Gasly hoopvol over Alpine-comeback ondanks zorgen over problemen

20 punten. Dat is de opbrengst van Alpine dit seizoen en het team
is daarmee de hekkensluiter bij de constructeurs. Het gat met
nummer negen Haas bedraagt vijftien punten. De Franse renstal heeft
een paar goede resultaten nodig om niet stijf onderaan te eindigen.
Daarbij lijkt het team vooral te moeten leunen op de kwaliteiten
van Pierre Gasly, die voorlopig verantwoordelijk is voor alle
behaalde punten.  De paar goede resultaten van Gasly nemen niet weg
dat het team dit seizoen een vrije val heeft gemaakt en dat terwijl
het team de afgelopen vier jaar een aantal bijzondere successen
boekte. Neem bijvoorbeeld de overwinning van Esteban Ocon tijdens
de GP van Hongarije in 2021, een van de zes podiumplaatsen die het
team richting de top van het middenveld lanceerde. Daar lijkt
momenteel weinig van over te zijn.  Er gaat voor 2026 echter een
ingrijpende verandering plaatsvinden. Door het vertrek van Renault
als motorleverancier aan het einde van 2025 zal Alpine volgend jaar
met de Mercedes-krachtbron aan de start verschijnen. De laatste
keer dat er een nieuw motorreglement kwam, in 2014, bleek de
motorafdeling van de Zilverpijlen bij uitstek de beste krachtbron
te hebben geproduceerd. Mocht dat voor 2026 ook zo zijn, dan kan
Alpine zomaar een sprong naar voren maken. Een ding is al wel zeker
voor Alpine: Gasly zal voor de Franse renstal aan de start staan in
2026. In een exclusief gesprek met RacingNews365 deelt de
enkelvoudig-racewinnaar zijn eerste indrukken van het 2026-project:
"Ik ben al aan het werk voor 2026, dus ik heb het natuurlijk altijd
nauwlettend in de gaten gehouden. Ik begrijp de voortgang en
evoluties en hoe blij we als team zijn." 'Enorme verandering' "Van
wat ik tot nu toe heb gezien, vanuit het oogpunt van het team, qua
structuur in de fabriek, en gezien de motivatie en de resultaten
die we zien voor volgend jaar, is alles erg bemoedigend. Natuurlijk
weet je niet wat de rest doet en bij zo'n grote regelwijziging is
het moeilijk om erachter te komen waar de maatstaf ligt." Alpine
kijkt dus voorlopig naar zichzelf als het gaat om de ontwikkeling
van de 2026-bolide. Maar ook vanuit dat oogpunt heerst er vooral
tevredenheid. "Aan onze kant, vergeleken met de doelstellingen voor
het team, zitten we helemaal op één lijn. En het is uiteraard een
enorme verandering." De Fransman verwacht dat niet meteen alles van
een leien dakje zal gaan, maar ziet dat niet als een specifiek
probleem van Alpine: "Ik ben er zeker van dat we in januari op de
testdagen verschijnen en dat er veel problemen zullen opduiken door
de volledig nieuwe auto's en motoren, maar ik moet zeggen dat ik
tot nu toe behoorlijk onder de indruk ben van wat ik van het team
heb gezien." Maar eerst zijn er nog tien Grands Prix in 2025 te
verrijden. De resultaten over 2025 hebben een grote invloed op de
mogelijke komende successen van de renstal. Aan de ene kant
ontvangt de hekkensluiter in het kampioenschap minder prijzengeld,
maar aan de andere kant mag diezelfde hekkensluiter meer tijd
doorbrengen in de windtunnel. Met het oog op de nieuwe reglementen
en de potentiële ontwikkelingen in de bolides, zou dat een
behoorlijk voordeel kunnen zijn.

Top Headlines

Oudere Top Headlines