FIA neemt maatregelen om nieuwe Mercedes-dominantie te voorkomen

De complete dominantie van Mercedes in de eerste paar jaar na de
invoering van de nieuwe hybride V6-motoren, staat bij menig F1-fan
nog altijd op het netvlies gebrand. De Zilverpijlen hadden bij
uitstek de beste krachtbron ontwikkeld, waardoor het gat op de rest
van de teams enorm was. Het was het begin van misschien wel de
minst spannende periode in de recente geschiedenis van de sport.
Het duurde jaren voordat Ferrari, Renault en Honda de krachtbron
dusdanig hadden ontwikkeld, dat ze in de buurt kwamen van het
Mercedes-blok. In de tussentijd zijn er een aantal
reglementswijzigingen doorgevoerd voor de auto's zelf, zoals het
ground effect-tijdperk dat in 2022 is ingegaan, maar het motorblok
is al die tijd nagenoeg hetzelfde gebleven. Met de naderende
wijzigingen in 2026, komt daar na twaalf jaar verandering in.  Met
die verandering komt ook de vrees van een herhaling van 2014 om de
hoek kijken. De geruchten doen al de ronde dat Mercedes het opnieuw
goed voor elkaar heeft, waardoor een nieuwe periode van dominantie
vanuit Mercedes en zijn klantenteams een reële reden tot zorgen is.
Nikolas Tombazis, de technische man van de FIA, wil deze vrees
graag wegnemen. "Ik denk niet dat we ooit nog zo'n dominante
motorfabrikant zullen zien als in 2014. Destijds werd de
aandrijflijn veel complexer dan die van zijn voorganger. Deze keer
doen we het tegenovergestelde. We vereenvoudigen de technologie.
Oorspronkelijk wilden we nog verder gaan, maar dat is ons niet
gelukt. De nieuwe aandrijflijnen zijn eenvoudiger. Ze hebben geen
MGU-H meer en er gelden op sommige gebieden strengere limieten",
aldus Tombazis in gesprek met Auto, Motor und Sport . Tombazis
sluit echter niet uit dat er teams stijf achterin zullen eindigen
door de reglementswijzigingen: "Aan de andere kant hebben we
nieuwkomers onder de fabrikanten, en natuurlijk bestaat er altijd
het risico dat een van hen bij de eerste poging de plank misslaat.
Ondanks budgettaire beperkingen en beperkte testbanktijd." Nieuw
programma Mocht een van de motorleveranciers toch een grote
voorsprong boeken tegenover de concurrentie, ook dan heeft de FIA
een oplossing gevonden: "We hebben hiervoor een programma
geïntroduceerd dat we " extra ontwikkelingsmogelijkheden voor
prestatieverschillen " noemen. Het stond vanaf het begin in de
regels. De afgelopen maanden hebben we verfijnd hoe we ermee willen
omgaan." Maar wat houdt dit programma in? "In principe meten we de
gemiddelde prestaties van elke leverancier om de zes races. Voor
degenen die onder een bepaald niveau zitten, is er een
upgrade-optie, afhankelijk van hoe ver ze achterliggen. Die upgrade
kan op drie verschillende manieren worden bewerkstelligd: meer geld
voor ontwikkeling, meer testbank-uren of meer tijd voor
specificatiehomologatie. Dus degenen die achterlopen, krijgen de
kans om in te halen." Tombazis benadrukt hierbij wel dat het niet
gaat om een Balance of Performance-kwestie gaat. "De regels blijven
voor iedereen hetzelfde. Niemand krijgt meer cilinderinhoud of meer
brandstof. Als er geen budgetplafond was, zouden de achterblijvende
fabrikanten meer geld investeren. Met een budgetplafond bestaat het
risico dat je de achterstand nooit kunt inhalen. En niemand wil
eeuwig vernederd worden. Dat zou ook niet eerlijk zijn." Ook in er
nagedacht over mogelijke betrouwbaarheidsproblemen die vaker
ontstaan wanneer er een reglementswijziging voor de krachtbron werd
ingevoerd: "Als iemand in het begin grote betrouwbaarheidsproblemen
heeft, kan hij of zij ook upgraden. Het is zinloos om iemand die
elk weekend motorpech heeft, in de kou te laten staan. Deze motoren
zijn duur." "In extreme gevallen zouden teams snel de grenzen van
het budgetplafond bereiken als er niet wordt gekort op de
ontwikkelingen van andere onderdelen. Dit voorstel moet nog worden
goedgekeurd. Een idee is dat zodra een bepaald aantal motoren is
gebruikt, extra exemplaren worden vrijgesteld van het
budgetplafond." Uiteindelijk blijft het voorlopig nog vooral bij
woorden. Wat er daadwerkelijk gaat gebeuren in 2026, is nog
volledig onbekend. Het lijkt er wel op dat de FIA een herhaling van
2014 koste wat kost wil voorkomen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines