blinken, zal hij Liam Lawson met regelmaat
moeten (blijven) verslaan. De laatste races voor de zomerstop liet
Lawson alleen wel zien dat hij over de juiste mentaliteit beschikt.
Eerder dit seizoen werd hij door Christian Horner na slechts twee
races gedegradeerd van Red Bull Racing naar Racing Bulls en moest
hij plots voor lief nemen dat hij weer voor het zusterteam van de
Red Bull-familie in actie kwam. Na een lastig begin lijkt Lawson
inmiddels zijn ritme gevonden te hebben, ook getuige het feit dat
hij de laatste twee races voor de zomerstop in de punten finishte.
Outsider? Lawson blijft dan ook een outsider om bij Red Bull terug
te keren, met de kanttekening dat dat zitje momenteel nog ver weg
is voor hem. Het doel van Lawson zal in eerste instantie dan ook
zijn om zijn huidige zitje voor 2026 te behouden. Voor Hadjar geldt
dus in ieder geval dat hij de gemotiveerde Lawson moet verslaan om
wel het zitje van Tsunoda te kunnen veroveren in 2026. De Japanner
blijft het, net als Sergio Perez en Lawson, lastig hebben in de Red
Bull-bolide. Tsunoda doet er werkelijk alles aan om er wat van te
maken, maar het zal niet eenvoudig worden om in het tweede gedeelte
van het seizoen een grote stap te zetten. Dat zegt overigens ook
wel iets over de ingewikkelde RB21. Natuurlijk zal Tsunoda nooit de
coureur worden die Verstappen is, maar wellicht kan de nieuwe Red
Bull van volgend jaar er wel voor zorgen dat hij met een frisse
start in ieder geval dichter in de buurt van de Nederlander kan
staan. Er is echter nóg een ander probleem dat een
contractverlenging in de weg kan staan. Red Bull en Marko hebben
namelijk al een volgend talent op het oog: Arvid Lindblad. De Brit
beleeft geen eenvoudig debuutjaar in de Formule 2, maar boekte ook
al successen én geniet het volste vertrouwen vanuit Red Bull en
Marko. Voor de buitenwereld is het vaak lastig in te schatten waar
een F2-coureur nu precies staat, in tegenstelling tot Red Bull en
Marko. Zij beschikken over veel meer data in de Formule 2 en kunnen
zo een betere vergelijking maken. De deur richting een Formule
1-debuut staat dan ook nog volledig open voor Lindblad. Promotie
Mochten Red Bull en Marko daadwerkelijk Lindblad willen promoveren
naar de Formule 1, moet er een coureur opgeofferd worden. Het is
nog niet beslist wie, maar op Verstappen na staat altijd iedereen
onder druk bij Red Bull. Bovendien komt er een nog een externe
factor bij. Want ondanks dat het op dit moment niet aannemelijk is,
mag een terugkeer van Alex Albon nooit helemaal uitgesloten worden.
Albon heeft een goede relatie met Red Bull-eigenaar Chalerm
Yoovidhya en de Thai zou zijn jonge landgenoot maar wat graag terug
zien bij Red Bull. Albon heeft op zijn beurt alle vertrouwen in het
project van James Vowles bij Williams en dus lijkt de coureur zelf
op dit moment in ieder geval niet open te staan voor een overstap.
Gezien de ervaring van Albon en zijn ontwikkeling van de afgelopen
jaren zullen ook ervaren managementkrachten binnen Red Bull niet
tegen de komst van Albon zijn. Toch lijkt deze optie op dit moment
niet voor de hand te liggen. Wél is het duidelijk dat Tsunoda,
Lawson en Hadjar richting de komende races weten dat hun toekomst
op het spel staat. Hadjar lijkt op dit moment de favoriet te zijn
om een promotie te maken richting Red Bull, maar de definitieve
keuze moet nog volgen.
