FIA biedt Red Bull cruciaal vangnet

De Formule 1 nadert een nieuw tijdperk. In 2026 gaan de reglementen
op de schop en komen er volledig nieuwe auto's en motoren. Onder
meer DRS verdwijnt en wordt vervangen door de zogenaamde Manual
Override Mode, terwijl coureurs ook de mogelijkheid krijgen om te
switchen tussen de X- en Z-mode. Zo speelt men met de
downforceniveaus om de rondetijden te optimaliseren. Er bestaat
echter één grote vrees in de wereld van de Formule 1: iedereen is
bang dat er eenzelfde situatie als in 2014 gaat ontstaan. Toen had
Mercedes verreweg de beste V6-hybridemotor in handen, waarna een
dominante periode van zeven jaar volgde. Max Verstappen was in 2021
de eerste coureur in lange tijd die Mercedes wist te onttronen in
het rijderskampioenschap. Ook richting volgend jaar wordt Mercedes
als grote favoriet gezien, omdat de batterij een nog grotere rol
gaat spelen. En dat terwijl er ook twee compleet nieuwe
motorleveranciers bijkomen. Red Bull en Audi gaan namelijk een
eigen krachtbron bouwen en willen de strijd aangaan met Mercedes,
Ferrari en Honda. Renault verdwijnt juist uit de sport. Programma
Er bestaat echter een compleet programma om een nieuw
Mercedes-scenario in 2026 te voorkomen. Nikolas Tombazis, de
technische man van de FIA, zei daar het volgende over in gesprek
met Auto, Motor und Sport : "We hebben een programma geïntroduceerd
dat we 'extra ontwikkelingsmogelijkheden voor prestatieverschillen'
noemen. Het stond vanaf het begin in de regels. De afgelopen
maanden hebben we verfijnd hoe we ermee willen omgaan." "In
principe meten we de gemiddelde prestaties van elke leverancier om
de zes races. Voor degenen die onder een bepaald niveau zitten, is
er een upgrade-optie, afhankelijk van hoe ver ze achterliggen. Die
upgrade kan op drie verschillende manieren worden bewerkstelligd:
meer geld voor ontwikkeling, meer testbank-uren of meer tijd voor
specificatiehomologatie. Dus degenen die achterlopen, krijgen de
kans om een inhaalslag te maken." De FIA biedt zo met name Red Bull
en Audi – leveranciers zonder specifieke F1-ervaring en over wie
twijfels bestaan wat betreft de motor – een cruciaal vangnet.. Als
begin volgend jaar de performance van de motor hopeloos tegenvalt,
krijgen zij de tijd om de achterstand versneld in te halen. Het
past bij een trend van de laatste jaren: de Formule 1 probeert het
veld snel in elkaar te laten schuiven en zo de spanning te
vergroten. Natuurlijk heb je een krachtbron niet binnen een week
verbeterd, maar op deze manier zou een motorleverancier niet
jarenlang moeten domineren. Hoe deze maatregel gaat uitpakken, moet
volgend jaar natuurlijk nog blijken. Momenteel is het volledig
onduidelijk hoe groot de krachtsverschillen zijn en welke
leverancier de maatstaf gaat zijn. Maar als je het niet direct voor
elkaar hebt, hoeft de noodklok niet meteen geluid te worden. Er is
licht aan het einde van de tunnel.

Top Headlines

Oudere Top Headlines