Schumacher herschrijft Formule 1-wetten met absurde demonstratie
Tijdens de kwalificatie op de zaterdag in Hongarije kan niemand
tippen aan de McLarens van Mika Hakkinen en David Coulthard. Het
verschil tussen de twee mannen is een kleine twee tienden, maar het
is Hakkinen die poleposition weet te pakken. Michael Schumacher kan
in de Ferrari nog enigszins bijblijven, maar hij moet bijna vier
tienden toegeven op de Fin. Hakkinen gaat op dat moment aan de
leiding van het wereldkampioenschap. Hij heeft 16 punten meer dan
Schumacher, terwijl Coulthard al op een grotere achterstand staat.
Op de zondag in Hongarije ziet het beeld er echter anders uit. Al
is McLaren over het algemeen het dominante team in 1998 en dat
lijkt op de Hungaroring niet anders te zijn. Dan moet het maar op
strategie worden gewonnen, zo denken ze bij Ferrari. McLaren
opteert voor een standaard tweestopper op het bochtige en krappe
circuit, maar daar gaan ze aan de kant van de Scuderia en
Schumacher niet in mee. De technisch directeur van Ferrari, Ross
Brawn, besluit om een gewaagd plan tot uitvoering te brengen: de
Duitser wordt op een driestopper gezet, wat het nodige van
Schumacher vraagt. 19 kwalificatierondjes Brawn brengt die
boodschap via de boordradio naar zijn coureur: "Michael, je hebt 19
ronden om 25 seconden goed te maken. We hebben 19
kwalificatieronden van je nodig." Het komt op een droge reactie van
Schumacher te staan. "Ok. Dank je wel." Voor de Duitser zit er
niets anders op dan keihard doorrijden op de limiet van de auto om
de strategie te laten werken. En dat terwijl de McLarens nog
vooraan het veld rijden. Wat daarna volgt is een demonstratie van
pure snelheid en consistentie, een masterclass die zelden is
vertoond. Schumacher weet telkens de snelste ronde te noteren en
weet de kwalificatierondjes af te leveren. Hij rijdt zelfs meer dan
25 seconden los en dat terwijl hij nog een uitstapje maakt.
Hakkinen valt door problemen naar achteren en ook Coulthard krijgt
het niet voor elkaar om de Ferrari-coureur achter zich te houden.
De Brit heeft meer brandstof aan boord en is niet te spreken over
de zachte banden, maar het is vooral de ongelofelijke snelheid van
Schumacher die het verschil maakt. Het resultaat? Schumacher wint
de race op de Hungaroring met één pitstop meer en finisht zelfs
negen seconden voor Coulthard. De uitgekiende strategie van Ferrari
werkt op magistrale wijze en Schumacher levert als vanouds door een
fenomenale prestatie neer te zetten.
tippen aan de McLarens van Mika Hakkinen en David Coulthard. Het
verschil tussen de twee mannen is een kleine twee tienden, maar het
is Hakkinen die poleposition weet te pakken. Michael Schumacher kan
in de Ferrari nog enigszins bijblijven, maar hij moet bijna vier
tienden toegeven op de Fin. Hakkinen gaat op dat moment aan de
leiding van het wereldkampioenschap. Hij heeft 16 punten meer dan
Schumacher, terwijl Coulthard al op een grotere achterstand staat.
Op de zondag in Hongarije ziet het beeld er echter anders uit. Al
is McLaren over het algemeen het dominante team in 1998 en dat
lijkt op de Hungaroring niet anders te zijn. Dan moet het maar op
strategie worden gewonnen, zo denken ze bij Ferrari. McLaren
opteert voor een standaard tweestopper op het bochtige en krappe
circuit, maar daar gaan ze aan de kant van de Scuderia en
Schumacher niet in mee. De technisch directeur van Ferrari, Ross
Brawn, besluit om een gewaagd plan tot uitvoering te brengen: de
Duitser wordt op een driestopper gezet, wat het nodige van
Schumacher vraagt. 19 kwalificatierondjes Brawn brengt die
boodschap via de boordradio naar zijn coureur: "Michael, je hebt 19
ronden om 25 seconden goed te maken. We hebben 19
kwalificatieronden van je nodig." Het komt op een droge reactie van
Schumacher te staan. "Ok. Dank je wel." Voor de Duitser zit er
niets anders op dan keihard doorrijden op de limiet van de auto om
de strategie te laten werken. En dat terwijl de McLarens nog
vooraan het veld rijden. Wat daarna volgt is een demonstratie van
pure snelheid en consistentie, een masterclass die zelden is
vertoond. Schumacher weet telkens de snelste ronde te noteren en
weet de kwalificatierondjes af te leveren. Hij rijdt zelfs meer dan
25 seconden los en dat terwijl hij nog een uitstapje maakt.
Hakkinen valt door problemen naar achteren en ook Coulthard krijgt
het niet voor elkaar om de Ferrari-coureur achter zich te houden.
De Brit heeft meer brandstof aan boord en is niet te spreken over
de zachte banden, maar het is vooral de ongelofelijke snelheid van
Schumacher die het verschil maakt. Het resultaat? Schumacher wint
de race op de Hungaroring met één pitstop meer en finisht zelfs
negen seconden voor Coulthard. De uitgekiende strategie van Ferrari
werkt op magistrale wijze en Schumacher levert als vanouds door een
fenomenale prestatie neer te zetten.