Gewiekste Schumacher bezorgt teamgenoot Verstappen eerste F1-podium

14 augustus 1994. Het waren roerige tijden in de Formule 1. De
wonden van het overlijden van Roland Ratzenberger en Ayrton Senna
tijdens de GP van San Marino waren nog steeds te voelen. De strijd
in het kampioenschap was hevig, met hoofdrollen voor de talentvolle
Duitser Michael Schumacher en de laatbloeiende Brit Damon Hill, die
op zijn beurt de eerste zoon van een voormalig wereldkampioen zou
kunnen worden die zelf ook de wereldtitel pakt.  Daarbij was voor
Schumacher een goed resultaat in Hongarije essentieel, aangezien
hem een mogelijke schorsing van twee wedstrijden boven het hoofd
hing. De Duitser werd gediskwalificeerd tijdens de GP van
Groot-Brittannië nadat hij een stop-and-go-penalty negeerde. Hij
had Hill ingehaald tijdens de formatieronde. De politieke
spelletjes tussen Benetton en Williams stonden op het punt om het
kookpunt te bereiken. Vooral Benetton zocht actief de grenzen van
de regels op, in de hoop om net dat verschil te maken met haar
grote concurrent, iets waar Jos Verstappen op gruwelijke wijze
achter kwam tijdens de vorige Grand Prix. Tijdens de pitstop op het
circuit van Hockenheim, vloog zijn auto in brand. De reden hiervoor
bleek een door een personeelslid verwijderd filter in de
brandstofslang te zijn. De auto werd daardoor sneller volgetankt,
maar veroorzaakte ook het levensgevaarlijke incident.  Tactisch
steekspel Michael Schumacher pakte overtuigend pole voor de race op
zondag. Hij was ruim een halve seconde sneller dan Hill. David
Coulthard volgde op P3, bijna twee seconden(!) langzamer dan de
leider in het wereldkampioenschap. Gerhard Berger (Ferrari) en Ukyo
Katayama (Tyrrell) rondden de top 5 af. Verstappen was bijna drie
seconden langzamer dan zijn teamgenoot en startte vanaf P12. Ook de
politieke spelletjes op de baan gingen verder. Schumacher leek zich
in de formatieronde te willen vergelden ten opzichte van Damon
Hill. De Duitser ging plotseling van zijn gas af, mogelijk in de
hoop dat Damon Hill hem daardoor zou inhalen en een vergelijkbare
straf zou krijgen als hij kreeg op Silverstone. Dat gebeurde echter
niet.  Hill kwam beter van zijn plek af en haalde Schumacher in
voor bocht 1. De Duitser remde echter later dan de Brit, stuurde
agressief in en forceerde Hill om genoegen te nemen met plek 2.
Achter de twee kemphanen ging het mis voor Rubens Barrichello,
Eddie Irvine en Katayama, die met zijn drietjes van de baan af
spinden en niet verder konden.  Vooraan werd het een tactisch
steekspel. Schumacher ging voor een 3-stopper, Hill hoefde maar 2
keer naar binnen te komen. Schumacher wist alleen veel tijd te
winnen op Hill doordat hij zich een stuk eenvoudiger door de
achterblijvers heen manoeuvreerde. Nadat Schumacher al 2-stops had
gedaan en Hill één, was het verschil al opgelopen tot 30 seconden.
Concurrenten sneuvelen De race was al halverwege en bij Verstappen
zal er geen enkele hoop zijn geweest op een podium. Hij reed op P7,
al kreeg hij al snel een plaats cadeau nadat Gerhard Berger zijn
Ferrari liet afslaan tijdens zijn tweede pitstop. De Nederlandse
rookie had alleen niet kunnen rekenen op wat er in de laatste
twintig rondes zou gaan gebeuren.  Het begon in ronde 59, toen de
motor in de Ferrari van Jean Alesi het begaf. De geplofte motor
liet olie achter op de baan. David Coulthard, die praktisch gezien
de hele race op P3 reed, reed over de olie heen, kwam daardoor in
een spin terecht, en eindigde in de muur. Ineens waren er twee
coureurs die voor Verstappen reden uitgevallen, waardoor de
Nederlander ineens op P4 reed. In ronde 73 ging de motor van
Berger, die achter Verstappen reed, ook stuk, waardoor de dreiging
van de Oostenrijker verdween. Vooraan reed Schumacher comfortabel
aan de leiding. Zo comfortabel zelfs, dat de jonge Duitser rustig
de tijd had om de stand van zaken te analyseren. Hij wist dat
teamgenoot Verstappen op P4 reed en op weg was naar zijn eerste
punten in de Formule 1. Maar Schumacher bewees vervolgens zijn
intelligentie in de F1-wagen.  Tactische meesterzet Martin Brundle,
die op P3 reed, had Schumacher op de baan ingehaald, waardoor de
Brit weer in de leidende ronde reed. Schumacher wist dat Verstappen
nu de eerste coureur op een ronde achterstand was. Daarom koos de
Duitser ervoor om zijn tempo nog verder te verlagen, waardoor ook
Verstappen zijn ronde achterstand kon goedmaken, in de hoop dat er
voor de Nederlander nog iets zou gebeuren.  Die keuze van
Schumacher bleek uiteindelijk een tactische meesterzet te worden.
De McLaren van Martin Brundle gaf er in de allerlaatste ronde van
de race de brui aan. Omdat Verstappen dankzij Schumacher weer in
dezelfde ronde als de leiders reed, profiteerde de Nederlander
optimaal van de kapotte McLaren en reed hij in extremis naar P3,
waarmee hij niet alleen zijn eerste punten in de Formule 1 scoorde,
maar ook de eerste Nederlander was die op het podium van de
koningsklasse zou eindigen. Schrale troost voor Brundle was de P4
die hij overhield aan de GP na zijn uitvalbeurt. Mark Blundell
pakte twee punten voor Tyrrell door als vijfde te eindigen. Olivier
Panis pakte na zijn podium in Duitsland ook een punt voor het team
van Ligier in Hongarije.  Uitslag Grand Prix van Hongarije 1994

Top Headlines

Oudere Top Headlines