Hoe Haas de 'reputatie' van Ocon tackelt: "Dan escaleert het nooit"
Haas heeft een niet al te opvallend Formule 1-seizoen. Het team
draait prima mee in het middenveld en staat na veertien races op de
negende plek bij de constructeurs. Het zal bij de Amerikaanse
renstal voor de nodige opluchting hebben gezorgd, aangezien het
team koos voor een compleet nieuw rijdersduo. De ervaren Nico
Hulkenberg vertrok naar Stake F1, terwijl Kevin Magnussen de sport
aan het einde van 2024 verliet. De nieuwe coureurs voor 2025
zouden uiteindelijk Esteban Ocon en Oliver Bearman worden. Op
papier een goede combinatie van ervaring en talent. Toch waren er
de nodige vraagtekens rondom Ocon, want de Fransman heeft in zijn
(bijna) 10 jaar Formule 1 niet een opperbeste reputatie opgebouwd
als teamgenoot, dankzij zijn eerdere aanvaringen met teamgenoten op
de baan. Daardoor was er enige vrees over de samenwerking met een
ambitieuze rookie. Na veertien races kan de balans opgemaakt
worden. En de conclusie is simpel: Ocon lijkt een compleet ander
persoon te zijn geworden. Hij en Bearman hebben al meerdere keren
dit seizoen laten zien uitstekend met elkaar samen te kunnen werken
om het maximale resultaat uit een raceweekend te halen. Dit tot
grote tevredenheid van teambaas Ayao Komatsu, die in gesprek met
onder andere RacingNews365 dieper ingaat op de dynamiek binnen het
team. "Om eerlijk te zijn, beide heren hebben laten zien dat het
geweldige teamspelers zijn", begint Komatsu, die het weekend in
België aanhaalt. "Daar heb ik geen teamorders hoeven uit te delen.
Esteban (Ocon) liet hem (Bearman) er op initiatief voorbij. Dat is
eigenlijk al het antwoord." "We begonnen op P5 en P7 in de
sprintrace. Ik vertelde ze wat we gingen doen, bla bla bla,
helemaal duidelijk. Geen problemen verder. Een dag later kozen we
ervoor om de downforce op beide auto's anders af te stellen vanwege
de verraderlijke weersomstandigheden. Daar hebben ze zondagochtend
over gesproken, met zijn drieën. Het was duidelijk dat er een punt
zou komen in de race dat een van de twee een stuk sneller zou zijn
dan de ander. En toen, in de race, liet Esteban Ollie gaan zonder
dat we iets hoefden te zeggen." Vertrouwen, transparantie en
respect Maar hoe denkt Komatsu dat het team voor elkaar heeft
gekregen dat de samenwerking tussen Ocon en Bearman zo soepel
verloopt? "Natuurlijk kwam Esteban met een bepaalde reputatie
binnen, maar ik heb vorig jaar al gezegd dat als je vertrouwen,
transparantie en respect in de fundering van het team stopt, het
nooit zal escaleren. Ik heb dat toen niet gezegd om het te zeggen.
Ik geloof daar echt in." Daarin haalt Komatsu het incident tussen
beide heren op het circuit van Silverstone aan, de enige keer dat
beide coureurs elkaar in de problemen brachten: "Als we fouten
maken, dan praten we daar na de race over, zoals op Silverstone. We
gingen bij elkaar zitten, vertelden allemaal hoe we er zelf naar
keken, en spraken vervolgens af hoe we het in de toekomst gaan
aanpakken om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd. Geen
probleem verder." "Je kan er Nico (Hulkenberg) ook naar vragen.
Waarom deed hij het vorig jaar zo goed voor ons?" Die vraag
beantwoord Komatsu vervolgens zelf: "Dat komt omdat we goede
relaties binnen het team hadden." De Japanse teambaas gaat zelfs
nog een stap verder: "Ik doe dit werk al 22 jaar, maar de relatie
die ik vorig jaar met Nico opbouwde was voor mij hét nieuwe
referentiepunt voor de jaren die komen." "Dat was iets wat we met
iedere coureur willen bereiken, want dan kunnen we een omgeving
creëren waarin goede resultaten geboekt worden. Want weet je, ook
de coureurs zijn gewoon mensen. En als een coureur het team niet
vertrouwt.. Als hij het idee krijgt dat hij in een beslissing
gedwongen wordt, dat is geen ideaal scenario vanuit een menselijk
oogpunt." Komatsu deelt als afsluiter zijn conclusie over de
dynamiek van Ocon binnen het team: "Esteban heeft veel ervaringen
gehad in de Formule 1, zowel goede als slechte. Maar ik denk dat we
nu een goede fundering hebben gelegd. Het is natuurlijk iets waar
we op door moeten bouwen, want ieder scenario is anders, maar dat
zijn we aan het doen. Het fundamentele vertrouwen is er dus."
