Leclerc vergelijkt dominant Red Bull en McLaren, wijst naar Verstappen
Charles Leclerc werkte in 2025 een redelijk anonieme eerste
seizoenshelft af. De Monegask mocht vijf keer op het podium staan
en lijkt nog kans te maken op P3 in het kampioenschap. Daarvoor
moet hij nog wel Max Verstappen en George Russell verslaan. Zij
hebben respectievelijk 36 en 21 punten voorsprong op de
Ferrari-coureur. Leclerc velt in gesprek met Autosprint een oordeel
over zijn eerste seizoenshelft. "Over het geheel genomen ben ik
tevreden met wat we tot nu toe met deze auto hebben bereikt. Ik
denk niet dat we veel meer hadden kunnen doen." De Monegask weet
daarbij dat Silverstone één van de circuits was waar de Scuderia
het dichtst bij de top zat. "Maar een echte beoordeling van ons
prestatieniveau moet op meerdere circuits worden gemaakt. In snelle
bochten wisten we dat we competitief waren. In langzame bochten
hadden we het wat moeilijker." "Dat is iets waar we nog aan moeten
werken. Ik hoop dat de updates die we vóór de zomerstop hebben
geïntroduceerd ons helpen om het gat met McLaren te verkleinen." De
Monegask denkt dat de combinatie van de nieuwe vloer in Oostenrijk
en de nieuwe ophanging in België daarbij een goede basis vormt om
competitiever te worden. "Zeker, het zijn ontwikkelingen die ons
dichter bij McLaren kunnen brengen. Hoe dicht, zal afhangen van
hoeveel performance we eruit kunnen halen. McLaren is nu de
referentie: zij hebben de sterkste auto en zijn constant snel op
alle soorten circuits." 'Daar is het verschil groot' "Ze staan
altijd vooraan, ongeacht de lay-out. En in vergelijking met onze
andere directe rivalen: Red Bull heeft te maken met
wisselvalligheid, en Mercedes schommelt tussen hoogte- en
dieptepunten. Ze zijn heel sterk op circuits zoals Montreal, maar
minder in andere omstandigheden. Wij zitten helaas constant op
dezelfde afstand van McLaren. Onze prestaties zijn stabieler, maar
ons concurrentieniveau is nog steeds niet voldoende. We moeten een
stap zetten en ik hoop dat deze updates dat mogelijk maken." Wat is
dan een realistisch doel voor dit jaar? "Het wereldkampioenschap is
eerlijk gezegd onbereikbaar, dat zie ik als iets erg moeilijks. In
het constructeurskampioenschap zijn er te veel punten om in te
halen. Ik geef zelf nooit op tot het mathematisch voorbij is en ik
zal nooit opgeven tot het einde van het seizoen. Maar realistisch
gezien denk ik dat de tweede plaats bij de constructeurs haalbaar
is." Leclerc vergelijkt ook de McLaren van dit jaar met Red Bull in
2023. "Ik zou zeggen dat ze op hetzelfde niveau zitten. Twee teams
die alles heel goed doen, die niet één sterk punt hebben, maar
beiden zeer compleet en sterk zijn. Ze hebben weinig zwakke punten.
Het verschil is dat McLaren twee uitstekende coureurs heeft,
terwijl Red Bull zich vooral op Max Verstappen richtte. Beiden
hebben de snelste auto en maken geen fouten, ze zijn er altijd. En
beiden maken de concurrentie kapot." De verschillen lijken dit
seizoen relatief klein, maar McLaren staat toch altijd vooraan.
Leclerc reageert daar als volgt op. "Het verschil kan klein lijken,
maar uiteindelijk is het dat niet! Je hebt gelijk dat je
onderscheid moet maken. In de kwalificatie is het gat kleiner
geworden dan voorheen, maar in de race is het verschil groot."
seizoenshelft af. De Monegask mocht vijf keer op het podium staan
en lijkt nog kans te maken op P3 in het kampioenschap. Daarvoor
moet hij nog wel Max Verstappen en George Russell verslaan. Zij
hebben respectievelijk 36 en 21 punten voorsprong op de
Ferrari-coureur. Leclerc velt in gesprek met Autosprint een oordeel
over zijn eerste seizoenshelft. "Over het geheel genomen ben ik
tevreden met wat we tot nu toe met deze auto hebben bereikt. Ik
denk niet dat we veel meer hadden kunnen doen." De Monegask weet
daarbij dat Silverstone één van de circuits was waar de Scuderia
het dichtst bij de top zat. "Maar een echte beoordeling van ons
prestatieniveau moet op meerdere circuits worden gemaakt. In snelle
bochten wisten we dat we competitief waren. In langzame bochten
hadden we het wat moeilijker." "Dat is iets waar we nog aan moeten
werken. Ik hoop dat de updates die we vóór de zomerstop hebben
geïntroduceerd ons helpen om het gat met McLaren te verkleinen." De
Monegask denkt dat de combinatie van de nieuwe vloer in Oostenrijk
en de nieuwe ophanging in België daarbij een goede basis vormt om
competitiever te worden. "Zeker, het zijn ontwikkelingen die ons
dichter bij McLaren kunnen brengen. Hoe dicht, zal afhangen van
hoeveel performance we eruit kunnen halen. McLaren is nu de
referentie: zij hebben de sterkste auto en zijn constant snel op
alle soorten circuits." 'Daar is het verschil groot' "Ze staan
altijd vooraan, ongeacht de lay-out. En in vergelijking met onze
andere directe rivalen: Red Bull heeft te maken met
wisselvalligheid, en Mercedes schommelt tussen hoogte- en
dieptepunten. Ze zijn heel sterk op circuits zoals Montreal, maar
minder in andere omstandigheden. Wij zitten helaas constant op
dezelfde afstand van McLaren. Onze prestaties zijn stabieler, maar
ons concurrentieniveau is nog steeds niet voldoende. We moeten een
stap zetten en ik hoop dat deze updates dat mogelijk maken." Wat is
dan een realistisch doel voor dit jaar? "Het wereldkampioenschap is
eerlijk gezegd onbereikbaar, dat zie ik als iets erg moeilijks. In
het constructeurskampioenschap zijn er te veel punten om in te
halen. Ik geef zelf nooit op tot het mathematisch voorbij is en ik
zal nooit opgeven tot het einde van het seizoen. Maar realistisch
gezien denk ik dat de tweede plaats bij de constructeurs haalbaar
is." Leclerc vergelijkt ook de McLaren van dit jaar met Red Bull in
2023. "Ik zou zeggen dat ze op hetzelfde niveau zitten. Twee teams
die alles heel goed doen, die niet één sterk punt hebben, maar
beiden zeer compleet en sterk zijn. Ze hebben weinig zwakke punten.
Het verschil is dat McLaren twee uitstekende coureurs heeft,
terwijl Red Bull zich vooral op Max Verstappen richtte. Beiden
hebben de snelste auto en maken geen fouten, ze zijn er altijd. En
beiden maken de concurrentie kapot." De verschillen lijken dit
seizoen relatief klein, maar McLaren staat toch altijd vooraan.
Leclerc reageert daar als volgt op. "Het verschil kan klein lijken,
maar uiteindelijk is het dat niet! Je hebt gelijk dat je
onderscheid moet maken. In de kwalificatie is het gat kleiner
geworden dan voorheen, maar in de race is het verschil groot."