Albon bloeit op in nieuwe samenwerking: "Heel anders dan naast Verstappen"
Alex Albon heeft inmiddels de nodige jaren als Formule 1-coureur
afgewerkt, maar zelfs de beste coureurs zijn nooit uitgeleerd. Dat
merkt de Williams-coureur de afgelopen tijd zelf ook, vooral nu hij
Carlos Sainz naast zich heeft zitten. De Spanjaard, die op zijn
beurt de nodige jaren als Ferrari-coureur achter de rug heeft, zit
als coureur heel anders in elkaar dan Albon. En dat maakt de
samenwerking met Sainz ook heel anders dan in zijn tijd naast
bijvoorbeeld Max Verstappen, zo legt de Brits-Thaise coureur uit in
gesprek met RacingNews365 . "Het is anders, echt heel anders. Toen
ik nog naast Max reed, was ik zo bezig met mijn persoonlijke
ontwikkeling. Een groot deel daarvan bestond uit het feit dat ik me
echt vastbeet in alle data om één ding te begrijpen: 'Waarom, of
hoe, kan Max dit zo doen? En hoe rijd ik om alle problemen heen, en
hoe voelt hij zich op bepaalde momenten?'." "Maar ik was
onervaren, dus ik had in veel opzichten geen idee wat de juiste
vragen waren om te stellen. Ik kreeg de smaak daardoor nooit echt
te pakken. Ik praat ook veel over mijn jaar buiten de Formule 1,
waarin ik eigenlijk de kans kreeg om er juist wat meer bovenop te
zitten voor ik weer terugkwam." Maar dit jaar, bij Williams en
naast Sainz, ziet de situatie er heel anders uit voor Albon. "En
nu, naast Carlos, is het vooral het besef dat ik de mentale ruimte
en de kennis heb om alles ook te begrijpen. Sommige coureurs
baseren alles meer op gevoel terwijl anderen juist teruggrijpen op
engineering. Ik denk dat Carlos, op basis van zijn taalgebruik en
hoe hij alles begrijpt, toch vooral teruggrijpt op het technische
aspect." Overeenkomsten zijn er genoeg, zo stelt Albon, en daar
wordt dan ook volop van geprofiteerd. "Als we dus naar elkaar
kijken, en als ik denk aan Carlos en mezelf, zijn er natuurlijk de
standaard zaken die we vergelijken. Ik kijk naar zijn rijstijl. We
zijn beiden heel anders en hebben dus ook een andere rijstijl, maar
die verschillen zijn heel subtiel. We hebben tegenwoordig ook een
driver coach , die ons helpt tijd te winnen op vlakken waar we het
verliezen ten opzichte van de ander." Maar ook uit verschillen
proberen de heren een voordeel te halen. "Maar aan de andere kant
heb ik van Carlos ook geleerd hoe hij communiceert en hoe het bij
Ferrari in zijn werk gaat. De werkethiek daar, en hoe zij meetings
presenteren en dergelijke zaken, vind ik vooral heel interessant.
Hij is immers een coureur met ervaring en hij ook weet wat hij van
een auto wil." "Ik heb van Carlos waarschijnlijk meer geleerd
buiten de auto dan in de cockpit, maar dat is niet per se slecht.
Dat toont gewoon aan dat hij heel goed ligt binnen het team en dat
hij begrijpt welke kant we op moeten met de auto."
afgewerkt, maar zelfs de beste coureurs zijn nooit uitgeleerd. Dat
merkt de Williams-coureur de afgelopen tijd zelf ook, vooral nu hij
Carlos Sainz naast zich heeft zitten. De Spanjaard, die op zijn
beurt de nodige jaren als Ferrari-coureur achter de rug heeft, zit
als coureur heel anders in elkaar dan Albon. En dat maakt de
samenwerking met Sainz ook heel anders dan in zijn tijd naast
bijvoorbeeld Max Verstappen, zo legt de Brits-Thaise coureur uit in
gesprek met RacingNews365 . "Het is anders, echt heel anders. Toen
ik nog naast Max reed, was ik zo bezig met mijn persoonlijke
ontwikkeling. Een groot deel daarvan bestond uit het feit dat ik me
echt vastbeet in alle data om één ding te begrijpen: 'Waarom, of
hoe, kan Max dit zo doen? En hoe rijd ik om alle problemen heen, en
hoe voelt hij zich op bepaalde momenten?'." "Maar ik was
onervaren, dus ik had in veel opzichten geen idee wat de juiste
vragen waren om te stellen. Ik kreeg de smaak daardoor nooit echt
te pakken. Ik praat ook veel over mijn jaar buiten de Formule 1,
waarin ik eigenlijk de kans kreeg om er juist wat meer bovenop te
zitten voor ik weer terugkwam." Maar dit jaar, bij Williams en
naast Sainz, ziet de situatie er heel anders uit voor Albon. "En
nu, naast Carlos, is het vooral het besef dat ik de mentale ruimte
en de kennis heb om alles ook te begrijpen. Sommige coureurs
baseren alles meer op gevoel terwijl anderen juist teruggrijpen op
engineering. Ik denk dat Carlos, op basis van zijn taalgebruik en
hoe hij alles begrijpt, toch vooral teruggrijpt op het technische
aspect." Overeenkomsten zijn er genoeg, zo stelt Albon, en daar
wordt dan ook volop van geprofiteerd. "Als we dus naar elkaar
kijken, en als ik denk aan Carlos en mezelf, zijn er natuurlijk de
standaard zaken die we vergelijken. Ik kijk naar zijn rijstijl. We
zijn beiden heel anders en hebben dus ook een andere rijstijl, maar
die verschillen zijn heel subtiel. We hebben tegenwoordig ook een
driver coach , die ons helpt tijd te winnen op vlakken waar we het
verliezen ten opzichte van de ander." Maar ook uit verschillen
proberen de heren een voordeel te halen. "Maar aan de andere kant
heb ik van Carlos ook geleerd hoe hij communiceert en hoe het bij
Ferrari in zijn werk gaat. De werkethiek daar, en hoe zij meetings
presenteren en dergelijke zaken, vind ik vooral heel interessant.
Hij is immers een coureur met ervaring en hij ook weet wat hij van
een auto wil." "Ik heb van Carlos waarschijnlijk meer geleerd
buiten de auto dan in de cockpit, maar dat is niet per se slecht.
Dat toont gewoon aan dat hij heel goed ligt binnen het team en dat
hij begrijpt welke kant we op moeten met de auto."