Red Bull sloopte én redde Lawson met één ingrijpend besluit
We gaan terug naar eind 2024. Sergio Perez heeft een dramatische
periode achter de rug als teamgenoot van Max Verstappen en moet
ondanks een doorlopend contract vertrekken bij Red Bull. De
Mexicaan scoorde in de tweede helft van het jaar haast geen punten,
met als gevolg dat Red Bull 'maar' als derde eindigde in het
constructeurskampioenschap. Verstappen haalde daarentegen wel zijn
vierde wereldtitel op rij binnen. Red Bull besluit niet veel later
om Liam Lawson als opvolger van Perez naar voren te schuiven.
Lawson had namens Racing Bulls maar twee korte periodes in de
Formule 1 gereden, maar liet wel een zeer goede indruk achter. Het
maakt dat Christian Horner en Helmut Marko het gevoel hebben dat
zijn potentie groter is dan dat van Yuki Tsunoda. De onderbouwing?
Als Lawson nu al de snelheid van Tsunoda matcht, wordt hij alleen
nog maar beter. Naast Verstappen laat Lawson die potentie alleen
geen moment zien. In Australië wordt de Nieuw-Zeelander direct in
Q1 uitgeschakeld én crasht hij tijdens de race, al gaat het
misschien te ver om dat Lawson compleet aan te rekenen. De coureur
rijdt immers in natte omstandigheden lang door op slicks, in de
hoop dat hij zo nog punten kon scoren. Qua snelheid overtuigde
Lawson echter geen moment in de regen. De grootste ramp moest toen
echter nog volgen. Een week later staat de Grand Prix van China op
het programma en eindigt Lawson in beide kwalificaties als laatste.
Ook tijdens de sprint- en hoofdrace zitten er geen punten in. Red
Bull vat dan ook de koe bij de hoorns en plaatst Lawson direct
terug naar Racing Bulls. Een ingrijpend besluit met grote gevolgen,
zowel positief als negatief. Aangeslagen Lawson oogt namelijk
aangeslagen en komt er in zijn eerste races voor Racing Bulls
wederom niet aan te pas. Waar rookie Isack Hadjar regelmatig Q3
bereikt en punten scoort, heeft Lawson alle moeite om op snelheid
te komen. Een doemscenario dreigt, want Lawson moet ineens voor
zijn zitje in de Formule 1 gaan vrezen. En dat terwijl het er begin
2025 nog zo rooskleurig uit zag. Nu klopt supertalent Arvid
Lindblad ineens op de deur. Het mag Red Bull aangerekend worden dat
ze Lawson op deze wijze toch wel 'gesloopt' hebben. In het verleden
ging het immers wel vaker fout met teamgenoten van Verstappen.
Lawson vertelde recent in een interview met RacingNews365 ook dat
hij wel verbaasd was over bepaalde beslissingen. "In China namen we
een wilde gok met de afstelling om op die manier iets te leren. Ik
begreep dat dit gedaan werd met het idee dat ik mezelf voor de
toekomst zou ontwikkelen, om de wagen beter te begrijpen." "Ik was
tevreden om met zo'n set-up te rijden, maar mijn prestaties dat
weekend werden uiteindelijk praktisch gezien gebruikt om mij uit
het team te gooien. Dat wist ik op dat moment niet. Misschien was
het ook een beetje naïef van me, maar ik dacht dat ik meer tijd zou
krijgen om dingen te leren." Geen ideale gang van zaken, dus, maar
recent is gebleken dat Red Bull Lawson óók wel gered heeft door hem
snel te vervangen. Dat doet niets af aan de roekeloze aanpak met
een jonge coureur, alleen is het ongelofelijk lastig om je
prestaties weer op de rit te krijgen. En dát is Lawson op knappe
wijze wel gelukt. Hij leerde de auto van Racing Bulls steeds beter
kennen en benadert weer zijn niveau van weleer. Lawson scoorde
punten in België en Hongarije én troeft Hadjar steeds vaker af over
een ronde. Dubbel gevoel Al met al heeft de snelle degradatie van
Lawson er dus ook wel voor gezorgd dat Red Bull de coureur de tijd
gaf om het weer op de rit te krijgen. De te vroege promotie en
opvallende begeleiding van een jonge coureur kan alleen maar als
sloopwerk worden aangeduid, maar het snelle handelen leidt er nu
toe dat Lawson met een vervelende ervaring een completere coureur
kan worden. Of dat genoeg is om in de toekomst weer voor Red Bull
te rijden, blijft natuurlijk wel de grote vraag. Voor nu mag Lawson
al vrij tevreden zijn als hij in 2026 weer op de Formule 1-grid
staat. En als Red Bull inderdaad Lindblad promoveert en de Brit de
verwachtingen waarmaakt, kunnen de deuren bij de hoofdmacht ook
snel weer sluiten. Maar Lawson is wel een belangrijke ervaring
rijker. Pierre Gasly en Alex Albon lieten bijvoorbeeld al zien dat
je na een degradatie tóch een mooie carrière kan opbouwen. Wellicht
volgt voor Lawson eenzelfde scenario.
periode achter de rug als teamgenoot van Max Verstappen en moet
ondanks een doorlopend contract vertrekken bij Red Bull. De
Mexicaan scoorde in de tweede helft van het jaar haast geen punten,
met als gevolg dat Red Bull 'maar' als derde eindigde in het
constructeurskampioenschap. Verstappen haalde daarentegen wel zijn
vierde wereldtitel op rij binnen. Red Bull besluit niet veel later
om Liam Lawson als opvolger van Perez naar voren te schuiven.
