Sportief directeur Red Bull toont begrip voor opvallend onderzoek naar Verstappen

De Grand Prix van Hongarije werd een weekend om snel te vergeten
voor Max Verstappen. De Nederlander kwam simpelweg niet op gang en
na afloop meldde men bij Red Bull Racing dat het vooral een
probleem met de banden betrof. De negende plaats waar hij mee
eindigde was sowieso al niet om over naar huis te schrijven, en tot
overmaat van ramp moest hij zich na afloop ook nog bij de stewards
melden. In de slotfase van de race was hij namelijk in gevecht met
Lewis Hamilton, en dat verliep niet helemaal volgens plan.
Verstappen zette zijn auto naast die van Hamilton in bocht vier,
waarna laatstgenoemde kort van de baan schoot. Er werden geen
straffen uitgedeeld, ook omdat beide kanten beaamden dat er geen
sprake was van contact. Maar echt duidelijk waren de omstandigheden
sowieso niet, zo stelt Stephen Knowles, de sportief directeur van
Red Bull. Knowles, die zelf aanwezig was bij het gesprek met de
stewards, gaat in de The Inside Track -podcast verder in op de
situatie. “Het is een interessant geval, want ik denk dat niemand
echt wist wat er gaande was, naast het feit dat het een manoeuvre
was in een bocht die op best hoge snelheid genomen wordt. Je ziet
daar over het algemeen niet echt veel inhaalacties." "Het hielp ook
niet dat alle camerahoeken op dat moment beschikbaar waren, dat was
gewoon slechte timing. Normaal gesproken hebben we camerahoeken van
de roll hoop , die bovenop de helm van de coureurs zit. Dat geeft
een goed beeld van wat er gaande is aan beide kanten van de auto."
Toch ging het er bij Verstappen íets anders aan toe. "Maar op de
auto van Max schakelde men over naar de voorvleugelcamera, die net
iets achter de voorvleugel zit, en dat gebeurde net op het
verkeerde moment. En de auto’s reden ook nog eens langs een aantal
bomen op dat ene cruciale moment, dus niemand wist echt helemaal
zeker of er contact was geweest. We konden het niet zien, en race
control kon waarschijnlijk ook niet helemaal vaststellen of er
actie ondernomen moest worden. Het kon afgeschreven worden als het
veroorzaken van een botsing, of als Lewis buiten de baan drukken.
Maar er waren dus meerdere dingen mogelijk, en daar hebben we over
gepraat.” Afwezigheid Maar naast het incident verliep ook het
verhoor bij de stewards niet helemaal zoals het hoort, want
Hamilton zag af van de mogelijkheid om bij het gesprek aanwezig te
zijn. Een vertegenwoordiger van Ferrari schoof wel aan om de kant
van de Italiaanse renstal uit te leggen. Volgens Knowles had de
keuze van Hamilton echter geen invloed op het verdere verloop van
de situatie. “Dat is lastig om te stellen, dat is misschien een
vraag die je aan de stewards moet stellen. Waarschijnlijk maakt het
niet heel veel verschil, want ik denk dat de stewards toch vooral
gedreven worden door de feiten omtrent het incident." Maar in
sommige gevallen kan het ook fifty-fifty zijn, wat betreft de kant
die het op kan vallen. En als een coureur dan een hele sterke
mening heeft en zij bij de stewards hun verhaal doen, weten we wel
vrij zeker dat dat als factor mee kan spelen. Maar of het in dit
geval ook een verschil had gemaakt, weet ik niet.”

Top Headlines

Oudere Top Headlines