Mercedes legt uit: 'Deden het omgekeerde van Red Bull omdat ze nét iets sneller waren'
Na elke Grand Prix blikt Mercedes terug op de gereden Grand Prix. Voor de Silver Arrows was de Grand Prix van Brazilië verre van vlekkeloos en ook ingenieur Andrew Shovlin weet dit. Hij gaat op Youtube in op de strategische keuzes van Mercedes gedurende de race.
'Tijdens de eerste safety car hebben we de omgekeerde strategie aangehouden van Red Bull omdat wij daarvoor alles hetzelfde deden en ze eigenlijk steeds nét wat sneller waren. Door het omgekeerde te doen kregen we een mogelijkheid om de race te winnen', aldus de Britse ingenieur.
Mercedes wist dat ze na de safety car een probleem zouden krijgen met Red Bull: 'De medium band warmt niet zo snel op als dat de zachte band dat doet. Wij hoopten dat bij de herstart Hamilton Verstappen achter zich had kunnen houden, hij had dan op de hardere band de race uit kunnen rijden en Verstappen steeds nét achter zich kunnen houden.'
'Waarom hebben we Lewis tijdens de tweede safety car gepit? We dachten dat Vettel het wel naar de pitstraat zou redden, maar dat deed hij niet. Daarnaast kreeg Lance Stroll ook nog met problemen te kampen. Hierdoor duurde de safety car langer dan verwacht en bleek de keuze om de pitstraat in te duiken niet de juiste', vervolgt de Mercedes-topman.
Bottas op een eenstopper
'Valtteri (Bottas, red.) zetten wij op de harde band omdat we een eenstopper wilden proberen. We konden experimenteren wat anders want Valtteri's positie was relatief veilig. De eerste paar ronden waren prima maar toen verslechterde zijn pace'.
Regelmatig hoorden we coureurs over de boordradio klagen over de wind. De toenemende wind heeft effect gehad op Bottas' stint op de harde compound: 'Door de toenemende wind reed hij inconsistent en Albon deed het prima op de medium band. Nu moesten we kiezen; óf nu naar binnen óf een undercut van Albon riskeren. Daarom was de stint op de harde band wat kort.'
Mercedes-krachtbron sluit zichzelf af
Mercedes heeft een noodoptie op het moment dat de krachtbron mogelijk schade oploot: 'De auto heeft een noodsysteem ingebouwd ter bescherming van de motor en de krachtbron sloot zichzelf daardoor af.' (Foto: Mercedes AMG F1)