Lawson had namens Racing Bulls maar twee korte periodes in de
Formule 1 gereden, maar liet wel een zeer goede indruk achter. Het
maakt dat Christian Horner en Helmut Marko het gevoel hebben dat
zijn potentie groter is dan dat van Yuki Tsunoda. De onderbouwing?
Als Lawson nu al de snelheid van Tsunoda matcht, wordt hij alleen
nog maar beter. Naast Verstappen laat Lawson die potentie alleen
geen moment zien. In Australië wordt de Nieuw-Zeelander direct in
Q1 uitgeschakeld én crasht hij tijdens de race, al gaat het
misschien te ver om dat Lawson compleet aan te rekenen. De coureur
rijdt immers in natte omstandigheden lang door op slicks, in de
hoop dat hij zo nog punten kon scoren. Qua snelheid overtuigde
Lawson echter geen moment in de regen. De grootste ramp moest toen
echter nog volgen. Een week later staat de Grand Prix van China op
het programma en eindigt Lawson in beide kwalificaties als laatste.
Ook tijdens de sprint- en hoofdrace zitten er geen punten in. Red
Bull vat dan ook de koe bij de hoorns en plaatst Lawson direct
terug naar Racing Bulls. Een ingrijpend besluit met grote gevolgen,
zowel positief als negatief. Aangeslagen Lawson oogt namelijk
aangeslagen en komt er in zijn eerste races voor Racing Bulls
wederom niet aan te pas. Waar rookie Isack Hadjar regelmatig Q3
bereikt en punten scoort, heeft Lawson alle moeite om op snelheid
te komen. Een doemscenario dreigt, want Lawson moet ineens voor
zijn zitje in de Formule 1 gaan vrezen. En dat terwijl het er begin
2025 nog zo rooskleurig uit zag. Nu klopt supertalent Arvid
Lindblad ineens op de deur. Het mag Red Bull aangerekend worden dat
ze Lawson op deze wijze toch wel 'gesloopt' hebben. In het verleden
ging het immers wel vaker fout met teamgenoten van Verstappen.
Lawson vertelde recent in een interview met RacingNews365 ook dat
hij wel verbaasd was over bepaalde beslissingen. "In China namen we
een wilde gok met de afstelling om op die manier iets te leren. Ik
begreep dat dit gedaan werd met het idee dat ik mezelf voor de
toekomst zou ontwikkelen, om de wagen beter te begrijpen." "Ik was
tevreden om met zo'n set-up te rijden, maar mijn prestaties dat
weekend werden uiteindelijk praktisch gezien gebruikt om mij uit
het team te gooien. Dat wist ik op dat moment niet. Misschien was
het ook een beetje naïef van me, maar ik dacht dat ik meer tijd zou
krijgen om dingen te leren." Geen ideale gang van zaken, dus, maar
recent is gebleken dat Red Bull Lawson óók wel gered heeft door hem
snel te vervangen. Dat doet niets af aan de roekeloze aanpak met
een jonge coureur, alleen is het ongelofelijk lastig om je
prestaties weer op de rit te krijgen. En dát is Lawson op knappe
wijze wel gelukt. Hij leerde de auto van Racing Bulls steeds beter
kennen en benadert weer zijn niveau van weleer. Lawson scoorde
punten in België en Hongarije én troeft Hadjar steeds vaker af over
een ronde. Dubbel gevoel Al met al heeft de snelle degradatie van
Lawson er dus ook wel voor gezorgd dat Red Bull de coureur de tijd
gaf om het weer op de rit te krijgen. De te vroege promotie en
opvallende begeleiding van een jonge coureur kan alleen maar als
sloopwerk worden aangeduid, maar het snelle handelen leidt er nu
toe dat Lawson met een vervelende ervaring een completere coureur
kan worden. Of dat genoeg is om in de toekomst weer voor Red Bull
te rijden, blijft natuurlijk wel de grote vraag. Voor nu mag Lawson
al vrij tevreden zijn als hij in 2026 weer op de Formule 1-grid
staat. En als Red Bull inderdaad Lindblad promoveert en de Brit de
verwachtingen waarmaakt, kunnen de deuren bij de hoofdmacht ook
snel weer sluiten. Maar Lawson is wel een belangrijke ervaring
rijker. Pierre Gasly en Alex Albon lieten bijvoorbeeld al zien dat
je na een degradatie tóch een mooie carrière kan opbouwen. Wellicht
volgt voor Lawson eenzelfde scenario.