draait prima mee in het middenveld en staat na veertien races op de
negende plek bij de constructeurs. Het zal bij de Amerikaanse
renstal voor de nodige opluchting hebben gezorgd, aangezien het
team koos voor een compleet nieuw rijdersduo. De ervaren Nico
Hulkenberg vertrok naar Stake F1, terwijl Kevin Magnussen de sport
aan het einde van 2024 verliet. De nieuwe coureurs voor 2025
zouden uiteindelijk Esteban Ocon en Oliver Bearman worden. Op
papier een goede combinatie van ervaring en talent. Toch waren er
de nodige vraagtekens rondom Ocon, want de Fransman heeft in zijn
(bijna) 10 jaar Formule 1 niet een opperbeste reputatie opgebouwd
als teamgenoot, dankzij zijn eerdere aanvaringen met teamgenoten op
de baan. Daardoor was er enige vrees over de samenwerking met een
ambitieuze rookie. Na veertien races kan de balans opgemaakt
worden. En de conclusie is simpel: Ocon lijkt een compleet ander
persoon te zijn geworden. Hij en Bearman hebben al meerdere keren
dit seizoen laten zien uitstekend met elkaar samen te kunnen werken
om het maximale resultaat uit een raceweekend te halen. Dit tot
grote tevredenheid van teambaas Ayao Komatsu, die in gesprek met
onder andere RacingNews365 dieper ingaat op de dynamiek binnen het
team. "Om eerlijk te zijn, beide heren hebben laten zien dat het
geweldige teamspelers zijn", begint Komatsu, die het weekend in
België aanhaalt. "Daar heb ik geen teamorders hoeven uit te delen.
Esteban (Ocon) liet hem (Bearman) er op initiatief voorbij. Dat is
eigenlijk al het antwoord." "We begonnen op P5 en P7 in de
sprintrace. Ik vertelde ze wat we gingen doen, bla bla bla,
helemaal duidelijk. Geen problemen verder. Een dag later kozen we
ervoor om de downforce op beide auto's anders af te stellen vanwege
de verraderlijke weersomstandigheden. Daar hebben ze zondagochtend
over gesproken, met zijn drieën. Het was duidelijk dat er een punt
zou komen in de race dat een van de twee een stuk sneller zou zijn
dan de ander. En toen, in de race, liet Esteban Ollie gaan zonder
dat we iets hoefden te zeggen." Vertrouwen, transparantie en
respect Maar hoe denkt Komatsu dat het team voor elkaar heeft
gekregen dat de samenwerking tussen Ocon en Bearman zo soepel
verloopt? "Natuurlijk kwam Esteban met een bepaalde reputatie
binnen, maar ik heb vorig jaar al gezegd dat als je vertrouwen,
transparantie en respect in de fundering van het team stopt, het
nooit zal escaleren. Ik heb dat toen niet gezegd om het te zeggen.
Ik geloof daar echt in." Daarin haalt Komatsu het incident tussen
beide heren op het circuit van Silverstone aan, de enige keer dat
beide coureurs elkaar in de problemen brachten: "Als we fouten
maken, dan praten we daar na de race over, zoals op Silverstone. We
gingen bij elkaar zitten, vertelden allemaal hoe we er zelf naar
keken, en spraken vervolgens af hoe we het in de toekomst gaan
aanpakken om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd. Geen
probleem verder." "Je kan er Nico (Hulkenberg) ook naar vragen.
Waarom deed hij het vorig jaar zo goed voor ons?" Die vraag
beantwoord Komatsu vervolgens zelf: "Dat komt omdat we goede
relaties binnen het team hadden." De Japanse teambaas gaat zelfs
nog een stap verder: "Ik doe dit werk al 22 jaar, maar de relatie
die ik vorig jaar met Nico opbouwde was voor mij hét nieuwe
referentiepunt voor de jaren die komen." "Dat was iets wat we met
iedere coureur willen bereiken, want dan kunnen we een omgeving
creëren waarin goede resultaten geboekt worden. Want weet je, ook
de coureurs zijn gewoon mensen. En als een coureur het team niet
vertrouwt.. Als hij het idee krijgt dat hij in een beslissing
gedwongen wordt, dat is geen ideaal scenario vanuit een menselijk
oogpunt." Komatsu deelt als afsluiter zijn conclusie over de
dynamiek van Ocon binnen het team: "Esteban heeft veel ervaringen
gehad in de Formule 1, zowel goede als slechte. Maar ik denk dat we
nu een goede fundering hebben gelegd. Het is natuurlijk iets waar
we op door moeten bouwen, want ieder scenario is anders, maar dat
zijn we aan het doen. Het fundamentele vertrouwen is er dus."