Villeneuve kent financiële uitdaging voor Cadillac: "Een flinke cheque!"
Cadillac zal in 2026 zijn debuut gaan maken als het elfde team in
de Formule 1. Er is alleen nog weinig bekend over de Amerikaanse
renstal. Wie worden de coureurs en hoe gaat de ontwikkeling van de
wagen? Twee sleutelvragen waar momenteel nog niemand een definitief
antwoord op kan geven. Wat we wel weten is dat het team met
Ferrari-motoren gaat rijden. Jacques Villeneuve gaat in gesprek met
RacingNews365 verder in op zijn verwachtingen van de renstal. Waar
de Canadees normaal uitgesproken is, blijft hij rondom Cadillac erg
behoudend. "De grote vraag is: 'wat gaan ze doen?'. Wie worden de
coureurs? Welke mannetjes zetten ze waar neer? We weten het nog
niet met Cadillac. Ze zeggen dat ze ervaren coureurs willen, maar
ze hebben goede ervaren coureurs nodig." "Het is niet meer
hetzelfde team als een jaar geleden. Het hele project is veranderd.
Ze kwamen met veel bombarie binnen. Dat was niet de beste manier,
maar nu zijn ze in ieder geval op een goede manier binnen." Niet
alleen Cadillac maakt volgend jaar zijn intrede in de sport. Ook
Audi zal zijn opwachting maken, al is dat via het team van Stake
F1. Toch ziet Villeneuve het team uit Hinwil als een goed voorbeeld
van hoe het moet: "Als je kijkt wat Stake F1 heeft gedaan met de
intrede van Audi, met Jonathan Wheatley. Bij hen zie je nu al de
resultaten komen, ook al is het nog altijd dezelfde wagen. Je kan
veel goeds van hen verwachten. Dat zie je aan de energie en het
werk dat er in het project wordt gestopt." Pure racers Villeneuve
is van mening dat het team moet kiezen voor 'pure racers', maar
daar kom je volgens hem tegenwoordig niet meer makkelijk aan. "Dat
hangt vooral af van hoeveel geld je op tafel legt. Je wil een pure
racer in je team hebben. Maar als je een nieuw team bent, dan zul
je met een flinke cheque voor de dag moeten komen." Met de cheque
bedoelt Villeneuve wel een enorm bedrag: "Met de waarde van de
Formule 1 op dit moment stelt die grote cheque van vroeger al niets
meer voor. Dat is echt peanuts vergeleken met wat je nu nodig hebt
om iemand zo ver te krijgen." Naast de potentiële coureurs en de
werking van het chassis is er nog een derde duidelijke speler als
het gaat om prestaties op de baan: de motor. Cadillac zal aan de
start staan met een Ferrari-krachtbron in de auto. Het team weet
echter pas tijdens de eerste Grand Prix of deze keuze de juiste
blijkt te zijn: "We hebben nog geen idee welke motor het beste zal
zijn. Daar zullen we vanzelf achter moeten komen", zo sluit
Villeneuve af.
de Formule 1. Er is alleen nog weinig bekend over de Amerikaanse
renstal. Wie worden de coureurs en hoe gaat de ontwikkeling van de
wagen? Twee sleutelvragen waar momenteel nog niemand een definitief
antwoord op kan geven. Wat we wel weten is dat het team met
Ferrari-motoren gaat rijden. Jacques Villeneuve gaat in gesprek met
RacingNews365 verder in op zijn verwachtingen van de renstal. Waar
de Canadees normaal uitgesproken is, blijft hij rondom Cadillac erg
behoudend. "De grote vraag is: 'wat gaan ze doen?'. Wie worden de
coureurs? Welke mannetjes zetten ze waar neer? We weten het nog
niet met Cadillac. Ze zeggen dat ze ervaren coureurs willen, maar
ze hebben goede ervaren coureurs nodig." "Het is niet meer
hetzelfde team als een jaar geleden. Het hele project is veranderd.
Ze kwamen met veel bombarie binnen. Dat was niet de beste manier,
maar nu zijn ze in ieder geval op een goede manier binnen." Niet
alleen Cadillac maakt volgend jaar zijn intrede in de sport. Ook
Audi zal zijn opwachting maken, al is dat via het team van Stake
F1. Toch ziet Villeneuve het team uit Hinwil als een goed voorbeeld
van hoe het moet: "Als je kijkt wat Stake F1 heeft gedaan met de
intrede van Audi, met Jonathan Wheatley. Bij hen zie je nu al de
resultaten komen, ook al is het nog altijd dezelfde wagen. Je kan
veel goeds van hen verwachten. Dat zie je aan de energie en het
werk dat er in het project wordt gestopt." Pure racers Villeneuve
is van mening dat het team moet kiezen voor 'pure racers', maar
daar kom je volgens hem tegenwoordig niet meer makkelijk aan. "Dat
hangt vooral af van hoeveel geld je op tafel legt. Je wil een pure
racer in je team hebben. Maar als je een nieuw team bent, dan zul
je met een flinke cheque voor de dag moeten komen." Met de cheque
bedoelt Villeneuve wel een enorm bedrag: "Met de waarde van de
Formule 1 op dit moment stelt die grote cheque van vroeger al niets
meer voor. Dat is echt peanuts vergeleken met wat je nu nodig hebt
om iemand zo ver te krijgen." Naast de potentiële coureurs en de
werking van het chassis is er nog een derde duidelijke speler als
het gaat om prestaties op de baan: de motor. Cadillac zal aan de
start staan met een Ferrari-krachtbron in de auto. Het team weet
echter pas tijdens de eerste Grand Prix of deze keuze de juiste
blijkt te zijn: "We hebben nog geen idee welke motor het beste zal
zijn. Daar zullen we vanzelf achter moeten komen", zo sluit
Villeneuve af.