Piastri glashelder over papaya rules: "Letterlijk maar één!"
Dat McLaren dit seizoen ijzersterk is, kunnen we na de eerste
seizoenshelft niet meer ontkennen. Op een paar uitzonderingen na
domineert de Britse renstal de races, en dat zorgt ook voor mooie
vooruitzichten in beide kampioenschappen. McLaren gaat ruim aan de
leiding bij de constructeurs, en Lando Norris en Oscar Piastri
strijden vooral onderling om de rijderstitel. Max Verstappen staat
op P3, bijna honderd punten achter beide McLaren-coureurs, en met
de huidige krachtsverhoudingen lijkt het er niet op dat de
Nederlander nog een grote rol zal spelen in de titelstrijd. Maar
de interne strijd bij McLaren kan wel voor problemen gaan zorgen,
zo bleek eerder dit seizoen al. In Canada raakten de beide heren
elkaar na een optimistische actie van Norris, terwijl Piastri een
crash net kon voorkomen in Oostenrijk en in Hongarije. McLaren zal
dus in moeten grijpen om de situatie tot een goed einde te brengen.
Vorig seizoen ging dat alleen niet altijd goed, want de Britse
renstal had het geregeld lastig met de zogenoemde 'papaya rules'.
De ene race wachtte het team te lang, terwijl ze tijdens een andere
Grand Prix juist ophef veroorzaakten door de teamorders door te
voeren. Kortom: een lastige situatie, maar wel één die volgens
Piastri prima gemanaged wordt door het team. “Nou ja, van de papaya
rules werd altijd wel wat meer gemaakt dan het in werkelijkheid
was. Want er is letterlijk maar één regel, en dat is dat we niet
mogen crashen. Maar ja, dat is de ongeschreven regel in elk team",
zo stelt de Australiër in gesprek met Autosport . “Wij zijn altijd
heel open over hoe we het racen benaderen en aanpakken, en iedereen
probeert te voorkomen dat wij als coureurs voor verrassingen komen
te staan. Dat is de voornaamste focus, want dat zijn ook de
momenten waarop het lastig kan worden als je het niet verwacht.”
Piastri is er immers ook van overtuigd dat het allemaal geen
problemen meer zal opleveren na vorig jaar, omdat het team er dit
jaar met een andere mindset in is gegaan. “Ik denk wel dat dat een
sterk punt is van ons. We begonnen dit jaar ook met de kennis dat
we mee konden vechten om de constructeurstitel én de rijderstitel,
als we dat laatste kleine beetje aan de auto van vorig jaar konden
verbeteren.” “En daarin is het ook logisch dat we daar beiden bij
betrokken konden raken, dus hebben we dat al vroeg onder de
aandacht gebracht. We blijven daar nog van leren, want er zullen
situaties voor blijven komen die je gewoon niet kan voorspellen.”
“Maar ik denk dat we het tot dusver zo goed als mogelijk doen, in
een poging om alles na te jagen en proactief te reageren, in plaats
van reactief.”
seizoenshelft niet meer ontkennen. Op een paar uitzonderingen na
domineert de Britse renstal de races, en dat zorgt ook voor mooie
vooruitzichten in beide kampioenschappen. McLaren gaat ruim aan de
leiding bij de constructeurs, en Lando Norris en Oscar Piastri
strijden vooral onderling om de rijderstitel. Max Verstappen staat
op P3, bijna honderd punten achter beide McLaren-coureurs, en met
de huidige krachtsverhoudingen lijkt het er niet op dat de
Nederlander nog een grote rol zal spelen in de titelstrijd. Maar
de interne strijd bij McLaren kan wel voor problemen gaan zorgen,
zo bleek eerder dit seizoen al. In Canada raakten de beide heren
elkaar na een optimistische actie van Norris, terwijl Piastri een
crash net kon voorkomen in Oostenrijk en in Hongarije. McLaren zal
dus in moeten grijpen om de situatie tot een goed einde te brengen.
Vorig seizoen ging dat alleen niet altijd goed, want de Britse
renstal had het geregeld lastig met de zogenoemde 'papaya rules'.
De ene race wachtte het team te lang, terwijl ze tijdens een andere
Grand Prix juist ophef veroorzaakten door de teamorders door te
voeren. Kortom: een lastige situatie, maar wel één die volgens
Piastri prima gemanaged wordt door het team. “Nou ja, van de papaya
rules werd altijd wel wat meer gemaakt dan het in werkelijkheid
was. Want er is letterlijk maar één regel, en dat is dat we niet
mogen crashen. Maar ja, dat is de ongeschreven regel in elk team",
zo stelt de Australiër in gesprek met Autosport . “Wij zijn altijd
heel open over hoe we het racen benaderen en aanpakken, en iedereen
probeert te voorkomen dat wij als coureurs voor verrassingen komen
te staan. Dat is de voornaamste focus, want dat zijn ook de
momenten waarop het lastig kan worden als je het niet verwacht.”
Piastri is er immers ook van overtuigd dat het allemaal geen
problemen meer zal opleveren na vorig jaar, omdat het team er dit
jaar met een andere mindset in is gegaan. “Ik denk wel dat dat een
sterk punt is van ons. We begonnen dit jaar ook met de kennis dat
we mee konden vechten om de constructeurstitel én de rijderstitel,
als we dat laatste kleine beetje aan de auto van vorig jaar konden
verbeteren.” “En daarin is het ook logisch dat we daar beiden bij
betrokken konden raken, dus hebben we dat al vroeg onder de
aandacht gebracht. We blijven daar nog van leren, want er zullen
situaties voor blijven komen die je gewoon niet kan voorspellen.”
“Maar ik denk dat we het tot dusver zo goed als mogelijk doen, in
een poging om alles na te jagen en proactief te reageren, in plaats
van reactief.”