Grote problemen van Verstappen en Red Bull verklaard
Wanneer de eerste tekenen van een verlies aan performance bij een
team worden opgemerkt, benaderen ze dat met veel voorzichtigheid.
Er bestaat bijna een soort angst of ongeloof, zeker als een team
jarenlang aan de top heeft gestaan en de concurrentie heeft
verslagen. Dat is ook bij Red Bull gebeurd, zeker toen de eerste
tekenen van de terugval al halverwege 2024 zichtbaar werden.
McLaren kreeg op dat moment de overhand qua ontwerp en performance.
Red Bull staat tijdens de zomerstop op de vierde plaats in het
constructeurskampioenschap. Het team heeft dus niet alleen terrein
verloren ten opzichte van McLaren, maar ook op Ferrari en Mercedes.
In de races die tot nu toe zijn verreden, heeft het team uit Milton
Keynes wel ontzettend veel moeite gedaan om de RB21 te ontwikkelen.
De focus lag vooral bij de vloer, Venturi-kanalen en het begin van
de diffuser, om daarna over te gaan op de vleugels. En zeker de
voorvleugel speelde een hoofdrol, aangezien er in de afgelopen vier
races meerdere versies te zien waren, zonder dat dat een wezenlijke
verbetering opleverde voor het gebrek aan balans. Daarmee wordt
vooral bedoeld dat de auto veel onderstuur heeft, iets waar Max
Verstappen meermaals over heeft geklaagd. Dat probleem is echter
nooit verholpen op aerodynamisch vlak. Afstelling Red Bull hanteert
vaak een afstelling met weinig downforce vanuit de achtervleugel.
Dat gebeurt echter niet om de aerodynamische efficiëntie te
verbeteren, maar om het gebrek aan balans te verminderen. Weinig
druk op de achtervleugel voorkomt in dit geval dat de druk vanuit
de carrosserie en vleugels overheerst aan de achterkant. Zo
verslechtert namelijk het dynamische gedrag van de RB21. De
huidige aerodynamische afstelling is dan ook een mislukte poging om
een probleem van de auto te corrigeren. De technici van Red Bull en
hun concurrenten beschikken over een paar basiselementen om
performance en consistent dynamisch gedrag te verkrijgen. Dat
begint met het dynamische platform, vertegenwoordigd door de voor-
en achterwielophanging en de interactie met het aerodynamische
platform (de geometrie, veren, dempers, anti-roll-bars etc.). De
tekortkomingen van de RB21 zijn meer van dynamische dan van
aerodynamische aard. Als de aerodynamica geen topprestaties levert
qua belasting en verdeling, is dat in dit te geval te wijten aan de
onnauwkeurige dynamica van de RB21. Het ontwerp uit het extreem
dominante 2023, toen Verstappen 19 races in één seizoen won, bleek
uiterst effectief, waarna het sinds 2024 een kritiek punt vormt. De
geometrie heeft tot een te hoge stijfheid van de vooras geleid. Dat
is functioneel voor de precisie van de auto, vooral als Verstappen
hem bestuurt en de 'lichte' achterkant kan opvangen, maar niet meer
compatibel met de huidige aerodynamische belastingen van een auto.
De aerodynamische evolutie van de vloer heeft in de laatste twee
seizoen het aerodynamische evenwicht van de auto's veranderd.
Daarom kunnen de aerodynamische eigenschappen van de RB21 nu niet
langer de tekortkomingen van het chassis compenseren of
verdoezelen. Om deze reden heeft geen enkele aerodynamische update
de prestaties van de auto wezenlijk verbeterd en lijkt het
aannemelijk dat verdere upgrades in de tweede helft van het seizoen
dezelfde resultaten zouden opleveren.
team worden opgemerkt, benaderen ze dat met veel voorzichtigheid.
Er bestaat bijna een soort angst of ongeloof, zeker als een team
jarenlang aan de top heeft gestaan en de concurrentie heeft
verslagen. Dat is ook bij Red Bull gebeurd, zeker toen de eerste
tekenen van de terugval al halverwege 2024 zichtbaar werden.
McLaren kreeg op dat moment de overhand qua ontwerp en performance.
Red Bull staat tijdens de zomerstop op de vierde plaats in het
constructeurskampioenschap. Het team heeft dus niet alleen terrein
verloren ten opzichte van McLaren, maar ook op Ferrari en Mercedes.
In de races die tot nu toe zijn verreden, heeft het team uit Milton
Keynes wel ontzettend veel moeite gedaan om de RB21 te ontwikkelen.
De focus lag vooral bij de vloer, Venturi-kanalen en het begin van
de diffuser, om daarna over te gaan op de vleugels. En zeker de
voorvleugel speelde een hoofdrol, aangezien er in de afgelopen vier
races meerdere versies te zien waren, zonder dat dat een wezenlijke
verbetering opleverde voor het gebrek aan balans. Daarmee wordt
vooral bedoeld dat de auto veel onderstuur heeft, iets waar Max
Verstappen meermaals over heeft geklaagd. Dat probleem is echter
nooit verholpen op aerodynamisch vlak. Afstelling Red Bull hanteert
vaak een afstelling met weinig downforce vanuit de achtervleugel.
Dat gebeurt echter niet om de aerodynamische efficiëntie te
verbeteren, maar om het gebrek aan balans te verminderen. Weinig
druk op de achtervleugel voorkomt in dit geval dat de druk vanuit
de carrosserie en vleugels overheerst aan de achterkant. Zo
verslechtert namelijk het dynamische gedrag van de RB21. De
huidige aerodynamische afstelling is dan ook een mislukte poging om
een probleem van de auto te corrigeren. De technici van Red Bull en
hun concurrenten beschikken over een paar basiselementen om
performance en consistent dynamisch gedrag te verkrijgen. Dat
begint met het dynamische platform, vertegenwoordigd door de voor-
en achterwielophanging en de interactie met het aerodynamische
platform (de geometrie, veren, dempers, anti-roll-bars etc.). De
tekortkomingen van de RB21 zijn meer van dynamische dan van
aerodynamische aard. Als de aerodynamica geen topprestaties levert
qua belasting en verdeling, is dat in dit te geval te wijten aan de
onnauwkeurige dynamica van de RB21. Het ontwerp uit het extreem
dominante 2023, toen Verstappen 19 races in één seizoen won, bleek
uiterst effectief, waarna het sinds 2024 een kritiek punt vormt. De
geometrie heeft tot een te hoge stijfheid van de vooras geleid. Dat
is functioneel voor de precisie van de auto, vooral als Verstappen
hem bestuurt en de 'lichte' achterkant kan opvangen, maar niet meer
compatibel met de huidige aerodynamische belastingen van een auto.
De aerodynamische evolutie van de vloer heeft in de laatste twee
seizoen het aerodynamische evenwicht van de auto's veranderd.
Daarom kunnen de aerodynamische eigenschappen van de RB21 nu niet
langer de tekortkomingen van het chassis compenseren of
verdoezelen. Om deze reden heeft geen enkele aerodynamische update
de prestaties van de auto wezenlijk verbeterd en lijkt het
aannemelijk dat verdere upgrades in de tweede helft van het seizoen
dezelfde resultaten zouden opleveren.