Verstappen heeft bevestigd dat hij bij Red Bull blijft. De
Nederlander werd in verband gebracht met een overstap naar
Mercedes, maar dat gaat er voorlopig niet van komen. En zo blijft
er voor Red Bull nog één belangrijk besluit over, aangezien Yuki
Tsunoda nog steeds een contractverlenging bij het team moet
verdienen. Tsunoda wil dolgraag bij Red Bull blijven, maar heeft
nog altijd geen zekerheid dat hij ook volgend jaar aan de zijde van
Verstappen zal rijden. Mocht Red Bull niet verder willen met
Tsunoda, kan hij altijd nog terug naar Racing Bulls. Dat lijkt
echter geen voor de hand liggende optie te zijn. Duidelijk is dat
Helmut Marko altijd heilig in jonge talenten gelooft en ze maar al
te graag een kans wil geven. Isack Hadjar is dan de volgende in het
rijtje. De Fransman laat een sterke indruk achter in zijn
debuutseizoen bij Racing Bulls, met als gevolg dat Marko Hadjar
graag naast Verstappen wil zetten. Een beslissing is echter nog
niet genomen, dus moet Hadjar zich ook na de zomerstop nog laten
zien. Om echt uit te blinken, zal hij Liam Lawson met regelmaat
moeten (blijven) verslaan. De laatste races voor de zomerstop liet
Lawson alleen wel zien dat hij over de juiste mentaliteit beschikt.
Eerder dit seizoen werd hij door Christian Horner na slechts twee
races gedegradeerd van Red Bull Racing naar Racing Bulls en moest
hij plots voor lief nemen dat hij weer voor het zusterteam van de
Red Bull-familie in actie kwam. Na een lastig begin lijkt Lawson
inmiddels zijn ritme gevonden te hebben, ook getuige het feit dat
hij de laatste twee races voor de zomerstop in de punten finishte.
Outsider? Lawson blijft dan ook een outsider om bij Red Bull terug
te keren, met de kanttekening dat dat zitje momenteel nog ver weg
is voor hem. Het doel van Lawson zal in eerste instantie dan ook
zijn om zijn huidige zitje voor 2026 te behouden. Voor Hadjar geldt
dus in ieder geval dat hij de gemotiveerde Lawson moet verslaan om
wel het zitje van Tsunoda te kunnen veroveren in 2026. De Japanner
blijft het, net als Sergio Perez en Lawson, lastig hebben in de Red
Bull-bolide. Tsunoda doet er werkelijk alles aan om er wat van te
maken, maar het zal niet eenvoudig worden om in het tweede gedeelte
van het seizoen een grote stap te zetten. Dat zegt overigens ook
wel iets over de ingewikkelde RB21. Natuurlijk zal Tsunoda nooit de
coureur worden die Verstappen is, maar wellicht kan de nieuwe Red
Bull van volgend jaar er wel voor zorgen dat hij met een frisse
start in ieder geval dichter in de buurt van de Nederlander kan
staan. Er is echter nóg een ander probleem dat een
contractverlenging in de weg kan staan. Red Bull en Marko hebben
namelijk al een volgend talent op het oog: Arvid Lindblad. De Brit
beleeft geen eenvoudig debuutjaar in de Formule 2, maar boekte ook
al successen én geniet het volste vertrouwen vanuit Red Bull en
Marko. Voor de buitenwereld is het vaak lastig in te schatten waar
een F2-coureur nu precies staat, in tegenstelling tot Red Bull en
Marko. Zij beschikken over veel meer data in de Formule 2 en kunnen
zo een betere vergelijking maken. De deur richting een Formule
1-debuut staat dan ook nog volledig open voor Lindblad. Promotie
Mochten Red Bull en Marko daadwerkelijk Lindblad willen promoveren
naar de Formule 1, moet er een coureur opgeofferd worden. Het is
nog niet beslist wie, maar op Verstappen na staat altijd iedereen
onder druk bij Red Bull. Bovendien komt er een nog een externe
factor bij. Want ondanks dat het op dit moment niet aannemelijk is,
mag een terugkeer van Alex Albon nooit helemaal uitgesloten worden.
Albon heeft een goede relatie met Red Bull-eigenaar Chalerm
Yoovidhya en de Thai zou zijn jonge landgenoot maar wat graag terug
zien bij Red Bull. Albon heeft op zijn beurt alle vertrouwen in het
project van James Vowles bij Williams en dus lijkt de coureur zelf
op dit moment in ieder geval niet open te staan voor een overstap.
Gezien de ervaring van Albon en zijn ontwikkeling van de afgelopen
jaren zullen ook ervaren managementkrachten binnen Red Bull niet
tegen de komst van Albon zijn. Toch lijkt deze optie op dit moment
niet voor de hand te liggen. Wél is het duidelijk dat Tsunoda,
Lawson en Hadjar richting de komende races weten dat hun toekomst
op het spel staat. Hadjar lijkt op dit moment de favoriet te zijn
om een promotie te maken richting Red Bull, maar de definitieve
keuze moet nog volgen.