Hadjar laat CEO verbouwereerd achter: "Ik kan het nog steeds niet geloven"

Momenteel kan er maar bij één van de vier stoeltjes van de Red
Bull-familie een definitieve naam worden opgehangen. Dat is
namelijk die van Max Verstappen bij Red Bull. Wat er met de overige
drie stoeltjes moet gaan gebeuren, weet Red Bull zelf ook nog niet
precies. Er zijn genoeg keuzes, al hangen daar ook de nodige
twijfels aan. Er zijn drie stoeltjes voor vier potentiële
kandidaten: Yuki Tsunoda, Isack Hadjar, Liam Lawson en Arvid
Lindblad. Hierdoor zijn er twee vragen die de teams zullen moeten
beantwoorden: Wie neemt er volgend seizoen plaats naast Verstappen?
En moet er iemand het veld ruimen om plek te maken voor Lindblad? 
Peter Bayer is als CEO van Racing Bulls bekend met alle vier de
coureurs. Als er wordt gevraagd naar zijn ervaringen met en
meningen over de coureurs, wordt al snel duidelijk dat hij
voorlopig liever zo weinig mogelijk ziet veranderen. "Intern zitten
we (Red Bull en Racing Bulls) strak op één lijn. We moeten dit jaar
rustig doorkomen, waarbij iedereen zich op zijn werk richt", zo
zegt hij bij PlanetF1 . De CEO lijkt hiermee vast te stellen dat er
dit seizoen geen coureurswissels meer gaan plaatsvinden binnen de
twee teams. De Red Bull-familie hoopt hiermee rust binnen de teams
te creëren, iets waar vooral Red Bull aan toe zal zijn na het tot
nu toe tumultueus verlopen seizoen. De wissel tussen Lawson en
Tsunoda, het vertrek van Christian Horner en de teleurstellende
resultaten hebben immers al voor genoeg interne onrust gezorgd.  De
toekomst van Hadjar De rest van dit jaar zal er dus voor rust en
stabiliteit gekozen worden, maar 2026 komt steeds dichterbij en een
verandering lijkt nodig. Tsunoda en Lawson hebben duidelijk moeite
(gehad) om het beest genaamd de RB21 te temmen, zoals Verstappen
dat wel lukt. Daardoor zijn nu de ogen gericht op Hadjar. Al ziet
Bayer de Fransman liever blijven. "Hij is echt ongelofelijk. Ik
weet zeker dat we na de zomerstop gaan discussiëren over 2026, maar
ik durf te zeggen dat we in 2025 rustig willen blijven en hem de
kans willen geven om te groeien." Ook Hadjar zelf heeft de vragen
van de pers over een mogelijke overstap naar Red Bull voornamelijk
weggewoven. In gesprek met de media, waaronder RacingNews365, na de
GP van Hongarije, liet een enigszins geïrriteerde Hadjar weten dat
hij 'eerst het aantal fouten dat hij maakt moet verbeteren' voordat
hij aan een overstap naar Red Bull denkt.  Bayer snapt goed dat
Hadjar wordt genoemd als tweede coureur bij Red Bull voor 2026,
maar benadrukt dat de Fransman sowieso tot het einde van het
seizoen een Racing Bulls-coureur is: "Op dit moment ligt de focus
op het vasthouden van de jongens die we nu hebben tot het einde van
het jaar. Daarna kijken we verder naar waar we staan en wat de
mogelijkheden zijn." Tot slot haalt de CEO een anekdote over Hadjar
aan, waardoor hij verbouwereerd achterbleef tijdens het weekend in
Oostenrijk. "Ik kan het nog steeds niet geloven, maar het is echt
gebeurd. Ik luisterde naar de radio toen hij binnenkwam. Zijn
race-engineer (Pierre Hamelin) zei: 'Kijk, Isack, je verliest
ongeveer een halve tiende in bocht 6'. Isack zei tegen hem: 'Kun je
wat preciezer zijn?' Pierre zei: 'Ja, dat kan ik. Je verliest 0,035
seconde in die bocht.' En Isack zei: 'Oké, dan weet ik wat ik moet
doen.' (En dat deed hij, red.)"

Top Headlines

Oudere Top Headlines