Aston Martin prijst 'aanstekelijke' Newey: "Dat is heel indrukwekkend"
Het is dé grote vraag in de Formule 1: wanneer stop je de
ontwikkeling voor de 2025-bolide en verleg je alle aandacht naar de
auto van 2026? Bij Aston Martin ligt de focus in ieder geval al op
2026. In het constructeurskampioenschap van dit jaar moet het team
uit Silverstone het doen met P6, al heeft het nog zicht op
Williams, dat op P5 bivakkeert. Topontwerper Adrian Newey speelt
een grote rol in de ontwikkeling van de bolide voor 2026. Hij was
tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië voor het laatst aanwezig
op het circuit, maar zijn schema werd op het laatste moment wel
gewijzigd, zo vertelt teambaas Andy Cowell in een exclusief
interview met RacingNews365 . "We hadden gepland dat Adrian op
donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag op het circuit zou zijn. Op
woensdagavond zei hij: 'Weet je wat? Ik ga donderdag naar de
fabriek. Er zijn een paar dingen die ik wil uitwerken en maken'.
Hetzelfde gebeurde op vrijdag en op zaterdagochtend. Hij kwam langs
voor de kwalificatie, net als voor de race." "Dat toont aan hoe
gefocust hij is op 2026 en hoe groot zijn bijdrage daaraan is. Hij
heeft een tekentafel in zijn kantoor staan en een team van mensen
die hem daarbij ondersteunen. Hij heeft thuis ook een tekentafel.
Het is niet zo dat hij zijn laptop in zijn tas stopt en naar huis
gaat, maar hij rolt een paar tekeningen op en gaat naar huis",
aldus de teambaas. "Sinds begin maart is zijn toewijding aan de
regelgeving, het begrip en de bijdrage aan de architectuur van de
auto van 2026 enorm. Zijn werkethiek is echt heel indrukwekkend.
Zijn aandacht voor details in alle disciplines van de auto is
enorm, wat geweldig is. Dat werkt aanstekelijk, sijpelt door in het
hele bedrijf en in gesprekken met mensen in de modelbouwruimte
naast de windtunnel." Cowell vervolgt: "We brengen sneller dan ooit
tevoren veranderingen aan in het model, wat grotendeels te danken
is aan de investering, maar ook aan het aantal herhalingen dat
Adrian en zijn team doorvoeren. We willen al deze veranderingen in
de windtunnel testen voordat we ons vastleggen op de architectuur
voor 2026. Als je meer wilt doen in een vaste periode, moet je het
sneller doen. Het is een minutieuze planning om te bepalen hoe dat
kan worden bereikt en met de jongens te praten, door te zeggen:
'Goed gedaan, het is geweldig om te zien wat er bereikt is'."
ontwikkeling voor de 2025-bolide en verleg je alle aandacht naar de
auto van 2026? Bij Aston Martin ligt de focus in ieder geval al op
2026. In het constructeurskampioenschap van dit jaar moet het team
uit Silverstone het doen met P6, al heeft het nog zicht op
Williams, dat op P5 bivakkeert. Topontwerper Adrian Newey speelt
een grote rol in de ontwikkeling van de bolide voor 2026. Hij was
tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië voor het laatst aanwezig
op het circuit, maar zijn schema werd op het laatste moment wel
gewijzigd, zo vertelt teambaas Andy Cowell in een exclusief
interview met RacingNews365 . "We hadden gepland dat Adrian op
donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag op het circuit zou zijn. Op
woensdagavond zei hij: 'Weet je wat? Ik ga donderdag naar de
fabriek. Er zijn een paar dingen die ik wil uitwerken en maken'.
Hetzelfde gebeurde op vrijdag en op zaterdagochtend. Hij kwam langs
voor de kwalificatie, net als voor de race." "Dat toont aan hoe
gefocust hij is op 2026 en hoe groot zijn bijdrage daaraan is. Hij
heeft een tekentafel in zijn kantoor staan en een team van mensen
die hem daarbij ondersteunen. Hij heeft thuis ook een tekentafel.
Het is niet zo dat hij zijn laptop in zijn tas stopt en naar huis
gaat, maar hij rolt een paar tekeningen op en gaat naar huis",
aldus de teambaas. "Sinds begin maart is zijn toewijding aan de
regelgeving, het begrip en de bijdrage aan de architectuur van de
auto van 2026 enorm. Zijn werkethiek is echt heel indrukwekkend.
Zijn aandacht voor details in alle disciplines van de auto is
enorm, wat geweldig is. Dat werkt aanstekelijk, sijpelt door in het
hele bedrijf en in gesprekken met mensen in de modelbouwruimte
naast de windtunnel." Cowell vervolgt: "We brengen sneller dan ooit
tevoren veranderingen aan in het model, wat grotendeels te danken
is aan de investering, maar ook aan het aantal herhalingen dat
Adrian en zijn team doorvoeren. We willen al deze veranderingen in
de windtunnel testen voordat we ons vastleggen op de architectuur
voor 2026. Als je meer wilt doen in een vaste periode, moet je het
sneller doen. Het is een minutieuze planning om te bepalen hoe dat
kan worden bereikt en met de jongens te praten, door te zeggen:
'Goed gedaan, het is geweldig om te zien wat er bereikt is'."